Mulla taasen natinaan auttoin kun rasvasin puslat nro 5 ja on ollut käsitys, että juuri nämä aiheuttavat yleisesti natinaaBusiness kirjoitti:Narina kuuluu kallistuksenvakaajan heloista eli peinun kuvassa numero 4. Jos helat haluaa voidella kunnolla, ne pitää irrottaa. Rasvanippojen asentaminen on käynyt minullakin mielessä...
9-3 narina edessä
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Aika vasta itselle ansimmäisen saabin (9-3TiD -00) hankkineena tuli tuo narina pienenä yllärinä.
Muutaman päivän ollut auto vasta kilvissä ja tosiaan isommasta töyssystä ajaessa kuskinpuolelta takaa kuuluu melko äänekästä narinaa.
Lueskelin näitä narinajuttuja ja ilmeisesti tuosta narinasta ei seuraa sen kummempia vaurioita mikäli ei toimenpiteitä teekkään?
Etupää pitää esim. polannetöyssyistä tai muista jyrkkäreunasemmista töyssyistä ajaessa jonkinmoista kolkatusta. Voinee mennä iskarien piikkiin, tiedä sitten...
Muuten on kyllä nyt pikkupakkasilla ollut varman oloinen peli tuo Saab.
Sähköantennihan se reistaa mutta se nyt ei yllättänyt. Laitella kiinteä piiska jahka joutaa.
Muutaman päivän ollut auto vasta kilvissä ja tosiaan isommasta töyssystä ajaessa kuskinpuolelta takaa kuuluu melko äänekästä narinaa.
Lueskelin näitä narinajuttuja ja ilmeisesti tuosta narinasta ei seuraa sen kummempia vaurioita mikäli ei toimenpiteitä teekkään?
Etupää pitää esim. polannetöyssyistä tai muista jyrkkäreunasemmista töyssyistä ajaessa jonkinmoista kolkatusta. Voinee mennä iskarien piikkiin, tiedä sitten...
Muuten on kyllä nyt pikkupakkasilla ollut varman oloinen peli tuo Saab.
Sähköantennihan se reistaa mutta se nyt ei yllättänyt. Laitella kiinteä piiska jahka joutaa.
Noi kolinat ei kyllä kuulu asiaan.snuggles kirjoitti:Etupää pitää esim. polannetöyssyistä tai muista jyrkkäreunasemmista töyssyistä ajaessa jonkinmoista kolkatusta. Voinee mennä iskarien piikkiin, tiedä sitten...
Sähköantennihan se reistaa mutta se nyt ei yllättänyt. Laitella kiinteä piiska jahka joutaa.
Normisyitä kolinaan voi olla katkennut jousen pätkä alapään jousikupissa tai väljä alapallonivel.
Pidä se antenni puhtaana, niin kyllä se pelittää ja kunnolla. Eihän sitä alas asti tarvi saadakaan kuin pesulaitteeseen ajaessa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
potkuhousu
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ja siksi lapset sanovat meidäm autoa ankka-autoksiNG900T kirjoitti:kvaak kvaak se sanoo töyssyissä..
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Itselläni oli 9-3 2.0t vm. 1999 ja narina aivan hirveää. Käytin autoa useita kertoja merkkiliikkeessä ja sain aluksi vastaukseksi mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Ja joka kerrasta tietenkin veloitettiin 50-80€. Vihdoin ongelma maahantuojan avustuksella paikannettiin kallistuksenvakaajan pusliin. Sitten alkoi rasvauskierre. Narina palasi takaisin aina alle kuukauden kuluttua ja luonnollisesti lähes aina veloitettiin 50-80€ joka rasvauskerrasta. Vaihdoin myös korjaamoa ja homma parani sikäli, että työlle annettiin 1 v takuu. Narina luonnollisesti palasi takaisin parin viikon kuluttua.jarmotyni kirjoitti:Mulla 9-3 tid vm-99 aj. 150000 km.Narisi viime talvena pakkasella.Viikon ja toisenkin kaikki illat asiaa tutkittuani narinan aiheuttajaksi paljastui vain ja ainoastaan KALLISTUKSENVAIMENTIMEN PUSLAT.Vaihoin uutet loppui narina,mutta kuinka pitkäksi aikaa selviää tulevana talvena.Narina kai tullee siitä ku vaimennintanko pyörii puslan sisällä jota sen EI tulisi tehtä eli mitä tiukemmalla sen parempi.
Yritin vaatia myös maahantuojaa vastuuseen sillä perusteella, että autossa on tyyppivika. Myös sisätilan ilmanohjaimen toimimattomuuden ja jumiutumisen sanottiin korjaamossa olevan tyyppivika, joka esiintyi lähes kaikissa tietyissä vuosimalleissa. Myös tästä vaadin maahantuojaa vastuuseen. Maahantuojan mukaan molempia vikoja esiintyi niin satunnaisesti, että tyyppiviasta ei ole kysymys. Kuitenkin soittokierros kolmeen eri merkkiliikkeeseen paljasti maahantuojan puhuvan täyttä potaskaa. Liikkeiden mukaan narina esiintyy käytännössä kaikissa autoissa (kylmällä) ja myös ilmanohjaimen ongelma oli erittäin yleinen.
Vaadin maahantuojaa vastuuseen myös kuluttajaviraston kautta, mutta heidän mukaansa en voi vaatia maahantuojaa vastuuseen, koska olin auton toinen omistaja. Jos olisin ollut ensimmäinen, olisin ollut oikeutettu vaateeseen. Ärsyttävintä koko prosessissa oli kuitenkin maahantuojan suhtautuminen asiaan. Vastineessaan kuluttajavirastolle he valehtelivat, että ko. vikoja on esiintynyt vain muutamissa yksilöissä ja lisäksi he kyseenalaistivat "maallikon" kyvyn arvioida auton vikojen yleisyyttä ja sitä, onko kyseessä tyyppivika vai ei. No, tällä maallikolla kuitenkin on takana mm. koneasentajan koulutus ja ajokilometrejä n. 700 000 km. Erilaisia autonreuhkoja ennen tätä yksilöä on ollut 6 kpl ja yhdessäkään ei ollut moisenkaltaisia vikoja. Viimeisenä keinona vaihdatin 2004 alkuvuodesta alle Aeron paksumman kallistuksenvakaajan ja puslat. Ei narissut uudelleen ainakaan kevättalvella. Otin vielä sen verran varman päälle, että vaihdoin autoa. Vaikka ..ttuuntuneena kaikkeen Saabiin liittyvään päätin vaihtaa myös merkkiä, ajelen nyt uudella 9-3SS:llä. (Kun parempaakaan autoa ei ko. hintaluokassa ajettavuudeltaan löytynyt)
Nyt kuitenkin olen ensimmäinen omistaja ja vaadin kaikki narahdukset, kolahdukset ym. viat korjattavaksi myös takuuajan jälkeen, vaikka sitten maahantuoja pitäisi haastaa korkeimpaan oikeuteen.
Itse olen tehnyt sellaisen huomion omassa 9-3TA -99:ssä että tässä yksilössä narina on suorassa suhteessa negatiiviseen lämpötilaan, eli mitä kylmempää sen kauemmin tuo narina kuuluu. Pikkupakkasilla riittää molempien puolien "avaaminen" ajamalla pieniin töyssyihin, jonka jälkeen narina katoaa, taas 10-20ast. pakkasella tuo narina kuuluu jonkin aikaa, ja vastaavasti yli 20ast. pakkasilla narina ei lopu millään...
Toisaalta ymmärrän saabiani erittäin hyvin, kyllä minäkin pistäisin hanttiin (varmaan about samassa suhteessa) jos pakotettais ulos tekemään hommia pakkasella
Minua tuo narina ei sinänsä haittaa, olishan siitä kiva päästä eroon, mutta en viitsis kyllä mitään asian eteen tehdä
Toisaalta ymmärrän saabiani erittäin hyvin, kyllä minäkin pistäisin hanttiin (varmaan about samassa suhteessa) jos pakotettais ulos tekemään hommia pakkasella
Minua tuo narina ei sinänsä haittaa, olishan siitä kiva päästä eroon, mutta en viitsis kyllä mitään asian eteen tehdä
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
HyvääPuuta
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Marras 29, 2009 17:16
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 9-3 narina edessä
Milläs aineella rasvattuna on KvaakKvaak pysyny parhaiten poissa? Pitäs varmaan kysästä Laakkoselta jyväskylästä kun ei viime talvena kuulunu mitään kun sen sieltä viime joulun alla ostin 
-
ballantine
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: 9-3 narina edessä
Alkaa mennä jo naurettavaksi tämä narina. Ennen narisi vain töyssyissä kovimmilla pakkasilla (-20 ja sitä kylmempi). Pari vuotta on natissut töyssyissä jo kun lämpömittari putoaa nollan paikkeille. Nyt sitten -18 asteessa natisee jo lähes tasaisellakin ajettaessa pienimmistäkin tien epätasaisuuksista sen verran ettei oikein kehtaa edes ajella. Ilmeisesti kuuluu vielä selvemmin ulospäin kun katseet kääntyy jo kymmenien metrien päässä että mikäs se siellä vaakkuu.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: 9-3 narina edessä
Semmoinen se 9-3 on. Paras vaan tottua narinaan tai vaihtaa pois, 9-5 ei narise. Kolmen yksilön kokemuksella jokainen on narissut pakkasilla oli puslia vaihdeltua tai ei.
Toinen talvihienous on sähköantenni joka on sama jättää yläasentoon talveksi kun se jumittuu ennemmin tai myöhemmin kuitenkin.
Toinen talvihienous on sähköantenni joka on sama jättää yläasentoon talveksi kun se jumittuu ennemmin tai myöhemmin kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 narina edessä
Tuolla edellä väitettiin 9-5:nkin narisevan:
Puslat ovat alkuperäisiä lukuunottamatta hammastangon sisäpäätä, noilla ei tosin narinaan ole vaikutusta.
Mistä puslista tuo narina kuuluu? Luulisi silikonisprayn tms. auttavan jos puslista kuuluu.
Kyllä sen narinan jollain pois saa, ainakaan tuo meikäläisen yksilö ei juuri narise. Joskus kovemmilla pakkasilla isommissa töyssyissä saattaa satunnaisesti narahtaa, muttei häiriöksi asti.9-5 muuten nariseen melkein samalla tavalla....
Puslat ovat alkuperäisiä lukuunottamatta hammastangon sisäpäätä, noilla ei tosin narinaan ole vaikutusta.
Mistä puslista tuo narina kuuluu? Luulisi silikonisprayn tms. auttavan jos puslista kuuluu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2