Amul/Sid
Amul/Sid
Terve
Eräs foorumin softanero laittoi autooni(aero-01) sid:iin näkymään noi arvot mistä en sen enempää tiedä....Mutta muistan lukeneeni jostain että Amul-arvon pitäisi olla -500-+500 välillä. Autoni ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä niinkuin sen pitäisi ja amul arvo on 559.
Autoon on asennettu T5 männät, mutta sen ei kait pitäisi vaikuttaa käyntiin/ noihin arvoihin.
Eli mistä kertoo tuo arvo? Muista arvoista en tiedä koska en osaa verrata niitä mihinkään/ ei pala vikavaloja yms..
Kiitokset
Eräs foorumin softanero laittoi autooni(aero-01) sid:iin näkymään noi arvot mistä en sen enempää tiedä....Mutta muistan lukeneeni jostain että Amul-arvon pitäisi olla -500-+500 välillä. Autoni ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä niinkuin sen pitäisi ja amul arvo on 559.
Autoon on asennettu T5 männät, mutta sen ei kait pitäisi vaikuttaa käyntiin/ noihin arvoihin.
Eli mistä kertoo tuo arvo? Muista arvoista en tiedä koska en osaa verrata niitä mihinkään/ ei pala vikavaloja yms..
Kiitokset
Re: Amul/Sid
Yksi mahdollinen syy korkeaan Amul arvoon on vanha/tukkeutunut polttoainesuodatin. Omasta kulkineesta lukema putosi alle sataan kun vaihdoin suodattimen. Myös viimeisiään vetelevä bensapumppu saattaa vaikuttaa asiaan.
Volvo V60 D4 -14
Re: Amul/Sid
Mitä tarkoittaa Amul?
Re: Amul/Sid
Sitä amul arvio pystyy set asennolla muuttamaan vaikka -200, näin kokeilin ja sen jälkeen nousi ajon jälkeen +83, what the fk..Nyt ei oikeen meikäläinen ymmärrä sen toimintaperiaatetta.No otin sulakkeet irti ja katon mihin sitten asettuu....
Re: Amul/Sid
KN/Lieto kirjoitti:Mitä tarkoittaa Amul?
jcarlson kirjoitti:SID Info ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka joka näyttää SID:n kautta sisäistä dataa, yleensä menee päällä SID:n + ja - nappeja yhtä aikaa painamalla jos on enabloitu.
Rpm = kierrosluku
Lamb = lambdasäädön suuruus
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
IgnA = sytytysennakko (0,1 astetta)
mAir = toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
mReq = voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
Pinl = imusarjan paine 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar, 500 = -0,5 bar jne.
Pbef = sama ennen kaasuläppää
Amul = kertautuva polttoainesopeutus, 2500 = +25%
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero
Ioff = sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
MiFi = todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan
Virisoftissa ei kannata piitata vääntö ja teholukemista koska ovat laskennallisia ja monesti virisoftat toimivat pelkällä ilmamassasäädöllä
Mlow = voimassa oleva vääntörajoitus
Meng = laskennallinen vääntömomentti
Peng = laskennallinen teho
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Amul/Sid
190 näytti kun olin nollannut arvot, 30km sekalaisen ajon jälkeen.
Eli ei osaa päätellä mitään jos aikaisemmin näytti yli 5 sataa.
Kovaa ajoa vaan..
Eli ei osaa päätellä mitään jos aikaisemmin näytti yli 5 sataa.
Kovaa ajoa vaan..
Re: Amul/Sid
Sorry jos tyhmiä kyselen mut mitä tarkoittaa kertautuva polttoainesopeutus ?
Re: Amul/Sid
kertautuva = multicative, sen tarkemmin tietämättä miten T7 käyttää tuota arvoa tulkitsen tuon siten että karkeasti kerrataan ruiskutettavat polttoainemäärät tuolla arvolla, ja näin saadaan oikea määrä polttoainetta jotta seos olisi optimaalinen/haluttu vallitsevissa olosuhteissa.
Kovin korkea Amul, suurehkot ahtopaineet ja pienet mAir arvot yhdessä viittaavat yleensä vialliseen ilmamassamittariin.
Amul elää jatkuvasti ilmankosteuden, lämpötilan, ajotavan yms. mukaan, kyseessähän on sopeutumista!
Kovin korkea Amul, suurehkot ahtopaineet ja pienet mAir arvot yhdessä viittaavat yleensä vialliseen ilmamassamittariin.
Amul elää jatkuvasti ilmankosteuden, lämpötilan, ajotavan yms. mukaan, kyseessähän on sopeutumista!
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Amul/Sid
Onko reilu sata matala vai korkea mair-arvo?ainakin se on mreq vastaava.
Re: Amul/Sid
Mreq ja Mair riippuu täysin kuormituksesta ja pedaalin asennosta. Tyhjäkäynnillä joku n. 140 on tyypillinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Amul/Sid
Jep
Just sitä tyhjäkäynnillä tarkoitin, kun ei oikein tiedä mistä puhuu niin näitä käy..
Kiitos
Just sitä tyhjäkäynnillä tarkoitin, kun ei oikein tiedä mistä puhuu niin näitä käy..
Kiitos
Re: Amul/Sid
Harvemmin viallinen immu oireilee tyhjäkäynnillä, vaan kannattaa seurata käyttäytymistä suuremmilla kuormilla.
pinl ja mair yhdessä kertovat jo jotain, eikä tässäkään hetkellisiä piikkejä, vaan ennemmin stabiilia tilannetta, jos nyt sellaista koskaan esiintyy kiihtyvässä autossa
Suosittelen kuitenkin perehtymään hiukan ennen kun alkaa tuijottamaan arvoja
Auttaa yleensä kovasti jos tietää mitä katsoo, ja on käsitys "normaalista" "poikkeavasta" ja "vaarallisesta".
pinl ja mair yhdessä kertovat jo jotain, eikä tässäkään hetkellisiä piikkejä, vaan ennemmin stabiilia tilannetta, jos nyt sellaista koskaan esiintyy kiihtyvässä autossa

Suosittelen kuitenkin perehtymään hiukan ennen kun alkaa tuijottamaan arvoja

Auttaa yleensä kovasti jos tietää mitä katsoo, ja on käsitys "normaalista" "poikkeavasta" ja "vaarallisesta".
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Amul/Sid
Itselläni viallinen Immu paljastui vasta lukeminen 550-> jälkeen, jäi aina pari sataa pyydetystä ja KNKD:tä pukkasHarvemmin viallinen immu oireilee tyhjäkäynnillä, vaan kannattaa seurata käyttäytymistä suuremmilla kuormilla.


