Amul/Sid

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Terve

Eräs foorumin softanero laittoi autooni(aero-01) sid:iin näkymään noi arvot mistä en sen enempää tiedä....Mutta muistan lukeneeni jostain että Amul-arvon pitäisi olla -500-+500 välillä. Autoni ei kuitenkaan käy tyhjäkäyntiä niinkuin sen pitäisi ja amul arvo on 559.
Autoon on asennettu T5 männät, mutta sen ei kait pitäisi vaikuttaa käyntiin/ noihin arvoihin.
Eli mistä kertoo tuo arvo? Muista arvoista en tiedä koska en osaa verrata niitä mihinkään/ ei pala vikavaloja yms..

Kiitokset
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja novice »

Yksi mahdollinen syy korkeaan Amul arvoon on vanha/tukkeutunut polttoainesuodatin. Omasta kulkineesta lukema putosi alle sataan kun vaihdoin suodattimen. Myös viimeisiään vetelevä bensapumppu saattaa vaikuttaa asiaan.
Volvo V60 D4 -14
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mitä tarkoittaa Amul?
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Sitä amul arvio pystyy set asennolla muuttamaan vaikka -200, näin kokeilin ja sen jälkeen nousi ajon jälkeen +83, what the fk..Nyt ei oikeen meikäläinen ymmärrä sen toimintaperiaatetta.No otin sulakkeet irti ja katon mihin sitten asettuu....
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja TD04 »

KN/Lieto kirjoitti:Mitä tarkoittaa Amul?
jcarlson kirjoitti:SID Info ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
Kyseessä siis T7 softasta enabloitavissa oleva Saabin diagnostiikka joka näyttää SID:n kautta sisäistä dataa, yleensä menee päällä SID:n + ja - nappeja yhtä aikaa painamalla jos on enabloitu.

Rpm = kierrosluku
Lamb = lambdasäädön suuruus
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
IgnA = sytytysennakko (0,1 astetta)
mAir = toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
mReq = voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
Pinl = imusarjan paine 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar, 500 = -0,5 bar jne.
Pbef = sama ennen kaasuläppää
Amul = kertautuva polttoainesopeutus, 2500 = +25%
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero
Ioff = sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
MiFi = todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan

Virisoftissa ei kannata piitata vääntö ja teholukemista koska ovat laskennallisia ja monesti virisoftat toimivat pelkällä ilmamassasäädöllä
Mlow = voimassa oleva vääntörajoitus
Meng = laskennallinen vääntömomentti
Peng = laskennallinen teho
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

190 näytti kun olin nollannut arvot, 30km sekalaisen ajon jälkeen.
Eli ei osaa päätellä mitään jos aikaisemmin näytti yli 5 sataa.
Kovaa ajoa vaan..
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja VKe »

Sorry jos tyhmiä kyselen mut mitä tarkoittaa kertautuva polttoainesopeutus ?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja Nappe »

kertautuva = multicative, sen tarkemmin tietämättä miten T7 käyttää tuota arvoa tulkitsen tuon siten että karkeasti kerrataan ruiskutettavat polttoainemäärät tuolla arvolla, ja näin saadaan oikea määrä polttoainetta jotta seos olisi optimaalinen/haluttu vallitsevissa olosuhteissa.

Kovin korkea Amul, suurehkot ahtopaineet ja pienet mAir arvot yhdessä viittaavat yleensä vialliseen ilmamassamittariin.

Amul elää jatkuvasti ilmankosteuden, lämpötilan, ajotavan yms. mukaan, kyseessähän on sopeutumista!
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Onko reilu sata matala vai korkea mair-arvo?ainakin se on mreq vastaava.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mreq ja Mair riippuu täysin kuormituksesta ja pedaalin asennosta. Tyhjäkäynnillä joku n. 140 on tyypillinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Jep


Just sitä tyhjäkäynnillä tarkoitin, kun ei oikein tiedä mistä puhuu niin näitä käy..

Kiitos
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Harvemmin viallinen immu oireilee tyhjäkäynnillä, vaan kannattaa seurata käyttäytymistä suuremmilla kuormilla.
pinl ja mair yhdessä kertovat jo jotain, eikä tässäkään hetkellisiä piikkejä, vaan ennemmin stabiilia tilannetta, jos nyt sellaista koskaan esiintyy kiihtyvässä autossa :)

Suosittelen kuitenkin perehtymään hiukan ennen kun alkaa tuijottamaan arvoja :idea:
Auttaa yleensä kovasti jos tietää mitä katsoo, ja on käsitys "normaalista" "poikkeavasta" ja "vaarallisesta".
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
tyriz
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 08:27

Re: Amul/Sid

Viesti Kirjoittaja tyriz »

Harvemmin viallinen immu oireilee tyhjäkäynnillä, vaan kannattaa seurata käyttäytymistä suuremmilla kuormilla.
Itselläni viallinen Immu paljastui vasta lukeminen 550-> jälkeen, jäi aina pari sataa pyydetystä ja KNKD:tä pukkas :saab: 8) Kyllä sitä toisella immullakin tulee mutta huomattavasti vähemmän, tietysti jos ajaa nätisti niin ei tule mitään :lol:
Vastaa Viestiin