Vian etsintää...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
-bandit-
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Syys 18, 2004 05:55
Paikkakunta: Pirkanmaa

Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja -bandit- »

Pari vkoa sitten tuo autosein teki kesken ajon temput ja sammui täysin varoittamatta yhdenkään vikavalon välähtämättä.

Ensimmäinen diagnoosi oli sytkäkasetti, ei löytynyt vikaa siitä. Kun auto oli saatu hinattua kotipihaan seuraava diagnoosi oli bensapumppu. Pumppu vaihdettu, pumppu toimii tällä hetkellä.

Auto lähtee käymään hetkeksi vain sammuakseen parin sekunnin päästä.

Eli nyt saa laittaa villejä arvauksia tai sitten kylmää faktaa mitä paikkaa/osaa seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan.

ps. yksikään vikavalo tai CE-valo ei vilku
pps. autohan on tuo -99 9-3 2,0t(steg1)
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mitä avainta väännettäessä tarkalleen ottaen tapahtuu? Pyörittääkö starttia vai taphtuuko ylipäätään yhtään mitään? Onko akku missä kunnossa? Onko tulppia yritetty vaihtaa? Onko yritetty käynnistää toisella avaimella?
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Asentoanturin toiminnan näkee startatessa kierroslukumittarin pulssittaisena hyppelyllä,eli jos sykkii ja ei starttaa vika ei ole siinä.
-bandit-
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Syys 18, 2004 05:55
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja -bandit- »

Azanovix kirjoitti:Mitä avainta väännettäessä tarkalleen ottaen tapahtuu? Pyörittääkö starttia vai taphtuuko ylipäätään yhtään mitään? Onko akku missä kunnossa? Onko tulppia yritetty vaihtaa? Onko yritetty käynnistää toisella avaimella?

Starttaa aivan normaalisti. "Hörähtää" käymään ja sammuu samantein. Tulpat vaihdettu kesällä. Akku ei aivan uusi, mutta ei loppukaan. Pitää virtansa ja vastaanottaa sen.

Eli seuraavaksi sitä asentoanturia pohtimaan.

Onko muita hyviä ehdotuksia kenelläkään?

Mitenkäs bensanpaineensäätimen hajoaminen vaikuttaa? Eli onko samat oireet?
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Millä muuten totesit di kassun ehjäksi?

Kannattaa ottaa kasetin puolarivin suojamuovi veks (8xtorx) ja katsoa onko öljyt tullut pinnalle, sytytyspuolien pinnat pitää olla kuivat eikä hartsieristeessä hiushalkeamia.

Itse pelle pelottomana olen aina vaihtanut polttonesteen suodattimen ennen talvea autoihin (etenkin diesel) mutta eipä tule mieleen sellaista tapausta missä se olisi oikeasti ollut osittain tukossa....
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja tami »

Laitetaan tämä kysymys nyt tähän ketjuun.
Epäilisin tuota kampiakselinasentoanturia syylliseksi kun 900:nen tyhjäkäynnillä humppaa kierroksia. Kylmänä käynnistyy aina hyvin, mutta kun lämmöt nousevat sinisen viivan yläpuolelle alkaa tyhjäkäynnillä kierrosten humppaaminen melko rajusti. Kone käy ihan sammumisen rajoilla mutta pysyy juuri ja juuri käynnissä. Kun lämmöt nousevat normaaliin käyntilämpötilaan, tasoittuvat kierroksetkin.
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu pariinkin kertaan huolellisesti, tulpat n. 5tkm ajetut ja kampiakselianturi vaihdettu. Kokeiltu toisella DI-kasetilla, tosin mustalla.
Kampiakselin asentoanturin ostin Motonetistä. Onko muilla nuo Motonetin anturit toimineet? Vai pitäisikö ostaa uusi anturi marmorilta/PCS. Olisiko kellään viisaammalla vinkkejä mitä kokeilla seuraavaksi?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tarkista ilmavuodot alipaineletkuista
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja tami »

Ilmavuotoja ei vaikuttaisi olevan.. ainut löytämäni hapertunut letku oli kaasuläpältä dumpille menevä letku joka nyt uusittu. Muut vaikuttivat ehjiltä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

entäs läppäkotelolta evap letku, tulipellin puolella viisto lähtö etumatkustajan suuntaan.
Imuputken kärsä maskiksi ja puhaltamaan, vuodot kuuluu kyllä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vian etsintää...

Viesti Kirjoittaja tami »

vesa67 kirjoitti:entäs läppäkotelolta evap letku
Joo tämä on tutkittava! Juuri tuolta oikean puolen iskaritolpan suunnalta kuuluu erikoista tikittävää ääntä, voi tämä hässäkkä olla juurikin kyseessä. Löysin vanhan ketjun missä on pohdittu juuri tätä evap-letku-hommaa. Äänet minulla ainakin aivan kuvatunlaiset. Kiitoksia, homma tutkinnan alla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin