Vian etsintää...
Vian etsintää...
Pari vkoa sitten tuo autosein teki kesken ajon temput ja sammui täysin varoittamatta yhdenkään vikavalon välähtämättä.
Ensimmäinen diagnoosi oli sytkäkasetti, ei löytynyt vikaa siitä. Kun auto oli saatu hinattua kotipihaan seuraava diagnoosi oli bensapumppu. Pumppu vaihdettu, pumppu toimii tällä hetkellä.
Auto lähtee käymään hetkeksi vain sammuakseen parin sekunnin päästä.
Eli nyt saa laittaa villejä arvauksia tai sitten kylmää faktaa mitä paikkaa/osaa seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan.
ps. yksikään vikavalo tai CE-valo ei vilku
pps. autohan on tuo -99 9-3 2,0t(steg1)
Ensimmäinen diagnoosi oli sytkäkasetti, ei löytynyt vikaa siitä. Kun auto oli saatu hinattua kotipihaan seuraava diagnoosi oli bensapumppu. Pumppu vaihdettu, pumppu toimii tällä hetkellä.
Auto lähtee käymään hetkeksi vain sammuakseen parin sekunnin päästä.
Eli nyt saa laittaa villejä arvauksia tai sitten kylmää faktaa mitä paikkaa/osaa seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan.
ps. yksikään vikavalo tai CE-valo ei vilku
pps. autohan on tuo -99 9-3 2,0t(steg1)
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Re: Vian etsintää...
Mitä avainta väännettäessä tarkalleen ottaen tapahtuu? Pyörittääkö starttia vai taphtuuko ylipäätään yhtään mitään? Onko akku missä kunnossa? Onko tulppia yritetty vaihtaa? Onko yritetty käynnistää toisella avaimella?
Re: Vian etsintää...
Asentoanturin toiminnan näkee startatessa kierroslukumittarin pulssittaisena hyppelyllä,eli jos sykkii ja ei starttaa vika ei ole siinä.
Re: Vian etsintää...
Azanovix kirjoitti:Mitä avainta väännettäessä tarkalleen ottaen tapahtuu? Pyörittääkö starttia vai taphtuuko ylipäätään yhtään mitään? Onko akku missä kunnossa? Onko tulppia yritetty vaihtaa? Onko yritetty käynnistää toisella avaimella?
Starttaa aivan normaalisti. "Hörähtää" käymään ja sammuu samantein. Tulpat vaihdettu kesällä. Akku ei aivan uusi, mutta ei loppukaan. Pitää virtansa ja vastaanottaa sen.
Eli seuraavaksi sitä asentoanturia pohtimaan.
Onko muita hyviä ehdotuksia kenelläkään?
Mitenkäs bensanpaineensäätimen hajoaminen vaikuttaa? Eli onko samat oireet?
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Re: Vian etsintää...
Millä muuten totesit di kassun ehjäksi?
Kannattaa ottaa kasetin puolarivin suojamuovi veks (8xtorx) ja katsoa onko öljyt tullut pinnalle, sytytyspuolien pinnat pitää olla kuivat eikä hartsieristeessä hiushalkeamia.
Itse pelle pelottomana olen aina vaihtanut polttonesteen suodattimen ennen talvea autoihin (etenkin diesel) mutta eipä tule mieleen sellaista tapausta missä se olisi oikeasti ollut osittain tukossa....
Kannattaa ottaa kasetin puolarivin suojamuovi veks (8xtorx) ja katsoa onko öljyt tullut pinnalle, sytytyspuolien pinnat pitää olla kuivat eikä hartsieristeessä hiushalkeamia.
Itse pelle pelottomana olen aina vaihtanut polttonesteen suodattimen ennen talvea autoihin (etenkin diesel) mutta eipä tule mieleen sellaista tapausta missä se olisi oikeasti ollut osittain tukossa....
Re: Vian etsintää...
Laitetaan tämä kysymys nyt tähän ketjuun.
Epäilisin tuota kampiakselinasentoanturia syylliseksi kun 900:nen tyhjäkäynnillä humppaa kierroksia. Kylmänä käynnistyy aina hyvin, mutta kun lämmöt nousevat sinisen viivan yläpuolelle alkaa tyhjäkäynnillä kierrosten humppaaminen melko rajusti. Kone käy ihan sammumisen rajoilla mutta pysyy juuri ja juuri käynnissä. Kun lämmöt nousevat normaaliin käyntilämpötilaan, tasoittuvat kierroksetkin.
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu pariinkin kertaan huolellisesti, tulpat n. 5tkm ajetut ja kampiakselianturi vaihdettu. Kokeiltu toisella DI-kasetilla, tosin mustalla.
Kampiakselin asentoanturin ostin Motonetistä. Onko muilla nuo Motonetin anturit toimineet? Vai pitäisikö ostaa uusi anturi marmorilta/PCS. Olisiko kellään viisaammalla vinkkejä mitä kokeilla seuraavaksi?
Epäilisin tuota kampiakselinasentoanturia syylliseksi kun 900:nen tyhjäkäynnillä humppaa kierroksia. Kylmänä käynnistyy aina hyvin, mutta kun lämmöt nousevat sinisen viivan yläpuolelle alkaa tyhjäkäynnillä kierrosten humppaaminen melko rajusti. Kone käy ihan sammumisen rajoilla mutta pysyy juuri ja juuri käynnissä. Kun lämmöt nousevat normaaliin käyntilämpötilaan, tasoittuvat kierroksetkin.
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu pariinkin kertaan huolellisesti, tulpat n. 5tkm ajetut ja kampiakselianturi vaihdettu. Kokeiltu toisella DI-kasetilla, tosin mustalla.
Kampiakselin asentoanturin ostin Motonetistä. Onko muilla nuo Motonetin anturit toimineet? Vai pitäisikö ostaa uusi anturi marmorilta/PCS. Olisiko kellään viisaammalla vinkkejä mitä kokeilla seuraavaksi?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Vian etsintää...
tarkista ilmavuodot alipaineletkuista
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Vian etsintää...
Ilmavuotoja ei vaikuttaisi olevan.. ainut löytämäni hapertunut letku oli kaasuläpältä dumpille menevä letku joka nyt uusittu. Muut vaikuttivat ehjiltä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Vian etsintää...
entäs läppäkotelolta evap letku, tulipellin puolella viisto lähtö etumatkustajan suuntaan.
Imuputken kärsä maskiksi ja puhaltamaan, vuodot kuuluu kyllä
Imuputken kärsä maskiksi ja puhaltamaan, vuodot kuuluu kyllä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Vian etsintää...
Joo tämä on tutkittava! Juuri tuolta oikean puolen iskaritolpan suunnalta kuuluu erikoista tikittävää ääntä, voi tämä hässäkkä olla juurikin kyseessä. Löysin vanhan ketjun missä on pohdittu juuri tätä evap-letku-hommaa. Äänet minulla ainakin aivan kuvatunlaiset. Kiitoksia, homma tutkinnan alla.vesa67 kirjoitti:entäs läppäkotelolta evap letku
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752