Apurungon irrotus? NG900 -94

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Morot!

On tuosta Isännän Saabissa ilmeisesti apurungon puolelta, kuskinpuolen alatukivarren kiinnityspultinmutteri
irronnut hitsauksestaan. Ohjaus vetelee kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa eri suuntiin...

Kuinkas tuon nyt asentaja ystävällisetsi sais korjattua?
Onnistuuko paikallaan hitsata vai pitääkö koko apurunko irrottaa ja ehkäpä uusia?

Kiitollisena ottasin neuvvoja vastaan, kun ei ole tuo Saabi kovin tuttu muutenkaan :roll:
Ja yrittäny siitä pysyä mahdollisuuksien mukaan erossa =)

Kiitos ja anteeksi.
Papalla on Saab og93 2.0t -02
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja J8 »

Itse en ole vielä asiaa hoitanut pois päiväjärjestyksestä, kun ei ole ollut hirveästi ajoa ja muut hommat painaa päälle.. Mutta tarkoitus olisi mahdollisimman pian.

mutta asiaan:
Jos purkaa kuskin jalkatilasta tarpeeksi verhoilua niin pääseekö tuohon mutteriin käsiksi? Sillätavalla että sitä pääsee hitsaamaankin? Ilmeisesti tonnarissa on ainakin näin?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eipä pääse jalkatilasta ilman rälläkkää. Saabin oma ohje korista irronneen mutterin hitsaukseen on irroittaa apurunko, porata 3kpl noin 5mm reikiä noin 1cm päähän tukivarren korimutterin keskipisteestä, josta saa hitsattua mutterin uudelleen pohjapelitiin kiinni reikien kohdalta. (pora osuu enimmäkseen isohkoon korimutteriin, kun on päässyt pohjapellistä läpi)

Lopuksi rälläkällä reijästä ylitulevien hitsien tasoitus pohjapellissä.

Varaudu apurunkoa irroittaessa että joudut uusimaan ko, pultin irroituksen yhteydessä, jos vastakappale pyörii mukana pulttia irroittaessa. Kanta pois, apurunko alas, vastamutterin kiinnitys (em menetelmällä) pultin jämän pyörittely pois, uusi tilalle.

Uusi alkuperäinen pultti marmorilta. (M12 1.5 nousulla, eli tiheä kierre..)

.. Ja apurunkoa irroitellessa tarvitset poikkipalkin konetilaan, jossa kannatella koneen takaosaa moottorin nostokorvakosta.

Apurungon momentit. Edessä 125nm, Keskellä ~180nm, takana 115nm+75 astetta!
jos jää takapultit venyttämättä, niin alkaa jossain kohtaa joskus jarrutellessa/kiihdytellessä paukkumaan, kun pusla liikahtaa 1-2mm apurungon välissä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Juu ehkä epäselvästi kerroin, mutta apurunko on korissa ihan hyvin kiinni ja ongelma on alatukivarren kiinnitys apurunkoon. Kuskinpuilen eturengas ilmassa, kun työntää ja vetää rengasta, niin liikkuu varmaan semmosen sentin eestakas. Kattelin et välys on alatukivarren ja apurungon kiinnitys kohdassa. Ei auttanu sitä läpipulttia kiristää, niin et on se mutteri vissiin irti sieltä?? Kuinka tuon olette korjanneet?
Papalla on Saab og93 2.0t -02
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kiitoksia Hookille.

Harri:
Kumpaa tukivartta tarkoitat? Taaempi korjataan juuri niinkuin Hook edellä kertoi, eli tukivarsi ja apurunko kiinnittyvät yhdellä samalla pultilla.

Ja etummainen tukivarsi, jossa on myös pallonivel kiinni, niin sen kiinnityspiste korjataan helpoiten hankkimalla romikselta ehjä apurunko ja sen vaihto tilalle :)
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Re: Apurungon irrotus? NG900 -94

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Kylläkyllä siis se alatukivarsi missä on mm. pallonivel. Eikös se toinen ole alatukivarren poikittaistukivarsi :mrgreen: tjsp.

http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... _large.gif
Tuosta osa 1 ja sen kiinitys.


http://www.saabcentral.com/~munki/tech.htm
Ja tuolta löyty apuja muutakin


Jaa että uusia se kannatteepi. No eipä siinä mittään, ilmotan asianomaiselle miten on ja keväällä palataan astialle :wink:
Papalla on Saab og93 2.0t -02
Vastaa Viestiin