On tuosta Isännän Saabissa ilmeisesti apurungon puolelta, kuskinpuolen alatukivarren kiinnityspultinmutteri
irronnut hitsauksestaan. Ohjaus vetelee kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa eri suuntiin...
Kuinkas tuon nyt asentaja ystävällisetsi sais korjattua?
Onnistuuko paikallaan hitsata vai pitääkö koko apurunko irrottaa ja ehkäpä uusia?
Kiitollisena ottasin neuvvoja vastaan, kun ei ole tuo Saabi kovin tuttu muutenkaan Ja yrittäny siitä pysyä mahdollisuuksien mukaan erossa =)
Itse en ole vielä asiaa hoitanut pois päiväjärjestyksestä, kun ei ole ollut hirveästi ajoa ja muut hommat painaa päälle.. Mutta tarkoitus olisi mahdollisimman pian.
mutta asiaan:
Jos purkaa kuskin jalkatilasta tarpeeksi verhoilua niin pääseekö tuohon mutteriin käsiksi? Sillätavalla että sitä pääsee hitsaamaankin? Ilmeisesti tonnarissa on ainakin näin?
Eipä pääse jalkatilasta ilman rälläkkää. Saabin oma ohje korista irronneen mutterin hitsaukseen on irroittaa apurunko, porata 3kpl noin 5mm reikiä noin 1cm päähän tukivarren korimutterin keskipisteestä, josta saa hitsattua mutterin uudelleen pohjapelitiin kiinni reikien kohdalta. (pora osuu enimmäkseen isohkoon korimutteriin, kun on päässyt pohjapellistä läpi)
Lopuksi rälläkällä reijästä ylitulevien hitsien tasoitus pohjapellissä.
Varaudu apurunkoa irroittaessa että joudut uusimaan ko, pultin irroituksen yhteydessä, jos vastakappale pyörii mukana pulttia irroittaessa. Kanta pois, apurunko alas, vastamutterin kiinnitys (em menetelmällä) pultin jämän pyörittely pois, uusi tilalle.
Uusi alkuperäinen pultti marmorilta. (M12 1.5 nousulla, eli tiheä kierre..)
.. Ja apurunkoa irroitellessa tarvitset poikkipalkin konetilaan, jossa kannatella koneen takaosaa moottorin nostokorvakosta.
Apurungon momentit. Edessä 125nm, Keskellä ~180nm, takana 115nm+75 astetta!
jos jää takapultit venyttämättä, niin alkaa jossain kohtaa joskus jarrutellessa/kiihdytellessä paukkumaan, kun pusla liikahtaa 1-2mm apurungon välissä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juu ehkä epäselvästi kerroin, mutta apurunko on korissa ihan hyvin kiinni ja ongelma on alatukivarren kiinnitys apurunkoon. Kuskinpuilen eturengas ilmassa, kun työntää ja vetää rengasta, niin liikkuu varmaan semmosen sentin eestakas. Kattelin et välys on alatukivarren ja apurungon kiinnitys kohdassa. Ei auttanu sitä läpipulttia kiristää, niin et on se mutteri vissiin irti sieltä?? Kuinka tuon olette korjanneet?
Harri:
Kumpaa tukivartta tarkoitat? Taaempi korjataan juuri niinkuin Hook edellä kertoi, eli tukivarsi ja apurunko kiinnittyvät yhdellä samalla pultilla.
Ja etummainen tukivarsi, jossa on myös pallonivel kiinni, niin sen kiinnityspiste korjataan helpoiten hankkimalla romikselta ehjä apurunko ja sen vaihto tilalle