Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
junnu
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja junnu »

Viimeksi muokannut junnu, Ma Elo 14, 2017 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
puh.050-3748237
#3078

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5235
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mestari »

Miksi kastella nurmikolla housujaan kun olin näkevinäni auton takana soratietäkin joka imee vettä paremmin kuin nurtsi
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

vippi`
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Marras 25, 2012 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vippi` »

Pitäis o-renkaat saada viikonlopuks ni saako pks alueelta jostain? Kuinka tarkkoja noi mitat on et käykö 14x2,5 ja 20x3,5? :?:

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

En lähtisi koittamaan onneani noiden kanssa. Merkkiliikkeestä saa ainakin varmasti oikeat. Isompi ainakin tuntui olevan normaalia pehmeämpää materiaalia.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

mestari kirjoitti:Miksi kastella nurmikolla housujaan kun olin näkevinäni auton takana soratietäkin joka imee vettä paremmin kuin nurtsi
Jos tarkoitat allekirjoittaneen kuvia ed. sivulta, nurmikolla koska se sorainen piha-alue on varsinainen autoparkki jossa on toki muitakin autoja. Varsinkin remontti jonka valmistumisaikaa ei tiedä on parempi suorittaa siellä missä ei ole tiellä. Tuo kuoppainen sora-alue kastuu myös pinnastaan samalla tavoin kuin nurmikkokin, vetää vain läpi nopeammin. Vaikkei vesi jääkään lammikoiksi pinnalle, niin kuin ei itseasiassa ko. nurmikollekaan, sora sotkee kaiken pahemmin (osat, työkalut, itse työntekijän). Auton allahan täytyi tietenkin olla pressunpala joka tapauksessa, mutta juuri se keräsi sitten kaiken tihkuneen veden persuuksia ja selkää kastelemaan.

Parempi ratkaisu olisi ollut
a) halli tai katos, nosturi plussaa
b) isompi suoja peittämään ainakin koko auton keula päältäpäin
c) parempi sää remontille
Koska allekirjoittanut ei voinut vaikuttaa mihinkään noista, niillä mentiin mitä oli.

-

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Olisiko vinkkejä DP:n alimman pultin leikkaustyökaluun :?

Punahehkuun kuumentamisen ja irrotusaineen yhteiskäytöllä se lähti lopulta edes hiukan liikkeelle aika vastustavasti pyörien, mutta ruostunut mutteri pyöristyi muutaman millin avautumisen jälkeen liikaa kulmien osalta. Ei kuitenkaan avautunut niin paljon, että mahtuisi "kiertämään" putken sivulle ja pystyisi yrittämään esim. hylsyllä.

Millä työkalulla saisi parhaiten pultin poikki tai mutterin halki? Syylärin irrotus vasta viimeisenä vaihtoehtona, kun joutuu purkamaan niin paljon muuta pois. Flekti sentään näytti helpolta irrottaa. Puukkosaha ei mahdu, ei edes Bosch GSA tai vastaava. Samoin Dremel taipuvallakin päällä liian iso.

Näityä nyt olen miettinyt
  • Multitool ja siihen sivulle päin se sahaosa -> mutterin saisi halki. Tiukkaa tosin silläkin tekee ja pitää ehkä muokata terää vakiota kapeammaksi.
  • Mutterinhalkaisija (esim. https://www.ikh.fi/fi/mutterinhalkaisija-5-20mm-x005683), mutta ei ehkä mahdu mutterin ja DP väliin
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10689
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös sinne nyt kuitenkin alakautta pääsisi mutterin kyljestä siivun leikkaamaan Dremelillä ja sopivan kokoiseksi kuluneella Speed Click -laikalla?

https://thesaabguy.files.wordpress.com/ ... 326&zoom=2

https://thesaabguy.wordpress.com/2010/07/06/5/

http://m.motonet.fi/fi/tuote/781191/Dre ... lille-2kpl
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Alun perin siis oli tarkoitus katkaista pultti ja siihen tuo Dremel ei mahtunut, mutta nyt lähdinkin liikkeelle yrittämällä saada mutteri paloiksi.
  • Eilen aloittelin tuolla mutterin halkaisijalla ja tuo malli linkitämäni IKH:n malli ainakin mahtuu alakautta. Kun hiukan pakoputkikin jo liikkuu, niin sai sen kohtuullisen suoraan sinne. Lähinnä sen mutterin "prikkaosalevennyksen" päältä tuo liukuu pois. Muutenkin hiukan klappia/pykälää välillä kierteessä yms., mutta hintaisekseen toimivan oloinen työkalu.
  • Sitten perään hakkasin talttaa siihen halkaisukohtaan tuon levennyksen osalta.
  • Lopuksi Dremelillä latkovarrella + pikkulaikalla (http://www.motonet.fi/fi/tuote/781189/D ... 24mm-20kpl) mutteria katin suunnasta "siivuttaen" sain mutterin pyörimään jo 1/4 kierrosta. Ajosuunnasta edestä/takaa ei mutteria viitsi siivuttaa, kun osuu helposti siihen laippaan. Noita pikkulaikkoja menee urakalla, kun tuolla ahtaassa tilassa tulee vääntöä kumminkin sivusuunnassa jonkun verran. Mutta hyvällä tuurilla tästä voi selvitä jopa ihan tuota alakautta. Seuraavaksi vain suojalasien tilalle koko naaman suojus, kun tulee laikan paloja alas aika paljon.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

009baas
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Mullakin oli muutama ihan pieni messinkinen hippu öp:ssa ,muuten esim. Sihdissä ei ollut mitään metallia tms.Kolmosen runkopukki otettiin auki eikä ollut mitään sanottavaa.Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt katsoa muutkin laakerit, mutta näillä nyt mennään tällä kertaa. :o
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

Vastaa Viestiin