Nyrkkipaja Turun alueella..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja lax »

Terve! Oon nyt vuoden päivät omistanu 2000 vuoden 9-3:n Saabin, jonka ostin sopuhinnalla isäukolta pois vähäisen käytön ja oman tarpeen vuoksi. Ensimmäinen leima omistajanvaihdoksen yhteydessä ei mennyt läpi ja piti vaihdattaa taakse jarrulevyt ja palat, kun levyt oli umpiruosteessa..

No tänä vuonna leima tuli heti, kun olen pitänyt Saabia hellässä huomassani, vaikken mitään juuri autoista tiedäkään! Rekkarivalo oli palanut, mutta nekin on jo hankittu ja odottaa vaihtoa. Katsastaja tosin mainitsi että etupalat kannattaisi vaihtaa pian ja ne on kulunut epätasaisesti. Kävin ostamassa uudet palat Motonetistä, mutta foorumia lueskellessa alkoi epätoivo valtaamaan mieleni ja ajattelinkin kysäistä tietäisikö joku jotain halpaa nyrkkipajaa Turun alueelta, jossai voisi käydä vaihtamassa nuo jarrupalat ja samalla mahdollisesti hankkia Motonetin paloja laadukkaammat palat tilalle?

Selviäisin varmaan itsekin tuosta vaihdosta, mutta en edes tiedä, tarviiko tuohon sitä "erikoistyökalua" että voin painaa satulan kasaan ja saisin uudet palat mahtumaan tilalle..

Samaan syssyyn voisin kysyä, saisiko jostain noita konepellin ja takakontin koristeita? Ruotsista/Englannista löytyisi verkkokaupasta, mutta saisiko esim. Suomesta, vähän halvemmilla postikuluilla. Omista kun on värit kuluneet olemattomiin.

Kyseessä siis 2000 vuoden 2.0i 9-3:n. Muutenkin olisi miljoona kysymystä, jotta voisin itse askarrella auton parissa enemmänkin. Rahaa on tosin rajoitetusti :D

SIDistä olen jo onnistuneesti korjannut pikselivian!
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä takajarrutkin vaihtuu kotikonstein, tosin et varmaan vielä jäsen kun muistaakseni viime kertaisessa Saabistissa oli juttua juuri takajarrurempoista.

Mutta jos hiukan on tietoa miten jarrut vaihdetaan niin hommasta kyllä selviää. Käsijarrukengät yleensä aiheuttavat hieman lisätöitä ja kannattaa hankkia jonkun näköiset perustyökalut.
Jos sulla on autotalli niin ehdottomasti suosittelen likastamaan kädet, jos on hiemankin motivaatiota. Säästät pitkän pennin vrt. 60-80€/h tuntiliksaan korjaamoilla.

Pro-Car Serviceen soittoa noista konepeiton ja takaluukun koristeista.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5178
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja Risto »

lax kirjoitti:Samaan syssyyn voisin kysyä, saisiko jostain noita konepellin ja takakontin koristeita? Ruotsista/Englannista löytyisi verkkokaupasta, mutta saisiko esim. Suomesta, vähän halvemmilla postikuluilla. Omista kun on värit kuluneet olemattomiin.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=41-3801
lax kirjoitti:etujarrut?
Turbo16 kirjoitti:takajarrut
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jarrujen erikois työkaluna käy isot siirtoleukapihdit taikka "vinka" jolla puristetaan ihan puu palikoita yhteen
ja vanha jarrupala :wink:

ei kuin puristelemaan sylintereitä sisään :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5178
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja Risto »

http://www.thesaabsite.com/93/93frontpadreplacement.htm

Kohdassa: "Use Torx T45 ratchet" käytä 7 mm:n kuusiokoloavainta.
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja lax »

Risto kirjoitti:http://www.thesaabsite.com/93/93frontpadreplacement.htm

Kohdassa: "Use Torx T45 ratchet" käytä 7 mm:n kuusiokoloavainta.
Noniin! Vihdoinkin joku järkevä opas! Ja hakusanoilla "Brake piston" löysin muutaman videonkin, millä ymmärsin perusperiaatteen. Ainoo ongelma nyt on kerrostalon kalteva parkkipaikka ja Saabista löytyvä tunkki! :oops:

Nyt kun on viikon kolannut näitä foorumeita tarkemmin, tajusin että siellä pyyhkimien alta löytyy se ILMASTOINNIN suodatin, jossa on varmasti vähintääkin puolen hehtaarin metsä, pitänee mennä taas Motonettiin ja ostaa sieltä uus suodatin :D Sitä toista ilmansuodinta oon putsaillu ja justiinsa vaihdoinkin kokonaan uuteen. Sormet syyhysi siihen malliin, että kävin heti repimässä sen auki ja yllätys yllätys, sain kaavittua monta kourallista lehtiä ja jos jonkinmoista kuraa. Käsillä oli vain imuri, eikä paineilmaa ole saatavilla. Mutta ero oli heti jo huomattava, pitää vaan tosiaan se uusi suodatin käydä hakemassa..

Ja nyt muistui mieleen miksen oo vaihtanu niitä rekkarin valoja. Toisen puolen torxi on väännetty niin mutkalle, että sitä on mahdoton saada auki :( En tiedä millä ton sais auki, pitää koittaa varovasti jos Dremelillä sais viillon siihen ruuvin kantaan ja talttapäällä auki. Onko muita ideoita?
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moi.

Itse olen käyttänyt autoja Länsikeskuksen autohuollossa, vaikkakin mun tota ss:ää huollatan sattuneista syistä Salossa :wink: .

Hyvää palvelua olen ainakin saanut ja hommat ovat toimineet.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja lax »

Olis muuten tuo 130000 km huolto tulossa parin tonnin päästä ja edellinen iso, 110000 km huolto on tehty huoltokirjan mukaan 3.11.2009. 100000 km kohdalla kirjan mukaan vaihdettu tulpat ja tosiaan viime vuonna katsastuksen yhteydessä uudet levyt+palat takajarruihin vaihdettu.

Mitä nyt tuota B-huollon listaa luen, oon jo jokusen kohdan käynyt muutenkin läpi, välipönttö vaihdettu kun vanha ruostui puhki, akku vaihdettu edellisen tyhjennettyä kahteen kertaan, kaikki polttimot on vaihdettu viime vuonna, renkaat on hyvässä kunnossa ja oikeilla paineilla, etuoven saranan tuli korjattua ja muut tarkistettua kunhan tajusin mikä siinä oli vikana, eilen tuli putsattua se ilmansuodatin ja odottaa vaihtoa uuteen ja lisäksi nesteiden lisäilyä ja muuta pientä on tullut tehtyä aina tarvittaessa.

Kannattaisiko nuo tulpat vaihtaa uusiin, samalla kun askartelen kaikkea muutakin? Kun viimeksi vaihdettu 20k km ja 5(!) vuotta sitten?

SIDistä on myös se kaiutin ilmeisesti rikki, vilkut tai muutkaan merkkiäänet ei kuulu. Sen vaihtaminen pitäisi olla helppo homma, kunhan löydän vastaavan kaiuttimen jostakin elektroniikkaliikkeestä.

Listassa lukee myös esim. "turvatyyny, silmämääräinen tarkastus." Mitenkä tuohon pitäisi suhtautua?

Ja olisiko syytää vaihtaa jarrunesteitä, kun vaihdan nuo palat joka tapauksessa (eteen)? Menen viikonloppuna Poriin ja pääsen siellä paineilman ja parempien tunkkien ääreen, jolloin homma helpottuu huomattavasti. Onko iso homma ja selviytyykö noviisi siitä yksin?

Entäs vaihteistoöljy? Sekin (pitäisi) kuulua tuohon 110k huoltoon, mutta siitäkin on jo kolme vuotta, olisiko syytä tarkistaa/vaihtaa?

Loppuun vielä sellainen, edellistalvena syttyi Check engine ja kone alko käymään nykien ja epätasaisesti. Veli vilkuili konepellin alle ja tarkisti ilmansuotimia, liitoksia, sun muuta, mutta ei saanut asiaan mitään selvyyttä. Pienen Googletuksen jälkeen hoidin asian Redlinen bensajärjestelmän puhdistusaineella (muistaakseni SI-1) ja valoi poistui heti ja käyminen tasaantui. En vienyt huoltoon, koska päättelin että asia korjaantui, mitälie karstaa ollut paikat täynnä. Pitänee tilata eVillestä se vikakoodin lukija ja katsoa näkyiskö sillä se, tai jotain muuta mielenkiintoista..

Olisiko jotain muuta tarkistettavaa?

Kirjoittelen vielä tähän samaan ketjuun, vaikkei asiat nyt mitenkään enää alkuperäiseen asiaan liitykään, muuten tulisi miljoona ketjua, kun kysyttävää on! Olen lukenut aika paljon muita ketjuja kaikkeen yläolevaan liittyen ja löytänytkin paljon ohjeita ja esim. tulppien vaihto pitäisi sujua ongelmitta. Momenttiavainta ei ole, pitäisi varmaan sekin hankkia :D

Kiitos ja anteeksi

EDIT: Sen verran ymmärsin aiemmista ketjuista, että NGK:n tulpat tilalle jos vaihtaa, n. 10€ kipale Motonetistä. Öljyä saa varmaan hakea, olisi hyvä tietää mistä sitä löytyy Turun alueelta myös. Punaviinistä on paljon puhuttu, juotavaa sellaista löytyy useampi laatikollinen kotoa! :D Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi hankkia noita Redlinen öljyjä/suojia, vaikka on arvokasta tavaraa, onhan se järkevämpää maksaa ja pitää auto toimintakunnossa!
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Motonetistä Turusta saa tosiaan perusosaa ihan hyvin, tulpat, suodattimet, hihnat, GM-moottoriöljy yms. GM vaihteistoöljy (GM 93165290) taitaa olla loppu, kyselin 3 viikkoa sitten saatavuutta ja ei mitään arviota osattu antaa. Merkkiliikkeessä se oli käytännössä saman hintaista. Vaihtaessa vaihteistoöljystä toiseen, kannattaa laatikko huuhdella ensin uudemmalla, noin litralla (käyntiin hetkeksi) ja sitten laittaa uudet oikeaan määrään.

Tulpat kannattanee vaihtaa samaan aikaan kuin öljyt, en tiedä käviskö NGK BCPR7ES-11 tulpat myös tohon vaparikoneeseen, ne on ainakin edulliset per kpl.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja lax »

pukkonen kirjoitti:Tulpat kannattanee vaihtaa samaan aikaan kuin öljyt, en tiedä käviskö NGK BCPR7ES-11 tulpat myös tohon vaparikoneeseen, ne on ainakin edulliset per kpl.
NGK BCP5EVX on merkitty erikseen tiedoilla:
900 2,0-96kW BCP5EVX (B204I) [1994-2002]
9-3 2,0-96kW BCP5EVX (B204I) [1994-2002]

Eli en lähtisi laittamaan niitä Turbon tulppia.. Ja nyt kun löysin sen oikean vaihteistoöljynkin, oli sitä näemmä Porissa ainakin hyllyssä! Eli koodilla 59-0044 näyttäisi löytyvän ja muiden ketjujen perusteella tuo on sitä mitä pitää käyttää. Ja ohjeenkin löysin jostain ketjusta siihen huuhteluun yms. Uskoisin olevan aika karmeassa kunnosa, eli eiköhän sekin ole nyt edessä. Määräksi sanoin ohjekirja 1,8l eli menee tuohonkin useampi kymppi heti!

Lauantaina olisi tarkoitus askarrella, ainakin noi palat. Ja kun kerran ottaa renkaan sitä varten irti, pääsee sinne vaihteistoöljyyn kai käsiksi paremmin, joten sekin kannattaa varmaan samalla tehdä. Ja kun kerran ne jarrut on irti, kannattaa se jarrunestekin vaihtaa? En tiedä uskallanko siihen lähteä, nestettä olisi näköjään Motonetissä 4,90€ litra, pitänee perehtyä paremmin asiaan ennen kuin alan tekemään. Kannattaako vaihtaa vai ei?
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ei muuta kuin heität sinne NGK BCPR7ES-11 käy aivan yhtähyvin
ite olen niitä pelkästään käyttänyt niin vapareihin kuin turboihinkin :wink:
hintaakin tais olla kaikki 3,5€ kappale

vaihteisto öljyä voit ihan huoletta laittaa sen 2 litraa sinne lootaan niin mullakin on
tällä hetkellä kaikissa kolmessa saabissani

jarrunesteen vaihto on helppo homma.
nippa auki ja alipainepumppu nipan päälle ei kun antaa imeskellä ja lisää vaan nestettä
pyttyyn. kunnes nipasta tulee kirkasta nestettä ja sama homma kaikille pyörille.

airbäkin silmämääräinen tarkistus on kaikkein helpoin homma
tuijota hetki ratin keskelle ja homma on suoritettu :lol:

evillen koodilukijalla voit heittää vesilintua (kaippa niilläkin saattaa jotain nähä tai sitten ei)
tech2 laite on ainut kunnollinen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ääni oikeille vaparin tulpille oikealla lämpöarvolla.

...voihan sinne tosiaan pistää mitkä vaan tulpat jotka kierteelle sopii, eikä sekään niin justiinsa varmaan auto käykin mut sitä vissiin tässä haettu.
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja lax »

f-19 kirjoitti:Ääni oikeille vaparin tulpille oikealla lämpöarvolla.

...voihan sinne tosiaan pistää mitkä vaan tulpat jotka kierteelle sopii, eikä sekään niin justiinsa varmaan auto käykin mut sitä vissiin tässä haettu.
Joo, kerran on jokaiselle mallille omat tulppansa, eiköhän se ole ihan syystäkin!
jusa_71 kirjoitti:jarrunesteen vaihto on helppo homma.
nippa auki ja alipainepumppu nipan päälle ei kun antaa imeskellä ja lisää vaan nestettä
pyttyyn. kunnes nipasta tulee kirkasta nestettä ja sama homma kaikille pyörille.

airbäkin silmämääräinen tarkistus on kaikkein helpoin homma
tuijota hetki ratin keskelle ja homma on suoritettu :lol:

evillen koodilukijalla voit heittää vesilintua (kaippa niilläkin saattaa jotain nähä tai sitten ei)
tech2 laite on ainut kunnollinen
Jos ei kenenkään nurkissa satu olemaan tech2:sta Turun/Porin alueella, taitaa olla se eVillen laite mun vaihtoehto, mutta ei sitä tähän hätään nyt muutenkaan tarvi.

Kun ei muutenkaan ole juuri nyt laittaa rahaa alipainepumppuun, pitänee jättää tällä kertaa jarrunesteiden vaihto väliin. Pitää kysellä jos kaverin verstaalta löytyisi, tai tehdä se kunnolla ajan ja rahan kanssa myöhemmin. Palat nyt on pakko vaihtaa, kun ei ole kohta pintaa enää lainkaan. Edelleen mietityttää sen katsastajan mainitsema epätasainen kuluminen, toisessa palassa on selvästi vähemmän pintaa jäljellä! Voiko asialle tehdä mitään? Tai selvittää siis mistä se johtuu. Auto tuntuu muutenkin puoltavan oikealle ajaessa, josta se palakin on kuluneempi.
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

lax kirjoitti:Voiko asialle tehdä mitään? Tai selvittää siis mistä se johtuu.
voi
f-19 kirjoitti:Ääni oikeille vaparin tulpille oikealla lämpöarvolla.
tosiaankin lämpöarvo on eri turbon tulpat ovat hieman kylmemmät mutta toimivat yhtä hyvin eikä vaikuta käytännössä vaparissa mitenkään huonommin kuin ohjekirjassa suositellut tulpat.

eihän saabiin voi laittaa suurempia vanteitakaan kuin ohje kirjassa lukee (ihan sama juttu) :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5654
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nyrkkipaja Turun alueella..

Viesti Kirjoittaja tturku »

epätasainen jarrupalojen kuluminen varmaan johtuu skeidasta jarrusatuloissa. Eli kun irroittelet ne palat niin putsaa huolella satulat, Jos satula ei pääse keskittymään kunnolla kuluu palat epäsymmetrisesti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin