Olis muuten tuo 130000 km huolto tulossa parin tonnin päästä ja edellinen iso, 110000 km huolto on tehty huoltokirjan mukaan 3.11.2009. 100000 km kohdalla kirjan mukaan vaihdettu tulpat ja tosiaan viime vuonna katsastuksen yhteydessä uudet levyt+palat takajarruihin vaihdettu.
Mitä nyt tuota B-huollon listaa luen, oon jo jokusen kohdan käynyt muutenkin läpi, välipönttö vaihdettu kun vanha ruostui puhki, akku vaihdettu edellisen tyhjennettyä kahteen kertaan, kaikki polttimot on vaihdettu viime vuonna, renkaat on hyvässä kunnossa ja oikeilla paineilla, etuoven saranan tuli korjattua ja muut tarkistettua kunhan tajusin mikä siinä oli vikana, eilen tuli putsattua se ilmansuodatin ja odottaa vaihtoa uuteen ja lisäksi nesteiden lisäilyä ja muuta pientä on tullut tehtyä aina tarvittaessa.
Kannattaisiko nuo tulpat vaihtaa uusiin, samalla kun askartelen kaikkea muutakin? Kun viimeksi vaihdettu 20k km ja 5(!) vuotta sitten?
SIDistä on myös se kaiutin ilmeisesti rikki, vilkut tai muutkaan merkkiäänet ei kuulu. Sen vaihtaminen pitäisi olla helppo homma, kunhan löydän vastaavan kaiuttimen jostakin elektroniikkaliikkeestä.
Listassa lukee myös esim. "turvatyyny, silmämääräinen tarkastus." Mitenkä tuohon pitäisi suhtautua?
Ja olisiko syytää vaihtaa jarrunesteitä, kun vaihdan nuo palat joka tapauksessa (eteen)? Menen viikonloppuna Poriin ja pääsen siellä paineilman ja parempien tunkkien ääreen, jolloin homma helpottuu huomattavasti. Onko iso homma ja selviytyykö noviisi siitä yksin?
Entäs vaihteistoöljy? Sekin (pitäisi) kuulua tuohon 110k huoltoon, mutta siitäkin on jo kolme vuotta, olisiko syytä tarkistaa/vaihtaa?
Loppuun vielä sellainen, edellistalvena syttyi Check engine ja kone alko käymään nykien ja epätasaisesti. Veli vilkuili konepellin alle ja tarkisti ilmansuotimia, liitoksia, sun muuta, mutta ei saanut asiaan mitään selvyyttä. Pienen Googletuksen jälkeen hoidin asian Redlinen bensajärjestelmän puhdistusaineella (muistaakseni SI-1) ja valoi poistui heti ja käyminen tasaantui. En vienyt huoltoon, koska päättelin että asia korjaantui, mitälie karstaa ollut paikat täynnä. Pitänee tilata eVillestä se vikakoodin lukija ja katsoa näkyiskö sillä se, tai jotain muuta mielenkiintoista..
Olisiko jotain muuta tarkistettavaa?
Kirjoittelen vielä tähän samaan ketjuun, vaikkei asiat nyt mitenkään enää alkuperäiseen asiaan liitykään, muuten tulisi miljoona ketjua, kun kysyttävää on! Olen lukenut aika paljon muita ketjuja kaikkeen yläolevaan liittyen ja löytänytkin paljon ohjeita ja esim. tulppien vaihto pitäisi sujua ongelmitta. Momenttiavainta ei ole, pitäisi varmaan sekin hankkia
Kiitos ja anteeksi
EDIT: Sen verran ymmärsin aiemmista ketjuista, että NGK:n tulpat tilalle jos vaihtaa, n. 10€ kipale Motonetistä. Öljyä saa varmaan hakea, olisi hyvä tietää mistä sitä löytyy Turun alueelta myös. Punaviinistä on paljon puhuttu, juotavaa sellaista löytyy useampi laatikollinen kotoa!

Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi hankkia noita Redlinen öljyjä/suojia, vaikka on arvokasta tavaraa, onhan se järkevämpää maksaa ja pitää auto toimintakunnossa!