Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Heipähei,

Olen seurannut palstan keskusteluja ja saanut monia neuvoja. Nyt rekisteröidyin tänne kun lopulta tautihan tämä Saabismi on. Minulla on erikoinen mieltymys paljon ajettuihin ja hyväkuntoisiin Saabeihin. Käyttöautona on ng 900 vuodelta 1996. Mittariin on kertynyt 360tkm. Jollakin tapaa viehättää se että auto on palvellut pitkään eri omistajia ja matka sen kuin jatkuu. Kysynkin muutaman kysymyksen johon saa vastata jos inspiraatiota on.

Jakoketju on alkuperäinen. Onko ketjuilla taipumuksena alkaa pitää ääntä ennen vaihtotarvetta vai paukahtaako kerralla ja rikkoo koneen? Mitään ääntä siis ei pidä ja kone käy kauniisti.

Onko ammattimieheltä iso urakka ajallisesti vaihtaa etuiskarit jos ei ole isoja kommervenkkejä matkassa?

Kansi tahi joku muu paikka vuotaa öljyä runsaasti. Kannen kiristys on mielessä. Kuinka usein kiristyksellä saavutetaan toivottu lopputulos? Ajatuksena on myös sekoittaa öljyyn Oil leak stop-ainetta jonka pitäisi saada tiivisteet koneessa uudelleen kimmoisaksi, kuten mm nostajien kumit.

Kiitos hyvästä palstasta. :D :saab:
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 928
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Tervetulloo vaan ja nimimerkin alle voi lisä paikkakunnan, niin nähdään, että kirjoitetaanko viestiä naapuriin :wink:

Omat mielipiteeni kysymyksiin. Ketju alkaa ääntämään/ rallattamaan ja ilmeiseti harvoin katkeaa varoittelematta.

Etuiskareita en ole tuollaiseen vaihtanut, mut luulisin, et ei iso työ. Aikaa en arvio.

Kannen kiristys taitaa harvoin riittää, mutta voihan sitä kokeilla. Öljyn sekaan sekoitettavista mönjistä ei kokemusta

-pk
Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös se jakopään kunto ainakin pikkuisen valkene, kun tutkii kiristimen ulkoneman? Varovainen arvio noilla metreillä on, että ei ihan parhaassa tikissään enää ole...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole kyse pelkästä ketjun venymisestä, vaan myös ne muoviset ketjunohjaimet ja laahaimet kuluvat, mikä lisää vaikutusta.
Kannattaa pestä moottori ja sen jälkeen tutkia, mistä öljyä vuotaa. Ainakin venttiilikopan tiiviste on helppo ja nopea vaihtaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En laittaisi öljyn joukkoon mitään tiiviyttä parantavia ihmeaineita. Enkä edes jäähdytysnesteen joukkoon, ellei sitten sattuisi olemaan viittä vaille paalausta odottava menopeli.
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

KN/Lieto kirjoitti:En laittaisi öljyn joukkoon mitään tiiviyttä parantavia ihmeaineita. Enkä edes jäähdytysnesteen joukkoon, ellei sitten sattuisi olemaan viittä vaille paalausta odottava menopeli.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/597015/V ... -10W-40-5l

Mietin hieman samaa etten kaada öljyyn mitään ihmeainetta. Mutta tuota Valvolinen öljyä ajattelin kokeilla. Siinä on valmiina tiivisteitä elvyttäviä aineita. Voisi hyvinkin venarien kumit ja esimerkiksi virranjakajan akselin stefa ja muutama muukin tiiviste saada kimmoisuutta ja öljykulutus laskea. Ihan laatuöljyn tuon pitäisi olla. Ainakin googlettamalla sai monenlaisia kokemuksia. Osalla oli auttanut, osalla ei, mutta haittaakaan tuosta ei ole. Ensin voisi kyllä vaihtaa virranjakajan o-renkaan. Sitä en tiedä saako sitä stefaa sinne vaihdettua 96 vuoden ng satkuun.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Yli 15 vuotta lämmössä ja öljyssä mujuneet tiivisterenkaat on kyllä muuttuneet niin koviksi että melkoinen molekyylimuunnin saa olla kyseessä joka niiden kimmoisuuden palauttaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Uusi palstalainen, heti apua kyselemässä:)

Viesti Kirjoittaja ippe »

NG900:lla on jo sen verran ikää, että etuiskarien vaihtamisessa kannattaa varautua hitsaamaan tolppiin uudet jousilautaset, uudemmassa tolppaversiossa (ihan viimeiset NG900:set ja OG9-3:t) ruostuu sitten tolpan yläpää...

Jakoketjun kiristimen tiiviste taitaa olla yleisimpiä öljyvuotopaikkoja näissä, virranjakajan akselille kannattaa siihenkin tiiviste vaihtaa, ei se paremmaksi muuten tule.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Vastaa Viestiin