Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

Onkos kellään momenteista tietoa? Parilla torxilla kiinni.

Harrastus syvenee.

Löysin Eeron sivut kannen avaukseen: http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=206

Uskaltaako näitten mukaan lähtee kiristelee momenttiin?
Mimmosilla momenttiavaimilla olettele kiristelleet? Onko biltsun avain hyvä?

Onkohan Clas Ohlsonin avaimet mistään kotoisin?
http://www.clasohlson.com/fi/Momenttiavain/Pr409159000

Kävin hakemassa vähän erikoisempia tamper-torx kärkiä tähän hommaan.
Virranjakaja on näemmä parilla T40 torxilla kiinni.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000032692/

Pari videota aiheesta, kaveri vaihtoi vähän eri pultit pitämään virranjakajaa.
https://www.youtube.com/watch?v=BO4rtVcL5MY

Näppärästi lähtee kansi pois: https://www.youtube.com/watch?v=bDRbFUpR-Sw
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

ei se momenttia kaipaa,laitat vain kiinni järjen kans että pysyy :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja jus »

Virranjakajan kiinnitysruuvi on kannen päädyssä venttiilikopan ulkopuolella. Jakajan irrotuksessa ei tarvitse koskea noihin tamper-torx-ruuveihin.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja ippe »

Virranjakajan iso O-rengas tuppaa vanhimmiten vuotamaan hieman, uusi kannattaa hankkia valmiiksi...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

jus kirjoitti:Virranjakajan kiinnitysruuvi on kannen päädyssä venttiilikopan ulkopuolella. Jakajan irrotuksessa ei tarvitse koskea noihin tamper-torx-ruuveihin.
Tämä ajatus kävi mielessän, kun olin sen 12mm ruuvin irroittanut. Oli niin pienessä raossa,ettei hylsy mahtunut. Onneks sain hyviä erikoislenkkiavaimia, millä kaveri oli turbon vaihtanut joskus.

Tulipahan tsekattua kireys ja putsattua paikat. Se O-rengas oli kyllä huonossa hapessa ja ei ihme et sieltä pääs öljyä virranjakajan kupille saakka.

Kuva omasta ja muita räpläys kuvia: http://s1078.photobucket.com/user/strob ... r.jpg.html

Vaihdoin toiseen jakajaan, kun Hall-anturi-tsydeemi luki omia arvoja. Löytypä kupin sisältä magneetin palanen muovin palasten lisäksi.

Niin ja tietenkin venttiliikansi tuli kiristettyä Eeron ohjeilla n. 15Nm.

Loppu tuloksena tärinä ja pauke siirtyi pärinäpöntön suuntaan. Putki paukahti niin kuin Kankkusella, kun starttasin. Uskaltaakohan saabbiin Etanolia syöttää enää, kun bensalla jo paukkuu?? :saab: :D

Toisaalta olen tehnyt vähän isomman huollon, jossa meni puola ja bensapumppu ja tää jakaja vaihtoon pa-suodattimen, tulppien, tulpanjohtojen ja moottoriilman suodattimen lisäksi. Pitäis varmaan suuttimet vielä puhdistaa/vaihtaa... :lol:
Niin ja tulihan se kampiakselin asentotunnistin ja ilmamassamittarikin tsekattua ja huohottimen tiiviste vaihdettua ja ilmavuoto korjattua..
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nyt selvis sitten paukuttelun syy, olin laittanut virranjakajaan ykkös ja kakkos piuhan väärinpäin, kun selvittelin bensapumpun vikaa!!! :oops: :oops:

Ihme kyllä auto käynnistyi ja kävi kuitenkin ja sain maitoo haettua.. :mrgreen: :saab:

Syynä tähän virheeseen oli myös itseni lisäksi netissä oleva harhaanjohtava tieto.
Eli oikea rivi oli mulla 2-1-3-4 eikä 1234.

Kuva vielä oikeasta järjestyksestä, jos joskus tarvitset: http://i212.photobucket.com/albums/cc81 ... rabcap.jpg

Onneksi tuli korvattua piuhat uusilla ja 1.tulpan vasemmalta päin kaapeli näytti liian kireältä, muuten olisi jäänyt tämä vika mysteeriksi.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Niinpä..joo..perinteisesti 4-sylintereisissä moottoreissa sytytysjärjestys on 1-3-4-2 jos nyt sitä tarkoitit..en ymmärtänyt tuota järjestystä mitä tarkoitit tuolla 1-2-3-4 tai 2-1-3-4.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=1007341
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

jannevillepetteri kirjoitti:Niinpä..joo..perinteisesti 4-sylintereisissä moottoreissa sytytysjärjestys on 1-3-4-2 jos nyt sitä tarkoitit..en ymmärtänyt tuota järjestystä mitä tarkoitit tuolla 1-2-3-4 tai 2-1-3-4.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=1007341

Juu juu aivan, olisikohan asia niin, että tuo järjestys voi olla alkavana mistä tahansa reiästä, kunhan kiertää vastapäivään.

eli järjestys voi olla myös

1-3-4-2 lisäksi myös 3-4-2-1 tai 4-2-1-3 tai 2-1-3-4.. :?: :roll:
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

Niin tai voihan ne myötäpäivään laittaa kait sitten näissäkin järjestyksissä.. :?: :lol:
1-2-4-3
2-4-3-1
4-3-1-2
3-1-2-4
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Sitten kun ymmärrät miten sytytysjärjestelmä toimii niin ymmärrät että järjestys ei voi alkaa mistä tahansa. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Viinasjorta
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 28, 2016 08:44

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Viinasjorta »

jannevillepetteri kirjoitti:Sitten kun ymmärrät miten sytytysjärjestelmä toimii niin ymmärrät että järjestys ei voi alkaa mistä tahansa. :roll:
Juu, kyllä se varmaankin näin on, kun täällä olevaa animaatiossa olevia mäntiä toljottelin: https://en.wikipedia.org/wiki/Firing_order

Mutta, teoriassa jos siirtäisin piuhoja myötä tai vastapäivän pari reikää, niin silloin saattais toimiakin... :roll:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Virranjakajan kiristys momentti ? Saab 900 NG

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei se toimi saabin koneessa kun mainitussa 1-3-4-2 Järjestyksessä.
On tietysti moottoreita, joissa ylläoleva järjestys on erilainen, mutta niissä on mm. erilailla ajoitetut nokka-akselit.

Kipinä ei sytytä seosta, jos se ei tule kyseiseen sylinteriin silloin kun siellä on puristustahti päättymässä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin