Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian vikaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian vikaa

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Näitä asioita on sivuttu monessa topicissa, mutta avaan vielä yhden oman :saab:in vaivojen arvailuun.

Aikaisemminhan tämä rötäsi kierroksilla, mutta se parani putken vaihdolla ja savutus huohottimen korjauksella.

Potilas siis OG9-3 Aero, jossa 4bar viinasofta Kangasalta, 3" DP, 2.5" catback, isompi cooleri, ilmansuodatin ja tulpat hiljattain vaihdettu, DI-kassu viime kesänä, bensapumppu toissakesänä, PA-suodatin männäkesänä... Perusasiat siis pitäisi olla kunnossa.

Nt käy niin, että 4500rpm jälkeen mAir alkaa jäädä mReq:sta jälkeen (ehkä joku 100-200) ja ahdotkin alkavat pudota 1.5:stä kierroksista eteenpäin, johonkin 1.1:n kieppeille. Peruspaine 0.45-0.5, vähän vaihteli riippuen koneen kierroksista. W-letku mankulta irti ahtaa max 1.5 ja samalla lailla kierroksilla paine tippuu. mReq 1200 luokkaa, eli aika kireällä tuo softa taitaa olla.

Onkos nyt niin, että tässä on saavutettu nykyraudan rajat, eli pitäisi alkaa jotain kallista päivittelemään (ahdin, suuttimet?)? Vai voiko jossain olla vielä joku vika, joka kannattaisi selvitellä ennen isompia investointeja?

Mitähän arvoja SIDistä voisi kurkkia? Ioff näytti pysyvän nollassa, PWM on kovilla kierroksilla tapissa (980). MiFiä, nakuja jne. ei viinalla ajaessa näy.

Sinänsä tuo kyllä vetää nätisti koko kierrosalueen, mutta ehkä pieni lisävoima yläkierroksilla ei olisi pahitteeksi ;)
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos pwm tapittaa niin softa pyytää täysillä, eli kyllä siellä hukkis pettää tai systeemi muuten vaan menee tukkoon.
Peruspainetta nostamalla voi hukkista hillitä mutta liian suuri muutos pitää sitten taas kalibroida softaankin.
Ennen ahtimen tai pakopaineiden suurennusta mieti jäikö ne t7 männät sinne koneesen paikalleen. Vaihtamalla se bensapaineen nosto isompiin suuttimin voidaan toki taata että sitä jäähdyttävää seosta tulee tarpeeksi mutta jos vaikkapa 19T:tä ajattelet niin tars vaihtaa ne männät kanssa....
Ja seuraavaksi pakopaineen ja kierosten yhdistelmän rajoittimena on vakiomallin venajouset.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Pitäiskö ahtojen pysyä kovillakin kierroksilla, jos softa pitää hukkista kiinni? Meinaan, että voiko hukkis alkaa nimenomaan kovemmilla kierroksilla vuotaa paineita pihalle? DP:tä asennellessa katselin, että melko lousku se hukkiksen läppä on, mutta kun tuo tuntuu alle tuon 4500rpm ahtavan ihan nätisti, niin ajattelin, että kai se OK on.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakopaine kasvaa reippaasti kierrosten mukana joten kyllä se hukkis siellä vaan työntyy väkisin auki vaikka W-letkussa ei mitään painetta olekkaan. Tavanomainen murhe melkein kaikissa sisäisissä hukkiksissa ja etenkin TD04 ahtimissa.
Paras ratkaisu olisi laittaa isommalla kalvorasialla oleva kello jossa todella jäykkä jousi niin että pakopaine ei työnnä hukkista auki mutta kalvorasialla on paljon voimaa pitää järkevä peruspaine paineilman avulla vahvankin jousen kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Pikainen Googlettelu paljasti, että muutamaa erilaista säädettävää bolt-on hukkaportin kelloa olisi tyrkyllä (eBayssa esim. Mamba ja Kinugawa). Suomessa doc-power.fi tarjoaa Forgea, mutta kannattaisiko siihen laittaa heti jäykempi jousi (esim. keltainen, 0.62-1.03bar)?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jc tarkoittanee että kellon kalvon pinta-ala saisi olla suurempi jotta samalla säätöpaineilman paineella saadaan isompi voima hukkiksen säätöön jolla jäykempi jousivoima eli peruspaine on vielä kontrolloitavissa.
Forgen ja kinugawan kellot ainakin on samaa kokoluokkaa kuin orkkis ja tietenkin pelkästään jäykemmällä jousella saadaan jo parannusta mutta painekellon säätövoima ei jossain vaiheessa vaan ole riittävä enää.
Kinugawan jousivoimat tuntuu olevan suuntaa-antavia, 19T kanssa 1.2 bar jousi on todellisuudessa lähempänä 0,8 bar ainakin #7 pesän kanssa.

Kysehän on hukkaportin lautasen pinta-alan suhteesta hukkiksen kellon kalvomännän pinta-alaan ja kun pitää vielä huomioida hukkiksen kääntävän vivun pituus niin saakin jo miettiä hetken yhtälöitä.

Helpointa lienee vaihtaa vaikka forgen hukkis pykälää isommalla jousella paikalleen ja olla kiitollinen muutoksesta. Rajansa sillä 15T:lläkin on ilmantuotossa ja 2 litraisessa se on suuremman tarvittavan paineen takia hankalempaa kuin 2,3 litraisessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Niin, ei kai tuo Forge ainakaan huonompaan suuntaan menisi. Kaipa alkuperäisessä kellossa muutenkin on jousi jo kuoleentunut.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Jatketaanpa vielä, kun tuli vähän debugattua autoa ja löytyi muutakin vaivaa.

Voiko IMMu kuolla vain 4,5 vuoden/55tkm jälkeen? Nimittäin mAir on luokkaa 1100, kun Pinl on 2500. Jos oikein ymmärsin, niin tuohan on ihan hukassa tällä kombolla, eli tuo ilmamäärä pitäisi saada aikaan 0.3 bar pienemmällä paineella.

Lisäksi löysin yhden pienen painevuodon välijäähdyttimeltä löytyneeltä letkulta, mutta se ei muuttanut käytöstä suuntaan eikä toiseen.

Eli huomenna PCS:ään soittelemaan ja uutta IMMua tilaamaan? Vai onkos Pirkanmaan velhoilla hyllyssä?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuoto voi myös olla ilmamassamittarin ja ahtimen välillä, esim. imukobra huonosti paikallaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Eikös tuo olis suhissut painetestissä, kun cobran yläpäästä laitoin painetta sisään huohotin ja mankkuvenalle tuleva letku tukittuna?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisihan se suhissut, kenties MAF hajalla. Onko orkkis ilmansuodatin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Paperisuodatin on. Joku tarvike lie, muttei siis mitään VV-hössötyksiä.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

No niin. Forgen kellolla ja uudella ilmamassamittarilla homma alkaa pelittää. Täytyy vielä myöhemmin jaksaessaan säätää, kun peruspaine jäi nyt vähän korkeaksi (0.55bar).
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eihän tuo nyt ole vielä korkea peruspaine sinällään, toiminee sellaisenaankin, mutta halutessaan voi softan muokata vastaamaan tuota peruspainetta. Itellä on femmassa nykyisin 0,8bar peruspainetta - softaan muokattuna.

Immuko meni noilla kilsoilla vaihtoon? Toivottavasti osan laatu ei ole heikentynyt niidenkin osalta.. Femmassa on nyt reilu 60tkm ajettu immu ja toistaiseksi pelaa kyllä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulikos jo raudan rajat vastaan vai onko liekö jossian v

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kyllä se IMMu tosiaan vajaita massoja näytti kovemmilla kierroksilla. Hinta onneksi on nykyään kohtuullinen (<100€), mutta ei niitä silti viitsisi koko ajan olla vaihtamassa.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Vastaa Viestiin