Vaihdelaatikko sökö??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Vaihdelaatikko sökö??

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Muutama juttu askarruttaa:

:?: Onko vaparien ja turbojen laatikoissa eroa?

:?: Käykö NG900 laatikot (vuodet?) 9-3:een (vm. -01) suoraan?

:?: Onko Tidin loota erilainen?

Ja sitten kun kerrotte mistä noita lootia voisi löytää, harvassa tuntuvat olevan...
Viimeksi muokannut tevisu, To Huhti 14, 2005 17:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Sorry, täytyy todeta het alkuun ettei tarkempaa tietoa ole. Aloin vain ihmettelemään miksi kyselet? Eikai laatikon vaihto ole vielä ajankohtainen (muistaakseni sullakin taitaa vielä olla matalapaise, ilman vääntöpiikkejä).

Vietin muuten viimme lauantain Heinolan jäähallilla, pojallani oli siellä jääkiekkoturnaus (HeKi tuli viimeiseksi). Sangen pätevä se Shellin harjaton pesu, tuli sekin testattua pelien välillä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

vaparin ja turbon laatikon välitykset on eri.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Alkaa Tepaa dementia vaivata :D
Mulla on vaihdettu loota...jos muistat, ja se on vaparista...jos muistat...ja siin on tiheet välitykset...lienet unohtanut :lol: .
Mun loota tais olla -98: sta, ja ei ihan mee heittämällä paikoilleen, yks kannake oli erillainen, mutta suurempaa ei tainnut olla muuta

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG900 ja OG9-3 vaihdelaatikot?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti: :?: Käykö NG900 laatikot (vuodet?) 9-3:een (vm. -01) suoraan?

Ja sitten kun kerrotte mistä noita lootia voisi löytää, harvassa tuntuvat olevan...
Muistaakseni NG900/OG9-3:n Trionic 5 154hv/185hv -laatikon välitykset oli hieman erilaiset kuin OG9-3 Trionic 7 150hv:n välitykset. Vielä kun muistaisi, mistä tuon tiedon sai (kuitenkin joltain nettisivulta).

Täältä löytyy joitain vaihdelaatikoita (http://www.varaosahaku.fi). En sitten tiedä, ovatko nämä manuaaleja tai automaatteja:

Autovahinkokeskuksesta Espoosta löytyy yksi OG9-3:n laatikko. Hinta 1500 €.

Varaosahausta löytyvät NG900:n laatikot ovat kaikki ilmeisesti vaparien laatikoita.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

WIS kertoo välitykset
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juusokas kirjoitti:Sorry, täytyy todeta het alkuun ettei tarkempaa tietoa ole. Aloin vain ihmettelemään miksi kyselet? Eikai laatikon vaihto ole vielä ajankohtainen (muistaakseni sullakin taitaa vielä olla matalapaise, ilman vääntöpiikkejä).

Vietin muuten viimme lauantain Heinolan jäähallilla, pojallani oli siellä jääkiekkoturnaus (HeKi tuli viimeiseksi). Sangen pätevä se Shellin harjaton pesu, tuli sekin testattua pelien välillä.
Jaaha, et sitten viittinyt soittaa. Olisin ehtinyt kaffeelle jäähallin kanttiiniin... no jos tämän kerran saat anteeksi.

Ja eihän sen pitäisi vielä rikki ollakaan...mutta... :cry: ...joku siellä huutaa kuin hyeena...no ei nyt vielä kovin paljoa, mutta tuskin ainakaan vähenee.

Kiitos vaan Hallulle... muistinhan mä sen sun loodan vaihdon, mutta en muistanut miten päin ne välitykset meni.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Takakannake oli eri mallinen ja loiske/roiskelevy erillainen, mutta ne vanhemman mallin passaa muuhun autoon kunhan saa ne mukaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Muutin tuon otsikon, kun ajattelin hieman jatkaa tilitystä tästä tapauksesta...jatkoa siin edellisiin...

Eli pikku hiljaa hiipinyt pikkuinen ulina autooni on muuttunut kokoaikaiseksi pieneksi ulinaksi. Nyt kuulee jo 80-90 km/h vauhdeissakin lievää ääntä, hiljaisemmassa ajossa on kuulunut jo pitkään. Bensankulutus on noussut vähitellen (yli litralla), nyt tällä tankilla vasta 188 km takana ja neljännestankki mennyt tuossa työmatka-ajossa (Hla-Lahti)... 8O Vitosvaihteella kiihdyttämisestä ei oikein tule mitään kun tuntuu ettei uskalla väännättää. Vaihteet menee kyllä oikein hienosti silmään eikä rutinoita kuulu. Ulina kuuluu koko ajan, ei liity kiihdytykseen tai moottorijarrutukseen.

Tänään aamulla kun lähdin töihin, ihmettelin auton entistä nihkeämpää kulkua ja sitä, että aluksi 80-90 tasavauhdeissa ahtopainemittari näyttää liikaa, aivan kuin olisi peräkärry perässä. Hieman lämmettyään alkaa toimia paremmin. Töistä lähtiessä laskin pienen mäen alan vapaalla ja vaihde päällä + kytkin pohjassa ilman, että moottori oli käynnissä: Jolina kuului oikein selkeästi sitä enemmän mitä kovempaa auto liikkui. Joku siellä nyt harraa vastaan. Pyöränlaakerit tuskin on vialla kun navat eivät lämpiä poikkeuksellisesti.

Huomenna pitäisi katsoa taas laatikkoöljyt ja varmaan propun päässä on kasa rautaa tai sitten on niin mystinen juttu ettei oikein aukea meikäläiselle. Tuskin loota kuivumaan kuitenkaan on päässyt.

Kone käy oikein nätisti ja siinä kyllä riittää moottoriöljyä kun sen pintaa tarkkailen ihan viikottain. Yhtään ei kuluta öljyä joten se puoli lienee kunnossa, no vaihdan öljytkin huomenna.

Onko raadilla kokemusta moisesta? Mielestäni melko epäonnista kun auto on vakio LPT ja vasta n. 124tkm takana.... :cry:
Viimeksi muokannut tevisu, To Huhti 14, 2005 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

tevisu kirjoitti:Bensankulutus on noussut vähitellen (yli litralla).
Kone käy oikein nätisti ja siinä kyllä riittää moottoriöljyä kun sen pintaa tarkkailen ihan viikottain. Yhtään ei kuluta öljyä joten se puoli lienee kunnossa, no vaihdan öljytkin huomenna.

Onko raadilla kokemusta moisesta? Mielestäni melko epäonnista kun auto on vakio LPT ja vasta n. 124tkm takana.... :cry:
Mulla on käynyt automaattilaatikon kanssa sama juttu. Kulutus on noussut selvästi, vaikka olen tietoisesti koettanut ajaa nätisti ja kompurankin olen ottanut aina pois päältä. Tosin katto on mennyt ylös-alas koko ajan, mutta tokkopa se niin paljoa voi vaikuttaa. Toinen juttu on, että olen viime aikoina kitsauksissani tankannut 87:aa 93:n asemesta (olen tällä hetkellä Yhdysvalloissa).

Onko normaalia, että liikkeelle lähtiessä 185-heppainen automaatti "luistattaa kytkintä" (kierrokset nousevat vajaaseen kolmeen tonniin mutta auto ei tunnu kiihtyvän samassa suhteessa)? Kun auto on kunnolla liikkeessä, teho tuntuu välittyvän pyöriin paljon nopeammin. Tasaisella maalla tai alamäessä laatikko "moottorijarruttaa" hetken, ennen kuin vaihde tulee jymähtäen pois päältä. Onko tietoa, mistä tällainen voisi johtua. En ole ajanut muita automaatti-Saabeja, joten en tiedä, miten laatikko "terveenä" käyttäytyy.

Eilen nelipyöräsuuntauksessa mekaanikko sanoi, että laatikko vuotaa öljyä. Tämä oli tiedossa, ja olen tarkkaillut ja lisännyt laatikkoöljyä tasaisin väliajoin. Nyt tuntuu, että laatikkoöljyn määrä lisääntyy itsestään. Onko raadilla tietoa tästä?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

tevisu kirjoitti: Töistä lähtiessä laskin pienen mäen alan vapaalla ja vaihde päällä + kytkin pohjassa ilman, että moottori oli käynnissä: Jolina kuului oikein selkeästi sitä enemmän mitä kovempaa auto liikkui. Joku siellä nyt harraa vastaan. Pyöränlaakerit tuskin on vialla kun navat eivät lämpiä poikkeuksellisesti.
Ettei vaan ois kyseessä sisemmät vetarit tai laatikon kyljessä olevat laakerit ? Mulla pitää kanssa melkosta jollotusta vapaalla rullatessa ja varsinkin kylmää liikkeelle lähdön jälkeen pari kilsaa. Tollasta arvailivat kun tutkivat mun autoa Länsi-Autossa.


Kaide

ps. Mikäs on muuten helpoin tapa tarkistaa laatikko-öljyn määrä ko. kulkineesta ?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kaide kirjoitti: Ettei vaan ois kyseessä sisemmät vetarit tai laatikon kyljessä olevat laakerit ? Mulla pitää kanssa melkosta jollotusta vapaalla rullatessa ja varsinkin kylmää liikkeelle lähdön jälkeen pari kilsaa. Tollasta arvailivat kun tutkivat mun autoa Länsi-Autossa.
Paha sanoa kun en tuosta mitään ymmärrä. Mun säkällä jotain kallista on rikki joka tapauksessa... Mullakin alkoi juuri kylmänä ja nyt jolisee koko ajan.

ps. Mikäs on muuten helpoin tapa tarkistaa laatikko-öljyn määrä ko. kulkineesta ?
Helpoin tapa on mennä Laakkoselle ja maksaa se reilu kymppi... :evil:
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Veikkaan niitä poskilaakereita ja Tepsulillahan on hyvä selitys miksi ne olisivat kärsineet. Itsekkin varmaan osaat yhdistää minkä jälkeen ne ovat ääntä alkaneet pitää :P

Polttoaineen kulutus on taas suoraan verrannollinen ajotyylin muutokseen minkä olet tehnyt ulinan johdosta.


nimim. muutaman poskilaakerin vaihtanut ujo mies Lahdesta.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Uutta tuossa viassa on se, että pieni jaksottainen värinä on "päällä" koko ajan kun ajelee satasta tuolla tiellä. Moottoritiellä vielä pahempana, mitä enemmän vetoa sitä enemmän värinää. Pienemmissä nopeuksissa ei tuota ole. Myös täyskaasukiihdytyksissä esim. kolmosella värisee jaksottaisesti.

Kummallista tuossa on se, että värinä tulee säännöllisissä jaksoissa parin sekunnin välein: värinää - tauko - värinää - tauko...jne. Tuota ei oikein huomaa ratista vaan auton runkoon johtuu tuo värinä.

Tässä meinaa tulla melko skeptiseksi kun mielessään pyörittää syitä moiseen. On tullut jo mieleen, että moottorissa voisi olla joku juttu joka on hajonnut...toivottavasti ei kuitenkaan. Ei kai noilla kilometreilla vielä voi laakerit kulua väljiksi.

No tällä viikolla toivottavasti syy selviää kun auto pääsee vihdoinkin asiantuntijoiden huomaan korjaamolle. Kerron sitten lisää kun toivottavasti syys selviää.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo ja toi sama taitaa päteä myös automaatteihin, ainakin softien vaihtokohdissa on eroja. LPT vaihtaa erilailla vaikka olisi mikä softa trionicissa hyvään kunhan on vaal LPT TCM(automaattilaatikon ohjaus) boxi. FPT:ssä mulla oli aivan eri vaihtokohdat automaatissa (paremmat) :cry:
9-3.1972
Vastaa Viestiin