NG 900 mallien jousituseroja?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Basset
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 18:34
Paikkakunta: Pori

NG 900 mallien jousituseroja?

Viesti Kirjoittaja Basset »

Tiedän että Ng900 versioista on suht. monta aihetta tässä foorumissa mutta kysäisenpäs kuitenkin seuraavaa aihetta: eli mieltä askarruttaa NG 900 eri versioiden jousitus, onko näissä ollut erilaisia vaihtoehtoja? Itselläni on NG vuosimallia -95 ja isällä -97, Kumpikin on varustustasoltaan "SE" ...Faijan auto on huomattavasti matalampi ja näinollen tasapainoisemman näköinen, kyse on useista senteistä?? :cry:
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Tuosta jousien merkkauksesta ei taida olla suomessa kenelläkään varmaa tietoa. :?: Kysyin samaa joskus metrosta ja huoltopäällikön mukaan he olivat yrittäneet selvittää asiaa myös Helsingin päästä. Tiedä sitten mikä on totuus. Jousissa on niitä "värikoodeja" joista pitäisi selvitä jäykkyys, madallus..

Turboissa luultavasti jäykemmät jouset mutta ihmeellisen tulkinnan kuulin metrolta tuostakin. Eli mitä parempi varustelutaso autossa, sitä kovempi alusta 8O. Olen kuullut suoraan tehtaalla madalletuista ng:stä. Oliskohan sellaisen alusta yhtään parempi kun esim oma keinulauta? Epc:tä oon selaillut mutta en kyllä yllättäen ymmärtänyt yhtään enempää.

Niin, olivatko nuo kummatkin kuvailemasi ng:t turboja?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

PCS:n Riku osasi ainakin 9-3:n jousien ja pumppujen värikoodien perusteella kertoa, mitkä mulla on alla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Lieköhän 9-3 vähemmän kinkkiset merkinnät kuin ng:ssä?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joku valkoinen tai keltainen piste jossain kohtaa jousta. :)
Tässä siis 9-3 -98

Kuva
Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Osaako kukaan kertoa ovatko alla merkityt jouset madaltavat ja jäykemmät kuin tavalliset NG900 jouset? Niiden pitäisi olla, mutta onko näin?

Etu 44 83 350 värit: sininen/vihreä/sininen
Taka 44 83 186 värit: punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

deportivo kirjoitti:Osaako kukaan kertoa ovatko alla merkityt jouset madaltavat ja jäykemmät kuin tavalliset NG900 jouset? Niiden pitäisi olla, mutta onko näin?

Etu 44 83 350 värit: sininen/vihreä/sininen
Taka 44 83 186 värit: punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
EPC sanoo, että

44 83 350
Takajousi 1994-1995 Sininen

44 83 186
Etujousi 1994-1996 Punainen Valkoinen

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Joo, näin on, mutta onko noi jouset madaltavat "orkkiksiin" verrattuna vai ei?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko jollekin siunaantunut jotain tietoa, että ovatko nämä jouset ns. NG900 "tehtaan" madallusjouset?

Jousissa merkinnät :

Edessä 44 83 186 ja väripisteet jotka jouseen on laitettu, punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen

takana 44 83 350 ja jouseen tökityt värimerkinnät sininen/vihreä/sininen

Edes villejä arvauksia?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Samaan aiheeseen ajattelin kirjotella.
Eli tekisi mieli päivittää oman NG:n alustaa jollain tavalla, koska pysty "joustoa" on minusta liikaa.
Vähän kovempaa ajaa johonkin epätasaiseen kohtaan ja kyllä auto hypyttää pystysuunnassa.
Tyytyväinen olen taas siihen, että tasaseen kurviin ajaessa ei esiinny älytöntä sivuttais "niiaamista" ( Lievää kuitenkin ).
Joten pitääkö vaihtaa jäykemmät tolpat? Auto näyttää normaalia NG:tä matalemmalta, olisiko sitten väsyneet jouset? :roll:
Toisaalta eipä haittaa vaikka se muutaman sentin tuosta vielä laskisi jos iskarit+jouset setin hommailis :P
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vähä OT mut liittynee asiaan, paljonko on eroa jousituksen tukivarsissa ng900/9-3 ja sit jousissa myös? tai oikeastaan ng900cabbessa
9-3.1972
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

se93tbo kirjoitti:Vähä OT mut liittynee asiaan, paljonko on eroa jousituksen tukivarsissa ng900/9-3 ja sit jousissa myös? tai oikeastaan ng900cabbessa
Lainaan Hookin tekstiä viime syksyltä:

Suurin ero tuohon "ajettavuuteen" lienee tulee ng900:seen jo vuoden 95 puolivälissä, jolloin etupään ohjausgeometria (tukivarret, aputukivarret ja kallistuksenvakaaja) muuttuvat samaksi kuin myös 9-3:ssa, jonka jälkeen mm. auto ei ole niin herkkä esim. rengasravistuksille. Tätä muutoskittiä saa saabilta ihan erikseenkin ja on takuuseen laitettu myös rengasravistusongelmaisiin.

Takapään jouset&iskarit ja akselisto on ihan sama ja etupäässä on pikkasen erilaiset jousilautaset/iskarin yläpää, mutta tällä ei varmastikkaan ole ajettavuuden kannalta merkitystä. Lähinnä se että ng900:sen etujouset jouset katkeilevat ja 9-3:sen eivät niin herkästi. Syy on jousen muodossa/lautasissa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Psychocowboy kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Vähä OT mut liittynee asiaan, paljonko on eroa jousituksen tukivarsissa ng900/9-3 ja sit jousissa myös? tai oikeastaan ng900cabbessa
Lainaan Hookin tekstiä viime syksyltä:

Suurin ero tuohon "ajettavuuteen" lienee tulee ng900:seen jo vuoden 95 puolivälissä, jolloin etupään ohjausgeometria (tukivarret, aputukivarret ja kallistuksenvakaaja) muuttuvat samaksi kuin myös 9-3:ssa, jonka jälkeen mm. auto ei ole niin herkkä esim. rengasravistuksille. Tätä muutoskittiä saa saabilta ihan erikseenkin ja on takuuseen laitettu myös rengasravistusongelmaisiin.

Takapään jouset&iskarit ja akselisto on ihan sama ja etupäässä on pikkasen erilaiset jousilautaset/iskarin yläpää, mutta tällä ei varmastikkaan ole ajettavuuden kannalta merkitystä. Lähinnä se että ng900:sen etujouset jouset katkeilevat ja 9-3:sen eivät niin herkästi. Syy on jousen muodossa/lautasissa.
no olishan se pitänyt arvata ja kysyä hookilta iteltään tunnen kaverin. Entäs nuo cabbet, onko kori sama 900 JA 9-3 malleissa ja jos ei niin mitä eroja ja koska.
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tietoa sopisivatko nuo:
GM-900 Eteen (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5683 29.00 ???

Vm 1994 Ng900 turboon (faijan auto)? Tuskin noissa turbon ja vaparin jousisssa on mitään eroa?

Edit: EPC höpisee jotain jousen, Airbagin, AC:n ja AS3:n välisestä suhteesta :D

Speedparts taas myy samoja jousia ng900:aan, eikä sivuilla ole ainakaan mainittu erikseen ettei sopisi turboon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JSP
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 00:26
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JSP »

Turbossa on kuulemani mukaan hieman jäykemmät jouset kuin vaparissa, muuten varmasti sopivat paikalleen.
9-5 Wagon 2.0t SE vm.1999
900i 3d 8v vm.1989

Volvo 245 2,3l -93

# 2349
Vastaa Viestiin