
NG 900 mallien jousituseroja?
NG 900 mallien jousituseroja?
Tiedän että Ng900 versioista on suht. monta aihetta tässä foorumissa mutta kysäisenpäs kuitenkin seuraavaa aihetta: eli mieltä askarruttaa NG 900 eri versioiden jousitus, onko näissä ollut erilaisia vaihtoehtoja? Itselläni on NG vuosimallia -95 ja isällä -97, Kumpikin on varustustasoltaan "SE" ...Faijan auto on huomattavasti matalampi ja näinollen tasapainoisemman näköinen, kyse on useista senteistä?? 

Tuosta jousien merkkauksesta ei taida olla suomessa kenelläkään varmaa tietoa.
Kysyin samaa joskus metrosta ja huoltopäällikön mukaan he olivat yrittäneet selvittää asiaa myös Helsingin päästä. Tiedä sitten mikä on totuus. Jousissa on niitä "värikoodeja" joista pitäisi selvitä jäykkyys, madallus..
Turboissa luultavasti jäykemmät jouset mutta ihmeellisen tulkinnan kuulin metrolta tuostakin. Eli mitä parempi varustelutaso autossa, sitä kovempi alusta
. Olen kuullut suoraan tehtaalla madalletuista ng:stä. Oliskohan sellaisen alusta yhtään parempi kun esim oma keinulauta? Epc:tä oon selaillut mutta en kyllä yllättäen ymmärtänyt yhtään enempää.
Niin, olivatko nuo kummatkin kuvailemasi ng:t turboja?

Turboissa luultavasti jäykemmät jouset mutta ihmeellisen tulkinnan kuulin metrolta tuostakin. Eli mitä parempi varustelutaso autossa, sitä kovempi alusta

Niin, olivatko nuo kummatkin kuvailemasi ng:t turboja?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Osaako kukaan kertoa ovatko alla merkityt jouset madaltavat ja jäykemmät kuin tavalliset NG900 jouset? Niiden pitäisi olla, mutta onko näin?
Etu 44 83 350 värit: sininen/vihreä/sininen
Taka 44 83 186 värit: punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
Etu 44 83 350 värit: sininen/vihreä/sininen
Taka 44 83 186 värit: punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
EPC sanoo, ettädeportivo kirjoitti:Osaako kukaan kertoa ovatko alla merkityt jouset madaltavat ja jäykemmät kuin tavalliset NG900 jouset? Niiden pitäisi olla, mutta onko näin?
Etu 44 83 350 värit: sininen/vihreä/sininen
Taka 44 83 186 värit: punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
44 83 350
Takajousi 1994-1995 Sininen
44 83 186
Etujousi 1994-1996 Punainen Valkoinen
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Onko jollekin siunaantunut jotain tietoa, että ovatko nämä jouset ns. NG900 "tehtaan" madallusjouset?
Jousissa merkinnät :
Edessä 44 83 186 ja väripisteet jotka jouseen on laitettu, punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
takana 44 83 350 ja jouseen tökityt värimerkinnät sininen/vihreä/sininen
Edes villejä arvauksia?
Jousissa merkinnät :
Edessä 44 83 186 ja väripisteet jotka jouseen on laitettu, punainen/valkoinen/harmaa/valkoinen/punainen
takana 44 83 350 ja jouseen tökityt värimerkinnät sininen/vihreä/sininen
Edes villejä arvauksia?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Samaan aiheeseen ajattelin kirjotella.
Eli tekisi mieli päivittää oman NG:n alustaa jollain tavalla, koska pysty "joustoa" on minusta liikaa.
Vähän kovempaa ajaa johonkin epätasaiseen kohtaan ja kyllä auto hypyttää pystysuunnassa.
Tyytyväinen olen taas siihen, että tasaseen kurviin ajaessa ei esiinny älytöntä sivuttais "niiaamista" ( Lievää kuitenkin ).
Joten pitääkö vaihtaa jäykemmät tolpat? Auto näyttää normaalia NG:tä matalemmalta, olisiko sitten väsyneet jouset?
Toisaalta eipä haittaa vaikka se muutaman sentin tuosta vielä laskisi jos iskarit+jouset setin hommailis
Eli tekisi mieli päivittää oman NG:n alustaa jollain tavalla, koska pysty "joustoa" on minusta liikaa.
Vähän kovempaa ajaa johonkin epätasaiseen kohtaan ja kyllä auto hypyttää pystysuunnassa.
Tyytyväinen olen taas siihen, että tasaseen kurviin ajaessa ei esiinny älytöntä sivuttais "niiaamista" ( Lievää kuitenkin ).
Joten pitääkö vaihtaa jäykemmät tolpat? Auto näyttää normaalia NG:tä matalemmalta, olisiko sitten väsyneet jouset?

Toisaalta eipä haittaa vaikka se muutaman sentin tuosta vielä laskisi jos iskarit+jouset setin hommailis

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Lainaan Hookin tekstiä viime syksyltä:se93tbo kirjoitti:Vähä OT mut liittynee asiaan, paljonko on eroa jousituksen tukivarsissa ng900/9-3 ja sit jousissa myös? tai oikeastaan ng900cabbessa
Suurin ero tuohon "ajettavuuteen" lienee tulee ng900:seen jo vuoden 95 puolivälissä, jolloin etupään ohjausgeometria (tukivarret, aputukivarret ja kallistuksenvakaaja) muuttuvat samaksi kuin myös 9-3:ssa, jonka jälkeen mm. auto ei ole niin herkkä esim. rengasravistuksille. Tätä muutoskittiä saa saabilta ihan erikseenkin ja on takuuseen laitettu myös rengasravistusongelmaisiin.
Takapään jouset&iskarit ja akselisto on ihan sama ja etupäässä on pikkasen erilaiset jousilautaset/iskarin yläpää, mutta tällä ei varmastikkaan ole ajettavuuden kannalta merkitystä. Lähinnä se että ng900:sen etujouset jouset katkeilevat ja 9-3:sen eivät niin herkästi. Syy on jousen muodossa/lautasissa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
no olishan se pitänyt arvata ja kysyä hookilta iteltään tunnen kaverin. Entäs nuo cabbet, onko kori sama 900 JA 9-3 malleissa ja jos ei niin mitä eroja ja koska.Psychocowboy kirjoitti:Lainaan Hookin tekstiä viime syksyltä:se93tbo kirjoitti:Vähä OT mut liittynee asiaan, paljonko on eroa jousituksen tukivarsissa ng900/9-3 ja sit jousissa myös? tai oikeastaan ng900cabbessa
Suurin ero tuohon "ajettavuuteen" lienee tulee ng900:seen jo vuoden 95 puolivälissä, jolloin etupään ohjausgeometria (tukivarret, aputukivarret ja kallistuksenvakaaja) muuttuvat samaksi kuin myös 9-3:ssa, jonka jälkeen mm. auto ei ole niin herkkä esim. rengasravistuksille. Tätä muutoskittiä saa saabilta ihan erikseenkin ja on takuuseen laitettu myös rengasravistusongelmaisiin.
Takapään jouset&iskarit ja akselisto on ihan sama ja etupäässä on pikkasen erilaiset jousilautaset/iskarin yläpää, mutta tällä ei varmastikkaan ole ajettavuuden kannalta merkitystä. Lähinnä se että ng900:sen etujouset jouset katkeilevat ja 9-3:sen eivät niin herkästi. Syy on jousen muodossa/lautasissa.
9-3.1972
Onko tietoa sopisivatko nuo:
GM-900 Eteen (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5683 29.00 ???
Vm 1994 Ng900 turboon (faijan auto)? Tuskin noissa turbon ja vaparin jousisssa on mitään eroa?
Edit: EPC höpisee jotain jousen, Airbagin, AC:n ja AS3:n välisestä suhteesta
Speedparts taas myy samoja jousia ng900:aan, eikä sivuilla ole ainakaan mainittu erikseen ettei sopisi turboon.
GM-900 Eteen (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5683 29.00 ???
Vm 1994 Ng900 turboon (faijan auto)? Tuskin noissa turbon ja vaparin jousisssa on mitään eroa?
Edit: EPC höpisee jotain jousen, Airbagin, AC:n ja AS3:n välisestä suhteesta

Speedparts taas myy samoja jousia ng900:aan, eikä sivuilla ole ainakaan mainittu erikseen ettei sopisi turboon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98