Turbon vaihto 93 2001

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Terve Kaikille.

Tästä on toki kirjoiteltu täälllä foorumilla vaikka miten, mutta jos parhaat asiantuntijat vielä kerran viitsisi laittaa tähän vastakset yhteen nippuun tiivitettynä, olisin kovin kiitollinen.

Eli tilanne on se että nyt Garret GT17 alkaa tuprauttelemaan ja ois aika vaihtaa se Mitsubishiin TD04HL-15T?

Eli 1 Jos vaihdan vain turbon enkä vaihda isompaa välijäähdytintä enkä mitään muuta, niin kuinka paljon on varaa ohjelmallisesti nostaa tehoa hevosvoimissa, ilman että turbo käy punaisena ja moottorin kestävyys olennaisesti huononee? Eli siis nyt on se 225hv, oliko se nyt stage 2 ja etanoli. Eli jos tähän vaihdetaan TD04HL-15T niin paljonko sillä saa lisää tehoa? 250, 270 hv? JOS sillä ei saa tätä enempää tai ei saa ollenkaan niin sitten e aleta niitä tehoja nostamaan.Täällä oli jotain puhetta, että kannattais samantien ostaa HL-19T? enemmän varaa nostaa tehoa ilman että turbo rasittuu? kuinka paljon? Yksi asia on muuten se, että katsastusmies ei saa huomata että siinä on jokin ämpärin kokoinen turbo :D
OLiko suuttimia pakko vaihtaa 2001? Ilmeisesti ei

2Käykö tähän nyt siis tuo vanha imuputki(kobra) vai pitääkö uusia se? Maptunista näköjään vielä saa. Öljylinjat ja vesilinjat pitää vaihtaa, sen tiedän.

3 Jos enempää virittelyä ei tehdä, niin onko homma sillä selvä että vaihdetaan turbo ja ecuun sille sopiva ohjelma?

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tavallisen 15T:n asennus on aika simppeli homma, mutta 250hv lienee aika maksimi vakiopalikoilla ja viinavirillä. Vakiocooleri ei tietenkään riitä mihinkään helteessä.

Isomman ahdin kanssa tarvitaan ainakin kuuleri ja mieluusti myös pakosarja ja purki. Sitten auto on myös muutoskatsastettava ja laitettava myös kytkin, jarrut ja alusta yms :twisted:

Eski

MakeX
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Eli siis TD04-HL15T menis vielä ilman tarvetta vaihtaa kaikkea muuta?

Mutta siis käykö tän kanssa nyt vakio välijäähdytin vai että helteestä riippuen toimii tai ei toimi??

Putki tossa jo on, onko se nyt se 3" Downpipe vai mikä, äh nolottaa miten en muista ulkoa :oops: , mutta siis isompi putki on, ei vakio.

Mutta pointti on siis että se on sitten 15T, ei isompaa jos menee siihen että aletaan remontoimaan koko auto uusiks.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyllä se tehtaan välijäähdytin toimii. Onhan se Viggenissäkin sama... Mutta lämpösillä keleillä ei täyttä tehoa saa ulosmitattua. Ei sillä mitään riko ja toisaalta kulkee se siltiki riittävästi jos ohituksissa yrittää ajella niin, ettei kortti oo kuivumas ekasta vastaanajavasta (tai ohitetusta) poliisista. Mut se on vain vähän semmonen henkimaailman juttu, että viritys on turhaa jos lopputulos on niin teoreettinen, ettei siitä ole iloa kuin helmikuussa -30 asteen lämpötilassa.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

MakeX
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

OK.

Eli välttämättä ei tartte siis vaihtaa kuin turbo 15T.

Mutta jos siis vaihtaa sen 19Tn niin onko silloin pakko vaihtaa välijäähdytintä JOS siis ei aio nostaa tehoa yli 250??

Mietin tätä että jos aikoo joskus rakentaa sitten enemmän...

Mulla nyt on siis käsittääkseni tuo Ferritan 3" downpipe (Maptunin sivuilla SAK95004S)

Alusta on madallettu ja uretaanipuslat ym joten tuskin täytyy sille enää mitään tehdä.

Mutta miten siis suuttimet- onko isommista tässä mitään hyötyä? Tai ovatko siis välttämättömät?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis eihän välijäähdytintä ole pakko vaihtaa. Voihan sen vaikka korvata suoralla putkella tai peittää jätesäkillä. Auto kyllä käy ja kukkuu siitä huolimatta. Mutta se vakio on mitotettu vakioautollakin siihen, että yksi ramppiveto ja se oli siinä.

Sinänsä siis ymmärrän yskäsi, mutta jos on jo putkistoa ja alustaakin laitettu, niin kyllä tuo on sen reilun satasen investoinnin arvoinen. Eli haet Biltemasta tai Motonetistä sen yleismallisen ja muutamama mutka kaveriks klemmareineen. Mulla se on vähän kiikun kaakun, että jaksaako investoida tohon 420 tkm ajettuun tarharakettiin, vaikka silläkin jo imusarjan lämpö on niin korkea, että välijäähdyttimen vaihdon huomais varmaan jo persdynollakin :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

MakeX
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

OK. Jos siis välijäähyn vaihtas, niin olisko toi maptunin välijäähdytin 900/9-3 ok (26-309002)?

Ilmeisesti oi sitten pelivaraa riittämiin?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On se riittävä. Jos raha ahdistaa, niin

https://www.do88.fi/fi/artiklar/saab-90 ... dytin.html
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Saint
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Saint »

JP_Vette kirjoitti:
Su Heinä 19, 2020 10:22
Kyllä se tehtaan välijäähdytin toimii. Onhan se Viggenissäkin sama... Mutta lämpösillä keleillä ei täyttä tehoa saa ulosmitattua. Ei sillä mitään riko ja toisaalta kulkee se siltiki riittävästi jos ohituksissa yrittää ajella niin, ettei kortti oo kuivumas ekasta vastaanajavasta (tai ohitetusta) poliisista. Mut se on vain vähän semmonen henkimaailman juttu, että viritys on turhaa jos lopputulos on niin teoreettinen, ettei siitä ole iloa kuin helmikuussa -30 asteen lämpötilassa.
Mun mielestä Viggenissä, Aerossa ja B204R on sama, mutta perusmalleissa eri?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

OG9-3 T7 on aina sama. Sitä en tiä, että onko niitä NG900:n viä surkeampia ollu jossain malleissa.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1563
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Kaide »

JP_Vette kirjoitti:
Su Heinä 19, 2020 11:23
On se riittävä. Jos raha ahdistaa, niin

https://www.do88.fi/fi/artiklar/saab-90 ... dytin.html
Toi DO88 on loistava. Ei 30 asteen helteelläkään nouse imulämmöt paljoa yli ulkoilman vaikka kuin kenkii
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R stage 0.5
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Mini Clubman JCW -14

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1899
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja baasenar »

MakeX kirjoitti:
Su Heinä 19, 2020 10:48
Mutta miten siis suuttimet- onko isommista tässä mitään hyötyä? Tai ovatko siis välttämättömät?
Mitkäs noon 2001:ssä vakiot? Jos siellon 350:t, niin ymmärtääkseni niillä päästään tuonne +250 hp, jos kerran putkikaan ei ahiista... :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

MakeX
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Jep. Alkaa hahmottua. Eli jos haluaa pysyä investointien suhteen järkevyyden rajoilla niin td04 hl-15 t, ehkä do88 jäähdytin ja ehkä isommat suuttimet, paljonko tehoa arviolta irtoaisi pelkästään suuttimen suhteen? Entä mitä kulutus toisaalta nousee tällä kokonaisuudelle?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos investointien järkevyyttä perustelet, niin paskartele kiina-cooleri sen uuden ahtimen kaveriks. Toki jos teetät pajalla, niin bolt-on do88 lienee lopulta saman hintainen.

Kulutukseen nuo ei vaikuta. Saman se kuluttaa mitä ennenki. Todennäköisestä noususta voi syyttää omaa oikean jalan tennaria...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1563
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihto 93 2001

Viesti Kirjoittaja Kaide »

MakeX kirjoitti:
To Heinä 23, 2020 09:07
Jep. Alkaa hahmottua. Eli jos haluaa pysyä investointien suhteen järkevyyden rajoilla niin td04 hl-15 t, ehkä do88 jäähdytin ja ehkä isommat suuttimet, paljonko tehoa arviolta irtoaisi pelkästään suuttimen suhteen? Entä mitä kulutus toisaalta nousee tällä kokonaisuudelle?
Saanko taas kerran olla "inhottava" ? , olen silti : Jos et koko pataa rakenna uusiksi , remppaa vaihdelaatikkoa, uusi kytkintä ym ym niin tehon nostosta ei ole mitään muuta seurausta kuin itkua , hammasten kiristystä ja foorumille yksi topikki lisää aiheella " Saab on paska " TAI " Seppo softas mun auton ihan väärin ja se hajos " Sitten toki on ihan jännää että alusta on vakio 300tkm ajettu ja jarrut samoin. Katsastuksessa setä puuttuu siihen isoon cooleriin ennemmin kuin ahtimeen jne...

20v vanhan saabin virittäminen 300hv tehoille maksaa 2000- 2500€ jos itse tekee ja jos vieraalla teettää niin 3500-4000€ .

Nää tulee ihan omasta kokemuksesta ja monen auto mokaamisen seurauksena. Nyt on vihdoin alla " virisaapi" josta ei tartte pelätä että levähtää ihan heti ja kaikki toimii niin että uskaltaa ajaa Suomea päästä päähän vaikka 10 kertaa. Rahaa ja varsikin aikaa siihen vaan on mennyt ja 10 edellistä mokaa olisi voinut jättää väliin :lol:
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R stage 0.5
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Mini Clubman JCW -14

Vastaa Viestiin