OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Tänään 400 metrin ajon jälkeen kuului pieni posahdus ja siitä seurasi aikamoinen savupilvi, jonka jälkeen ajoin n.500m parkkiin. Päädyttiin turbon leviämiseen vai onko kuinka huono arvaus? Lähinnä kiinnostaisi käykö esimerkiksi tämä https://www.turbotukku.com/tuotteet.htm ... 322/492315 jos päivittäisi mitsun turboon, kun eikös tämän pitäisi olla aeron turbo ja olisi vähän halvempi vaihtoehto ja käykö tämä suunnilleen suoraan. Vai onko järkevämpi hommata garretin alkuperäinen turbo. Toki jos jollain on vähän ajettu mitsun turbo ylimääräisenä sopuhintaan niin voi tarjota.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7124
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaksi garrettia on jo kajahtanut, tämän johdosta laitatin pro car servicellä mitsun ahtimen. Garrettia ei enää ikinä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sakuruot kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 19:51
Tänään 400 metrin ajon jälkeen kuului pieni posahdus ja siitä seurasi aikamoinen savupilvi, jonka jälkeen ajoin n.500m parkkiin. Päädyttiin turbon leviämiseen vai onko kuinka huono arvaus? Lähinnä kiinnostaisi käykö esimerkiksi tämä https://www.turbotukku.com/tuotteet.htm ... 322/492315 jos päivittäisi mitsun turboon, kun eikös tämän pitäisi olla aeron turbo ja olisi vähän halvempi vaihtoehto ja käykö tämä suunnilleen suoraan. Vai onko järkevämpi hommata garretin alkuperäinen turbo. Toki jos jollain on vähän ajettu mitsun turbo ylimääräisenä sopuhintaan niin voi tarjota.
Käykö auto muuten normaalisti ? Toki kannattaa ottaa turbosta paineletku irti ja kokeilla miten pahasti sisuskalut on irti.

ps: turbotukun kanssa asiointi on ihan painajaista . Kaksi kertaa asioinut , ekan ja vikan . Sitten jos se ahdin leviää niin heidän takuu ei korvaa mitään jos ei ole merkkiliikkeessä vaihdettu
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
BMW 320i GT -14
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Kaide kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 20:26
sakuruot kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 19:51
Tänään 400 metrin ajon jälkeen kuului pieni posahdus ja siitä seurasi aikamoinen savupilvi, jonka jälkeen ajoin n.500m parkkiin. Päädyttiin turbon leviämiseen vai onko kuinka huono arvaus? Lähinnä kiinnostaisi käykö esimerkiksi tämä https://www.turbotukku.com/tuotteet.htm ... 322/492315 jos päivittäisi mitsun turboon, kun eikös tämän pitäisi olla aeron turbo ja olisi vähän halvempi vaihtoehto ja käykö tämä suunnilleen suoraan. Vai onko järkevämpi hommata garretin alkuperäinen turbo. Toki jos jollain on vähän ajettu mitsun turbo ylimääräisenä sopuhintaan niin voi tarjota.
Käykö auto muuten normaalisti ? Toki kannattaa ottaa turbosta paineletku irti ja kokeilla miten pahasti sisuskalut on irti.

ps: turbotukun kanssa asiointi on ihan painajaista . Kaksi kertaa asioinut , ekan ja vikan . Sitten jos se ahdin leviää niin heidän takuu ei korvaa mitään jos ei ole merkkiliikkeessä vaihdettu
Ainakin sen pikku pätkän minkä ajoin niin tuntui normaalilta, menee vaan äkkiä sormi suuhun, kun ymmärrä näistä mitään. Eli kannattanee yrittää pysyä kaukana turbo tukusta vaikka kuinka houkuttelisi.
Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sakuruot kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 20:34


Ainakin sen pikku pätkän minkä ajoin niin tuntui normaalilta, menee vaan äkkiä sormi suuhun, kun ymmärrä näistä mitään. Eli kannattanee yrittää pysyä kaukana turbo tukusta vaikka kuinka houkuttelisi.
Ei siinä turbotukussa mitään vikaa ole jos asennutat ahtimen merkkiliikkeessä. Mä melkein laittaisin käytetyn mitsun ahtimen ja sille sopivan softan. Tulee kivasti puhtia samalla
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
BMW 320i GT -14
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Eli metsästämään mitsun ahdinta jostain. Minkähän hintanen mahtaa olla softa ja mistäköhän savosta löytyisi tekijä. Autossa siis on jo re85 stage 1 softa oletettavasti.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1301
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja ippe »

Yhtenä vaihtoehtona pitäisin uutta alkuperäisvaraosana myytävää Mitsua https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... bo-charger 612,89€

Jos haluat halvan mitsukopion, niin niitä saa Ebaysta ja Aliexpressistä. Todennäköisesti aikalailla samaa kamaa kuin turbotukun halpisahtimet.
https://www.aliexpress.com/item/4000287 ... d0b8vRvVxZ

Mitsun saa soviteltua garretin vesiputkilla ja uusilla banjopulteilla, mutta eivät ne mitsulle tarkoitetut putketkaan kauhean kalliita ole...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Onkohan nuo sitten kuinka lyhyt ikäisiä jos tuommosen halpis kopion laittaa, ainakin tuo aito varaosa on vähän turhan liikaa. Toki olisi sitten ainakin kunnollinen eikä tarvitsisi siitä huolehtia heti🤔
Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sakuruot kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 21:15
Onkohan nuo sitten kuinka lyhyt ikäisiä jos tuommosen halpis kopion laittaa, ainakin tuo aito varaosa on vähän turhan liikaa. Toki olisi sitten ainakin kunnollinen eikä tarvitsisi siitä huolehtia heti🤔
Tollasen liukulaakeriahtimen tekeminen vuonna 2021 on niin halpaa että noi kiinasysteemit on ihan toimivia sen aikaa mitä tuollaisella OG kolkilla on oletettua ikää edessä ennen täydellistä yhtymistä hapen kanssa
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
BMW 320i GT -14
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1301
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja ippe »

Itse veikkaisin että sellainen kiinankapistus, jota täällä saa kaupasta hintaan X maksaa itse hommattuna vähemmän. Harvemmin nuo kiinankamat paranevat sillä että täkäläinen jälleenmyyjä pistää katteensa mukaan.

Mulla on yksi tuollainen Aliahdin kiinni kolkissa, saa nähdä kauanko se jaksaa puhaltaa. Veikkaan että jotain muuta hajoaa ennen ahdinta ;-)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Mitsuunhan sitä tuli päädyttyä, alkaa kahtomaan miten se sopii ja jos tarvii uuden softan.
Bapsu
"Hirsch"
Viestit: 828
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kun tarviit uuden softan. Ja alkaa auto liikkumaankin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3266
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko se vanha turbo todettu entiseksi? Possahduksen ja savupilven saa aikaan myös vaikkapa ahtoputken irtoaminen. Tosin jos kyseessä T7 niin se ei aina edes käy ahtoputki irti..
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 150tkm)
Muuta: Kiina TECH2
sakuruot
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 19:01

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja sakuruot »

Noniin nyt on mitsu ollut paikallaan jonkun aikaa ja nyt kiinnostaisi se softaaminen. Eli paljonko siitä saisi ilman muiden osien vaihtoa tehoa irti vai onko se yhä tyydyttävä tähän stage 1 tehoihin. Jos siitä saa enemmän irti niin mistäköhän löytyisi tekijä ja minkä hintaista se lysti on🤔 ja onkohan siinä mitään järkeä noin niinkun koneen ja laatikon keston kannalta?
Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 2.0t SE turbosta ja sen leviämisestä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sakuruot kirjoitti:
Ti Touko 18, 2021 10:59
Noniin nyt on mitsu ollut paikallaan jonkun aikaa ja nyt kiinnostaisi se softaaminen. Eli paljonko siitä saisi ilman muiden osien vaihtoa tehoa irti vai onko se yhä tyydyttävä tähän stage 1 tehoihin. Jos siitä saa enemmän irti niin mistäköhän löytyisi tekijä ja minkä hintaista se lysti on🤔 ja onkohan siinä mitään järkeä noin niinkun koneen ja laatikon keston kannalta?
Stage 1 alueelta poistuminen tarkoittaa rahan menoa 2x auton arvon verran. Elämä on valintoja . Kytkin, suuttimet , putkisto , cooleri ja bensapumppu menee ihan ekana, jotta saat sen 20hv lisää nykyiseen ja sitten onkin se mitsu ahdin tapissa ja pitää alkaa miettimään ahtimen suurentamista , mäntien vaihtoa ja muuta harrastetta.
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
BMW 320i GT -14
Vastaa Viestiin