takajarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

takajarru

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Hei. Mitä mahtaisi tarkoittaa ohjekirjassa lukeva "takajarrupalojen liukupinnan voitelu" 20tkm välein?
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Pasi_He
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja Pasi_He »

Huolto ohjelmassa olis siitä
Rear brake pads, checking/adjusting/cleaning/lubricating
Eli takajarrujen herkistelyä.
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Takajarrusatuloiden liukutappien voitelu. Voit unohtaa, kerran voitelee ja puhistaa jarrupalojen vaihon yhteydessä niin pitäis toimia.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Kiitos paljon, nyt selvisi. Luulen että tosiaan riittää kun palojen vaihdon yhteydessä rasvaa jotain vaseliinia. Vanhalla -00 aerolla tuli ajeltua 300tkm ja ei niihin mitään ihmeesti laitettu vaikka uusittiin paloja.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ole tommonen edes se takajarru. Se on kaksimäntäinen. Kyllä niitä kannattaa putsata ja voidella. Tuppaa palat jumittumasn satulaan ja saa ulosvetäjällä sit hakata niitä irti. Se ei ole kivaa. En löytänyt mistään kuvaa työkalusta, mutta linkissä satula.

https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mertmi kirjoitti:
La Helmi 08, 2025 13:06
Ei ole tommonen edes se takajarru. Se on kaksimäntäinen. Kyllä niitä kannattaa putsata ja voidella. Tuppaa palat jumittumasn satulaan ja saa ulosvetäjällä sit hakata niitä irti. Se ei ole kivaa. En löytänyt mistään kuvaa työkalusta, mutta linkissä satula.

https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true
Tuo kuva taitaa olla joku Brembon yleisohje, mitä kohtia satulasta milläkin rasvataan, jos kyseisest kohdat sattuu satulasta löytymään.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Joo, se on vaan vähän huono yleisohje OG kolkin osalta kun takajarru on ihan eri tyylinen, oldschool ns. kitajarru eikä tuollainen modernimpi kelluva. Porschessa minulla ei ole koskaan vastaavantyyppinen satula juminut, mutta ilmeisesti Saabeissa se on melko tavallista. Itse ajattelin korjata ko ongelman pysyvästi laittamalla taaksekin kelluvat satulat alkupään 9-5:sesta..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Wespa kirjoitti:
Su Helmi 09, 2025 11:37
Joo, se on vaan vähän huono yleisohje OG kolkin osalta kun takajarru on ihan eri tyylinen, oldschool ns. kitajarru eikä tuollainen modernimpi kelluva. Porschessa minulla ei ole koskaan vastaavantyyppinen satula juminut, mutta ilmeisesti Saabeissa se on melko tavallista. Itse ajattelin korjata ko ongelman pysyvästi laittamalla taaksekin kelluvat satulat alkupään 9-5:sesta..
Kelluvan kanssa (Nissan) mulla on ollut enemmän murheita, liukutapit jumissa ja jarruttaa vaan toiselta puolelta, jää laahaaman, käsijarrun säätö arpapeliä jne. Noihin sai aina ekana tehdä täyden jarrurempan. Tämän mallin satula ei oo koskaan mulle tuottanut murheita.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alkupään femmassa, eli - 98:ssa oli miun muistaakseni tommoset samanlaiset satulat. Siis jumitus tulee siitä, että jarrupala hirttää satulaan. Yleensä vieläpä vain se piilossa olevan puolinen. Seurauksena levy ruosteessa ja jumituksen takia pala kuluu loppuun nopeammin. Mie olen niitä viilannut ja pyöristänyt terävät kantit. Paremmin toimii sen jälkeen.

PS. 99 Saabissa oli samantyyppisiä satuloita takana. Niitäkin sai putsailla, jotta ei jumitu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: takajarru

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Joo ihan ekoissa femmoissakin oli vielä tuo vanhanmallinen, kelluva tuli sitten aika äkkiä tilalle ja vähän vielä myöhemmin sitten tuuletetut takalevytkin.

Saabeissa tuota takajarrujen jumittamiselta välttymistä ei varmaan edesauta yhtään se fakta että auton kaikki paino on etuakselilla. Possussa sen sijaan painojakauma on transakselirakenteen ansiosta 50/50 niin jää takajarruillekin edes jotain työsarkaa..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Vastaa Viestiin