takajarru
takajarru
Hei. Mitä mahtaisi tarkoittaa ohjekirjassa lukeva "takajarrupalojen liukupinnan voitelu" 20tkm välein?
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Re: takajarru
Huolto ohjelmassa olis siitä
Rear brake pads, checking/adjusting/cleaning/lubricating
Eli takajarrujen herkistelyä.
Rear brake pads, checking/adjusting/cleaning/lubricating
Eli takajarrujen herkistelyä.
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 418
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: takajarru
Takajarrusatuloiden liukutappien voitelu. Voit unohtaa, kerran voitelee ja puhistaa jarrupalojen vaihon yhteydessä niin pitäis toimia.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: takajarru

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: takajarru
Kiitos paljon, nyt selvisi. Luulen että tosiaan riittää kun palojen vaihdon yhteydessä rasvaa jotain vaseliinia. Vanhalla -00 aerolla tuli ajeltua 300tkm ja ei niihin mitään ihmeesti laitettu vaikka uusittiin paloja.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Re: takajarru
Ei ole tommonen edes se takajarru. Se on kaksimäntäinen. Kyllä niitä kannattaa putsata ja voidella. Tuppaa palat jumittumasn satulaan ja saa ulosvetäjällä sit hakata niitä irti. Se ei ole kivaa. En löytänyt mistään kuvaa työkalusta, mutta linkissä satula.
https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true
https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: takajarru
Tuo kuva taitaa olla joku Brembon yleisohje, mitä kohtia satulasta milläkin rasvataan, jos kyseisest kohdat sattuu satulasta löytymään.Mertmi kirjoitti: ↑La Helmi 08, 2025 13:06Ei ole tommonen edes se takajarru. Se on kaksimäntäinen. Kyllä niitä kannattaa putsata ja voidella. Tuppaa palat jumittumasn satulaan ja saa ulosvetäjällä sit hakata niitä irti. Se ei ole kivaa. En löytänyt mistään kuvaa työkalusta, mutta linkissä satula.
https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: takajarru
Joo, se on vaan vähän huono yleisohje OG kolkin osalta kun takajarru on ihan eri tyylinen, oldschool ns. kitajarru eikä tuollainen modernimpi kelluva. Porschessa minulla ei ole koskaan vastaavantyyppinen satula juminut, mutta ilmeisesti Saabeissa se on melko tavallista. Itse ajattelin korjata ko ongelman pysyvästi laittamalla taaksekin kelluvat satulat alkupään 9-5:sesta..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: takajarru
Kelluvan kanssa (Nissan) mulla on ollut enemmän murheita, liukutapit jumissa ja jarruttaa vaan toiselta puolelta, jää laahaaman, käsijarrun säätö arpapeliä jne. Noihin sai aina ekana tehdä täyden jarrurempan. Tämän mallin satula ei oo koskaan mulle tuottanut murheita.Wespa kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2025 11:37Joo, se on vaan vähän huono yleisohje OG kolkin osalta kun takajarru on ihan eri tyylinen, oldschool ns. kitajarru eikä tuollainen modernimpi kelluva. Porschessa minulla ei ole koskaan vastaavantyyppinen satula juminut, mutta ilmeisesti Saabeissa se on melko tavallista. Itse ajattelin korjata ko ongelman pysyvästi laittamalla taaksekin kelluvat satulat alkupään 9-5:sesta..
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: takajarru
Alkupään femmassa, eli - 98:ssa oli miun muistaakseni tommoset samanlaiset satulat. Siis jumitus tulee siitä, että jarrupala hirttää satulaan. Yleensä vieläpä vain se piilossa olevan puolinen. Seurauksena levy ruosteessa ja jumituksen takia pala kuluu loppuun nopeammin. Mie olen niitä viilannut ja pyöristänyt terävät kantit. Paremmin toimii sen jälkeen.
PS. 99 Saabissa oli samantyyppisiä satuloita takana. Niitäkin sai putsailla, jotta ei jumitu.
PS. 99 Saabissa oli samantyyppisiä satuloita takana. Niitäkin sai putsailla, jotta ei jumitu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: takajarru
Joo ihan ekoissa femmoissakin oli vielä tuo vanhanmallinen, kelluva tuli sitten aika äkkiä tilalle ja vähän vielä myöhemmin sitten tuuletetut takalevytkin.
Saabeissa tuota takajarrujen jumittamiselta välttymistä ei varmaan edesauta yhtään se fakta että auton kaikki paino on etuakselilla. Possussa sen sijaan painojakauma on transakselirakenteen ansiosta 50/50 niin jää takajarruillekin edes jotain työsarkaa..
Saabeissa tuota takajarrujen jumittamiselta välttymistä ei varmaan edesauta yhtään se fakta että auton kaikki paino on etuakselilla. Possussa sen sijaan painojakauma on transakselirakenteen ansiosta 50/50 niin jää takajarruillekin edes jotain työsarkaa..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA