Vapaavirtaussuodatin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Vapaavirtaussuodatin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Moi!

Aiheesta oli haulla löydettävissä useampiakin tredejä, joissa keskustelua oli käyty useaan otteeseen siitä, että mikä on käytännön hyöty vs. normi suodatin. Itse päätin silti kokeilla vaparia ja nyt heräsi kysymys siitä kuinka usein te jotka sellaisen omaatte puhdistatte / öljyätte suodattimen? Itse ajan vain ja ainoastaan päällystettyä maantietä ja vanha suodatin oli ollut 18 000 KM paikalla ja täytyy sanoa että yllätyin kuinka puhdas suodatin oli. Ilmankeräyskotelossakaan ei ollut juuri mitään roskaa.
Netissä on kauhukuvia hajonneista turboista ja rikkoutuneista ilmamassa mittareista johtuen väärin hoidetuista vapareista. Jos vakio suodatin ei tuon enempää minun käytössä 18 000 KM likaannu, niin luulisi ettei tuota vapariakaan tarvi joka välissä olla puunaamassa?

Niin ja tuleehan tuosta vaparista kieltämättä ihan kiva ääni kaasua painettaessa :) Eikä hintakaan nyt ole mikään järisyttävä, vaikka hyödyt olisivatkin marginaalisia.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ja vapaavirtaussuodin ei varsinkaan likaannu jos ne öljyt kuivahtaa. Liat menee suoraan koneeseen. Ite pesen ja rasvaan 5kkm välein kuten suositus kuuluu.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Peku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Peku »

Mitäs se vapari makso ja mistä tilasit?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vapaaviraussuodin laitetaan normaalin suodattimen paikalle. Hinta kaikkiin malleihin n.50e. Samalla ostat tietenkin myös pesu- ja öljysetin.

Paikkana tietystikin:

PRO-Carservice Oy
Yritystie 2
FI-40320 Jyväskylä
r.seijari@mail.saabnet.com
Phone: +358 14282200
Fax: +358 14282201

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Noh, ei ilmamassamittari ainakaan itseensä ota, sen tilalla on MAP eli imusarjan paineanturi. Ei ainakaan hajoa suodintyypin vaihdosta :)

Vapaavirtaussuodattimen puhdistustarve on kovin kiinni käyttöympäristöstä, hiekkateillä ja kaupungissa pöllytellessä se luonnollisesti on suurempi. Vaikka likaa ei näkyisikään, on suodin pidettävä aina hyvin öljyttynä, tai sen suodatuskyky kärsii erittäin oleellisesti. Liian pienen filtterin asennusta pitää myös välttää, kasvava virtausnopeus kuljettaa helpommin kuraa läpi.
M93 9000 CS Aero (KA)
Vastaa Viestiin