
Saab 900s -94 Moottorien erot
Saab 900s -94 Moottorien erot
Mitäs eroa on tuol Saab 900s 16v koneella "ei turbo" ja Turbo versolla. Männät vahvemmat? kun kuulin et toi 2.3i ei eroa muuten kuin että tilavuus muutettu Iskunpituudella... "toi esimerkki kone on Vm-94" 

Siis jos meinaat turbottaa vaparin - unohda koko homma. Helpommalla pääset kun lähdet torin nurkalle kutomaan villasukkia ja myyt niitä samalla. Meinaan sillä ajalla ja vaivalla mitä sulla menee vaparin turbottamiseen ja kaiken sen kilkkeen vaihtamiseen, vieläpä niin ,että se toimii, niin sulla on vuori villasukkia ja niiden myymisestä saadulla rahalla osta kaksi turboautoa.
Imuta vaikka jostain EPC (electric parts catalogue) ja käy huviksesi läpi kaikki osat missä on eri osanumero vaparinja turbon välillä. Veikkaan, että vaikka sulla olisi molemmat autot pihassa ja saisit ilmaiseksi kaikki kamat turbosta mitä haluat, niin ei tule olemaan helppoa.
Imuta vaikka jostain EPC (electric parts catalogue) ja käy huviksesi läpi kaikki osat missä on eri osanumero vaparinja turbon välillä. Veikkaan, että vaikka sulla olisi molemmat autot pihassa ja saisit ilmaiseksi kaikki kamat turbosta mitä haluat, niin ei tule olemaan helppoa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Pelkällä turbokoneen vaihdolla ei ole mitään hyötyä. Päin vastoin. Se vaan ei toimi oikein.
Jos vanha kone toimii, niin unohda koko juttu. Jos se on jollain perustavaa laatua olevalla tavalla hajalla, niin laita samanlainen kone tilalle, tai edes 2.3i. Sillekin joudut vaihtamaan ainakin moottorinohjausboksin ja ehkä suuttimet.
Jos vanha kone toimii, niin unohda koko juttu. Jos se on jollain perustavaa laatua olevalla tavalla hajalla, niin laita samanlainen kone tilalle, tai edes 2.3i. Sillekin joudut vaihtamaan ainakin moottorinohjausboksin ja ehkä suuttimet.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
minun auto on ollut alun perin 2.0i nyt 2.0T. Käytännössä rintapellistä eteenpäin kaikki on vaihdettu(ja hieman sen takaakin
). Kysy sellaiselta kuin mcpas mitä muutoksia pitää tehdä, hän on auton tehnyt. Minun mielestäni on järkevämpää ostaa suoraan turbolla oleva kuin rakentaa sellainen, ei tarvitse puljata muutoskatsastusten, mahd. varaosanumerovertailupapereiden kanssa ym. ym. Niin ja prosentteja ei ole kuin vaatimattomat 33,5%

Viimeksi muokannut sheebu, Su Tammi 15, 2006 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Anteeksi jo etukäteen, kun tämä ei nyt ihan täysin tämän topicin alle varmaankaan osu. Toivottavasti kuitenkin tarpeeksi lähelle.
Elikäs,
Saab 900 II 2.3iS vinpain lienee suosiollisesti ilman turboa, elikäs vapari 150 hepoinen vai?
Kun nämä 'uudemmat' ysisatkut on iiihan musta aukko sivistyuksessä, niin voisitteko hieman valaista pikakurssin avulla eri moottorimallien eroja. Erityisesti kiinnostaa nuo turbo mallit. Onko 900 malleissa olemassa sitä S mallin matalapaine turboa, ja saako siitä kotikonstein suhteellisen pienin investoinnein "täyspaine" turbon? Vai olisiko järkevämpää suosiollisesti hakea tuota täysturboa? Turbo ja tehot olisi mielessä, mutta asteittainen tehonlisäys lienee lompakolle realistisempaa kun saman tien sen tykin laitto..
Sillä tässä lauantai-illan ratoksi tuota asiaa aloin uumoilemaan, kun nähtävästi Saksan maalla (ja Ruotsissa) noita 'uudempia' ysisatasia kauppaavat kohtuuhinnoin, ja voisipa olla uudempi ysisatanen kutakuinkin samoissa hinnoissa Suomeen tuotuna, kun hieman iäkkäämpi turbotonnari?
Elikäs,
Saab 900 II 2.3iS vinpain lienee suosiollisesti ilman turboa, elikäs vapari 150 hepoinen vai?
Kun nämä 'uudemmat' ysisatkut on iiihan musta aukko sivistyuksessä, niin voisitteko hieman valaista pikakurssin avulla eri moottorimallien eroja. Erityisesti kiinnostaa nuo turbo mallit. Onko 900 malleissa olemassa sitä S mallin matalapaine turboa, ja saako siitä kotikonstein suhteellisen pienin investoinnein "täyspaine" turbon? Vai olisiko järkevämpää suosiollisesti hakea tuota täysturboa? Turbo ja tehot olisi mielessä, mutta asteittainen tehonlisäys lienee lompakolle realistisempaa kun saman tien sen tykin laitto..

Sillä tässä lauantai-illan ratoksi tuota asiaa aloin uumoilemaan, kun nähtävästi Saksan maalla (ja Ruotsissa) noita 'uudempia' ysisatasia kauppaavat kohtuuhinnoin, ja voisipa olla uudempi ysisatanen kutakuinkin samoissa hinnoissa Suomeen tuotuna, kun hieman iäkkäämpi turbotonnari?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Pitää paikkansa. 2.3 -moottorin iskunpituus on pidempi kuin 2.0 -moottorin. Sylinterin halkaisija on sama.Styroxi kirjoitti:kun kuulin et toi 2.3i ei eroa muuten kuin että tilavuus muutettu Iskunpituudella... "toi esimerkki kone on Vm-94"
NG900:een sai neljää erilaista moottoria:
B206i = neljäsylinterinen vapaastihengittävä 2.0 -litrainen, jossa ei ole tasapainotusakseleita,
B234i = neljäsylinterinen vapaastihengittävä 2.3 -litrainen, jossa on tasapainotusakselit,
B204L = neljäsylinterinen turboahdettu 2.0 -litrainen, jossa on tasapainotusakselit,
B258i = kuusisylinterinen, Opelilta lainattu 2.5 -litrainen vapaastihengittävä V6 -moottori, jossa ei ole tasapainotusakseleita.
Neljäsylinterisen vapaastihengittävän moottorin jakopää on toteutettu ketjulla ja moottorinohjausyksikkönä on Bosch Motronic. Kuusisylinterisessä moottorissa jakopää on toteutettu hihnoilla ja moottorinohjausyksikkönä on Bosch Motronic.
Neljäsylinteristen turbomoottoreiden jakopää on toteutettu ketjulla ja moottorinohjausyksikkönä on Saabin oma Trionic 5.
Joissain yhteyksissä on väitetty, että NG900:n mallivalikoimassa olisi myös ollut matalapaineturbo, mutta kaikki NG900:n turbomoottorit ovat 185 hevosvoimaisia "korkeapaineturboja". Matalapaineturbo tuli vasta OG9-3:een, jossa oli Trionic 5 -moottorinohjausyksiköllä varustettu, 154 hevosvoimainen "turbo sport".
P.S. Nuo NG900:n moottorityyppimerkinnät heitin ihan ulkomuistista, joten toivottavasti ne ovat oikein

P.S.S. NG900:n WIS ei tuntenut tasapainoakseleilla varustettua vaparikonetta (B204i ???), joten jätin sen pois listasta.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ma Tammi 16, 2006 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jännää. EPC tuntee 204I koneen varsin monellakin NG900 sivulla.. Ainakin vuoden 95 jälkeen..Turbo Sensonic kirjoitti: P.S.S. NG900:n WIS ei tuntenut tasapainoakseleilla varustettua vaparikonetta (B204i ???), joten jätin sen pois listasta.
esim. 4283743, 9174228.. Muutaman vain mainitakseni.
Mutta nyt taas törmäsin mielestäni outoon asiaan.. siis osaan!.
Osa numero 9167677, "Männän jäähdytyssuutin B204L, B234i".
Onko 2.3i vaparikone myös öljyruisku jäähdytteinen turbon lisäksi?
.. Ja vain 2.0i 4cyl (eli 204i, 206i..) ei ole jäähdytetty? (opelin koneita ei lasketa..)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Totta. Itsekin muistan jostain lukeneeni, että tuo B206i -moottori oli NG900:ssa vain vuonna 1994, sen jälkeen se korvattiin B204i -moottorilla, jossa on tasapainotusakselit.Hook kirjoitti:Jännää. EPC tuntee 204I koneen varsin monellakin NG900 sivulla.. Ainakin vuoden 95 jälkeen..
esim. 4283743, 9174228.. Muutaman vain mainitakseni.
Ilmeisesti tuota osaa ei ollut B206i ja B204i -moottoreissa, vaan ainoastaan B234i ja B204L -moottoreissa. Syitä voi vain arvaillaHook kirjoitti:Mutta nyt taas törmäsin mielestäni outoon asiaan.. siis osaan!. Osa numero 9167677, "Männän jäähdytyssuutin B204L, B234i".
Onko 2.3i vaparikone myös öljyruisku jäähdytteinen turbon lisäksi?
.. Ja vain 2.0i 4cyl (eli 204i, 206i..) ei ole jäähdytetty? (opelin koneita ei lasketa..)
Hook

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hep. Vielä typeriä kysymyksiä sarjan jatkoksi.
Tuo V6 kone. Onko se opeliskin kone, ja jos, niin miten siinä noin keskimäärin on keston määrä. Eipä tuo näytä suoritusarvoillaan juuri häikäisevän, jos vaikka turboon vertaa? Siispä, onko miten viritettävissä tuo kutoskone? Jostain käväisi nopeasti katsomassa, että jonkinnoista lastua olisi saatavissa, mutta että turboon verraten aika lapsen kengissä mahtaa virittämisen laita olla?
Toisekseen, onko tuohon olemassa noita jälkiasennusturbosarjatee-se-itse systeemejä? Jenkkikoneisiinhan niitä ilmeisesti on olemassa, mutta miten on tämän laita? Entäpä, kuinka infernaalisesta asennusoperaatiosta tuollaisessa plug&pray turbosarjassa olisi kyse?

Tuo V6 kone. Onko se opeliskin kone, ja jos, niin miten siinä noin keskimäärin on keston määrä. Eipä tuo näytä suoritusarvoillaan juuri häikäisevän, jos vaikka turboon vertaa? Siispä, onko miten viritettävissä tuo kutoskone? Jostain käväisi nopeasti katsomassa, että jonkinnoista lastua olisi saatavissa, mutta että turboon verraten aika lapsen kengissä mahtaa virittämisen laita olla?
Toisekseen, onko tuohon olemassa noita jälkiasennusturbosarjatee-se-itse systeemejä? Jenkkikoneisiinhan niitä ilmeisesti on olemassa, mutta miten on tämän laita? Entäpä, kuinka infernaalisesta asennusoperaatiosta tuollaisessa plug&pray turbosarjassa olisi kyse?

V6 on opelin kone. Koneessa on opel-tyylin jakohihna, ei ketju kuten oikeassa Saabin koneessa. Tehty jenkkimarkkinoille, kun siellä ei ymmärretä puolimoottoreita...
Vapariin et saa lisää tehoa lastuvirityksellä, vaikka olisi V6.
V6 turbottamisen voi unohtaa suoraan, ainakaan jos auton aikoo katsastaa ja pitää kilvissä. Tai samalla rahalla saat uuden ihka oikean turbosaapin.
Eski
Vapariin et saa lisää tehoa lastuvirityksellä, vaikka olisi V6.
V6 turbottamisen voi unohtaa suoraan, ainakaan jos auton aikoo katsastaa ja pitää kilvissä. Tai samalla rahalla saat uuden ihka oikean turbosaapin.
Eski