ng900 ja iskenyt korroosio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

ng900 ja iskenyt korroosio

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Elikkäs autossa (ng900 -96) on ovessa ruostetta, tosin pieni pläntti. Mitä tälle kannattaisi tehdä ja mistä kannattaisi kattoa onko lisää.
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ruoste kannattaisi poistaa ja laittaa maalia tilalle. Minulla oli GM900:ssa ovien ja takaluukun alareunat aika pahasti ruosteessa. Ruostetta pesi myös helmamuovien alla. Ovien alareunojen ruostuminen on tyyppivika etenkin alkupään (94-95) GM900:ssa. Ruosteiset kohdat hiekkapuhallettiin ja vedettiin pohjalle happomaali ja väriä pintaan.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

paljonkohan tulis semmonen 1cm*1cm ruostekohta maksamaan?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Riippuu maalista. Jos metalliväri, jotuu koko listaan/reunaan rajoittuvan alueen maalauttamaan. Itse maalautin ng900:n molemmat ovet listoista alaspäin ja alareunasta sisäpuolelta metallivärillä. Hintaa tuli 250e.

Jos taas ei ole metalliväri onnistuu se paikkamaalaamaalakin. Itse tosin päätät minkälaisen lopputloksen haluat.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

ei oo metallivärillä.. mutta mitenkäs, kannattasko se ruostesuojata?
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

suojauksesta

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ruostesuojauksen optimaalisen tehon kannalta on hieman myöhäistä koska auto on jo kuitenkin 8 vuotta vanha,mutta ainahan se kannattaa tehdä jos aikoo autoaan pitää pitkään..onko auto koskaan aikaisemmin suojattu?
Alusta täytyy tarkastaa että onko jo ruostevaurioita tullut ja paikata jos on..ja sen jälkeen puhua ruostesuoja firman kanssa mikä oli paras suojaustapa..olen joskus lukenut että jos vetää massat ruosteiseen autoon niin tuho vain kiihtyy, tämä siis ihan kuulopuhetta :roll:
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

ei ole koskaan ruostesuojattu. pitää hommata ruosteet pois ja suojata, 60tkm ajettu niin mikäs sitä vaihtamaan :)
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Sama vika NG900:ssa vm. 96. Oven alareunassa on 1x1cm kokoinen täplä. Muualla ruostetta ei ole. Eikös näissä ole jo galvanoitu ovetkin?

Missäs tuo kannattaisi PK-seudulla käydä maalauttamassa? Paljonkos tommonen suunnilleen maksaa?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

kaikki ne on galvanoitu. eriasia sitten miten se on onnistunut. Noi on kuulemma jollain elektronisella tsydeemillä kalvanoitu, eikä homma oikein onnistunut viimesen päälle. Niitä on kuulemma melko uusistakin korjattu takuuseen. Eli todennäköisesti kuprut on sinkin irtoamista pellistä, jos ei mitään naarmua löydy, mutta siitä se ruoste sitten alkaa kun kupru puhkeaa ja suolakakki menee sisuksiin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Minä taistelin aikoinaan tosissani, jotta sain NG900:n (-94) ovien reunat tolkkuihinsa. Ainakin vanhemmissa vuosimalleissa sinkityksen/pohjamaalauksen laatu oli kehno. Ei siinä auttanut kuin maalauttaa ovien alaraunat molemmin puolin aivan kunnon maalaamossa. Taisi maksaa jotain 2000 mummoo.

Pienten paikkamaalausten ongelmana on se, että ruostetta ei tahdo saada pois peltiin tulleista huokosista. Siinä auttaa vain kunnon hionta/rälläköinti tai hiekkapuhallus ja ehdottoman korkealaatuinen pohjaväri puhtaaseen pintaan.

Jos alustassa on pintaruostetta, tunkeutuva kotelosuoja-aine tai öljy voi vielä auttaa, mutta tankea massa on myrkkyä - siellä se ruoste sitten muhii massan suojissa :evil:. Ovien reunojen maalipinnan happanemiseen suojauksesta ei luonnollisesti ole apua. Huolellinen pesu myös sieltä tiivisteen puolelta on eduksi.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

1500mk oli kylkilistojen alapuolelta molemmin puolin 900 -95 coupen ovet metallivärillä pohjatöineen n. 2 vuotta sitten Jyväskylässä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Eski kirjoitti: Ovien alareunojen ruostuminen on tyyppivika etenkin alkupään (94-95) GM900:ssa. Ruosteiset kohdat hiekkapuhallettiin ja vedettiin pohjalle happomaali ja väriä pintaan.
Oisko kellään tietoa mistä lähtee kyseleen tuota happomaalia :?:
Saako ihan tavallisista maali kaupoista, vai nauravatko pihalle....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Automaali kauppa.
Tai jopa maalaamo.
Haulla googlettamaan
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Mitenkäs on, jos pinnasta on maali hävinnyt (esim. nokkapellin kiveniskeymät), mutta alta paistaa kirkasta (galvanointi/pelti?). Auto ollut mulla jo yli vuoden, mutta mitään ruskeaa ei ko. kohdista pukkaa. On pitänyt hoitaa jo ajat sitten ...

Paikkausmaalaus 'kynsilakkapullosta' onnistuu miten onnistuu ja jättää usein jopa epätasaisen näkyvän jäljen, joka tietenkin on aina parempi kuin se pellin lykkäämä ruskea väri. Mutta jos pistäis jotain kirkasta lakkaa 'kynsilakkapullosta', jolloin kirkas kohta jäisi, mutta ei ainakaan olisi punaisen erisävyisiä täpliä siellä sun täällä??? Emännän kirkasta kynsilakkaa peliin, vai olisko joitain järkevämpää?
Ruostesuojauksen optimaalisen tehon kannalta on hieman myöhäistä koska auto on jo kuitenkin 8 vuotta vanha,mutta ainahan se kannattaa tehdä jos aikoo autoaan pitää pitkään..onko auto koskaan aikaisemmin suojattu? Alusta täytyy tarkastaa että onko jo ruostevaurioita tullut ja paikata jos on..ja sen jälkeen puhua ruostesuoja firman kanssa mikä oli paras suojaustapa..olen joskus lukenut että jos vetää massat ruosteiseen autoon niin tuho vain kiihtyy, tämä siis ihan kuulopuhetta
Onko siis jo toivo menetetty, jos pistän ng900 -98 käsittelyyn (melkein 8v). Pohjassa ei vielä näy sen ihmeempää, mutta taitaa tehtaan 'meikki' olla jo finaalissa? Todennäköisesti minulla ei ole ongelmia, jos vaihdan parin vuoden sisällä, mutta ei sitä viittis jättää huonoa toisellekaan mahd. tulevalle saabistille.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Vastaa Viestiin