Jäykempi aktuaattori

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Jäykempi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse tilasin eilen PCS:stä Rikulta Forgen aktun tuohon Sporttiin ja tänään sain sen ja sain jopa asennettuakin.

Ennen asennusta vertailin varsin ohituskiihtyvyyksiä alkuperäisellä setillä perusahtojen ollessa n. 0,39 bar. Perusahtoilla kulki 60-100 km/h vähän päälle kahdeksaan sekunttiin ja 80-120 km/h sinne noin 13,5 sekunttiin. Ja mankkavenan käydessä sinne nelosella vastaava 60-100 n. 5,8 s ja vitosella 80-120 km/h n. 9,3 s ja vastaava kolmosella 3,8 s.

Ja eikun uutta aktua paikalleen. Asennettuani ja säädettyäni perusahdot sinne noin 0,4 baariin pääsin perusahdoilla 60-100 km/h nelosvaihteella sinne 7,8 sekunttiin ja 80-120 km/h sinne 12,6 sekunttiin vitosella, niin ajathan ovat mitä voi toivoa - eli hyvä ilmeisimmin kokemukseni pohjalta. Sitten mankkavena kiinni ja boksilla joku kiihdytys, niin tuli seuraavia aikoja:

60-100 km/h
nelosella 6,2 s

80-120 km/h
vitosella n. 10 s
kolmosella vähän päälle 4 sekunttia.

Eli missä on vika? :? Vai onko vikaa oikeastaan missään... 'Opetteleeko' trionic-ohjainboksi uutta mankkavenaa, joten sen 'säätäminen' vaatii enemmän aikaa ja kilometreja? Vai/ja voiko sitten nostaa perusahtoja sinne noin 0,44-0,46 baariin - onko liikaa vielä? Eikös jotkut olleet käyttäneet jopa Sporteissa ja muissa T5 OG9-3:sissa 0,5 baaria perusahtoina?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Niin, siis eihän se uus aku sulle nyt sen suurempia voimia autoon tuokkaan, että samoille pitäs mennä, tietty jos ahdot heilunnu niin siinä saattaa sitten petrausta tulla.
Miksi ostit uuden akun? Onks siihen joku syy?
Nollasitko ECU:n? Se kannattas tehdä.
Ja kuis sun mittausolosuhteet? Onko sama keli? Ettei ed. mittauksissa ollut viileämpi sää, se vaikuttaa kummasti menoon.

Peruspaineista sen verran että stage-1: llä pitäs se 0.4-0.5bar olla ok, stage-3-5 saattaa mennä 0.6-0.65bar huikkeille jos on jäykempi aku = ei ahdot heilu. Pääasia on että ahdot pysyy tasaisena alusta loppuun.
Itsellä on 1.0bar tällä hetkellä :)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eihän se isompia voimia tavallaan tuo, mutta tietysti voi herättää myllyn aikaisemmin spoolaamaan, niin mielessä, kun kiristäisi vaikka siihen 0,45 baariin peruspaineet. Mutta samanlailla se tekisi entisellä, mutta ahdot heilu jonnin verran ja etenkin talvella meno oli todella nykivää, kun tahti ei pysynyt tasaisena. :wink:

Mittausajat tietysti ovat suuntaa-antavia, mutta samalla tavalla mitattu, niin niistä voi verrata auton menoa. Olosuhteet olivat aikalailla samanlaiset, kun mitattiin 3 tunnin erotuksella.

Eli 0,44-0,46 bar uskaltaa jopa laittaa autooni, ettei kärähdä? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ei kärähdä ei :D
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

...niin ja tapahtuuko tuo ECU:n nollaaminen irroittamalla vain mankkavenan johdon - vai miten? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

juhokare kirjoitti:...niin ja tapahtuuko tuo ECU:n nollaaminen irroittamalla vain mankkavenan johdon - vai miten? :)
Akusta miinus-kaapeli irti joksikin aikaa, olisko 20min riittävä...
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ai niin olikin - olin unohtanut. Pitääpä kokeilla sitä sitten. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Auton kulku on nyt vakaampaa kuten toissa päivänä verrattuna entiseen aktuun, mutta nollaamisen jälkeen kulku on hieman parantunut ja varmasti toisena syynä on perusahtojen nosto.

Johtuuko se sitten kylmästä viileästä kelistä kuten talvella, kun silloin pääsin vitosella 80-120 km/h sinne 7,9-8,2 sekunttiin aika railakkaasti ja läppärin mukaan sisään otetun ilman lämpötila oli silloin noin muistaakseni jopa 0 C. Näillä keleillä se on varmasti enemmän, mutta paljonko sitten. Eli lämpötila ilmeisimmin vaikuttaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Soitin J-P:lle ja väitti, että Maptun Stage ykkösellä pitää olla perusahdot siinä jossain 0,42-0,46 bar, mutta esijännitys kuitenkin aktuaattorin tangon ja hukkaportin tapin välillä n. 2-3 mm. No, kun perjantaina säädin auton ahdot sinne 0,46 baariin, niin oli nyt 200 km jälkeen nousseet jonnekin 0,51 baariin. Ei muuta kuin uudestaan säätämään ja laitoin juuri sen puoli aktun tangon reiän mittaa eli noin 3 mm esijännitykseksi, ja baanalle. Perusahdot oli siellä noin 0,49 bar. Eli kait kohdillaan. Ei muuten, mutta saa vähän ristiriitaisia tietoja. Eikö se ole olennaista tuo esijännitys? Ja jos on liiaksi säädetty perusahdot kohdilleen, niin sitten kait tulee fuel-cut tai vastaava? Paljonko liian suuret perusahdot tässä autossa?

Olisi vain mukava saada auto sellaiseen kuntoon, että toimii, kestää ja on säädetty sopiviiin säätöihin, että voisi käyttää huolletta dynossa joskus tässä. :wink: Auto muuten kyllä pelaa varsin hyvin. :) Varmasti tuolla Rikulta ostetulla aktulla on merkitystä perusahtoihin ECU:n nollaamisen jälkeen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Mulla oli vakio softalla forgen acun peruspaineet ensin n0.6bar eikä ollu "tarpeeksi" esijännitystä hukkikselle ni spoolas vasta 4500rpm kohdilla, kun nostin peruspaineet n0.8-0.9bar ni rupes toimii kunnolla.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli EI se peruspaine sinällään VAAN 2-3 mm esijännitys acun tangon hukkaportin tapin väliin! ... ainakin näin olen käsittänyt. Peruspaineet saa olla vaikka se 0,9 bar, kun esijännitys on tuo noin 3 millimetriä. :) Eli ei mitään vaaraa kait minulla tuon osalta moottoririkkoon?! (tyhmä kymysys)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-Aleksi

Sinulla tais olla "vihreä"jousi kiinni? Se on suurin piirtein yhtä löysä kuin orkkis ehjä acu. Oliko sun painmittari ihan kunnossa kun ei spoolannut täys ahtoja ennen 4500rpm. vakio T25 ahtimella vaikka pp. oli 0.6 bar??

Jäykällä keltaisella jousella ja minimaalisella esijännityksellä pp. on noin 0.8- 0.9 bar välillä. Jos on niin jäykkä acu, että lähes ilman esijännitystä pp. on noin 0.9 bar, niin softa on oltava jäykkää acua mukaileva. Muuten iskee fuel cut peliin turhan usein. Ainakin omalla kokemuksella iski.

-Juho

Sulla varmaan käy ahtopiikit n.1.5bar/fuel cut tienoilla tuollaisilla peruspaineilla ja steg 1 ECUlla?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuolla esi jännityksellä tiettävästi varmistetaan se että hukkis on kiinni eikä valskaa paineita koko ajan eli ei niinkään tekemistä sen asetuspaineen kanssa. Minusta tuolla esi jännityksellä ei niinkään ole merkitystä oli se sitten 0-100mm vaan sillä miten paineet käyttäytyy. Nehän pitää sitten olla ohjelman mukaiset oli sitten vakio tai viri (softan tekijä kertoo asetus paineet). IMHO

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, ahdot käy piikissä mittarin mukaan, joka varmaankin pitää paikkansa, siinä 1,5 baarin lähettyvillä - onko liian lähellä ja pitää korjata jotenkin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ahdot lähtee spoolaamaan tuolla 0,5 baarin perusahtoilla siinä noin 2500-2600 kierroksen kohdalla. Ehkä tuota kelloa voisi hieman löystä...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin