NG900 vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hedge
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Elo 01, 2006 13:50
Paikkakunta: Taipalsaari

NG900 vaihteensiirtäjän tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja hedge »

Pitäisi vaihtaa tuo vaihteensiirtäjän tiiviste. Noiden ohjeiden mukaan se onnistuu laatikon ollessa paikallaan ->

http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 1_9011.PDF

Muutama asia kuitenkin mietityttää: 1. Ohjeissa käsketään irrottamaan vaihteensiirrintanko ja sen jälkeen laittamaan 3.vaihde päälle (miten tämä onnistuu kun tanko on irroitettu?)

2. Lopussa käsketään tekemään seuraavaa
Refit the selector shaft coupling and check alignment of the gear positions (see Service Manual 4:1, page 432-4).
Mitä "check alignment of the gear positions" oikein tarkoittaa?

Onko kellään kokemusta tästä operaatiosta?
NG900 2.0 1998
NG9-3 SC 2.0t BioPower 2009
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kun vaihteensiistäjän linkkumekanismin irroittaa laatikosta jää laatikon ulkopuolelle noin 3-10cm mittainen etusormen paksuinen tangonpätkä, josta voi vaihdella vaihteita vetämällä ja pyörittämällä. Tämä tiiviste on ko. tangon ympärillä.

En suoralta kädeltä osaa sanoa, että joutuuko irroittamaan linkkumekanismin vielä ensin itse kepiltä tulevalta tangolta, jossa on siirtäjän pituuden/kulman säätö, kun olen jättänyt siirtäjän laatikkoon kiinni vaihdelaatikon irroituksessa ja irroittanut koko siirtomekanismin vasta lattialla..
Mikäli joutuu irroittamaan (myös) tuosta vaihdekepin tangosta, niin sitten joutuu säätämään siirtäjän uudelleen.

Tämä tapahtuu laittamalla laatikko nelosvaihteelle (käsin siirtäjästä muljauttamalla) ... Sekä kääntämällä vaihdekeppi nelosen kohtaan silmämääräisesti (kolmosellekkin taisi olla reikä). Tämän jälkeen laitetaan 6mm tanko kepin verhoilun etupuolelta löytyvään reikään, joka lävistää samalla myös siirtäjän tangon ja näinollen lukitsee vaihdekepin sekä vaihdekepin tangon "oikeaan" 4 vaihteen asentoon.
Koska vaihdelaatikossakin on nelonen päällä, niin tässä vaiheessa kepiltä tulevan siirtäjän tanko linkkumekanismiin ja säädön pitäisi olla kohdallaan.


Niin. Itse tiivisteen vaihto :wink:

Itse olen muutamasta laatikosta tuon vaihtanut (kylläkin laatikon ollessa lattialla...) niin, että vanhan tiivisteen olen repinyt irti urastaan tapinympäriltä keskikokoisella/pienellä ruuvimeisselillä. (kannattaa välttää vaihteensiirtäjän tyngän naarmuttamista...).

Uuden olen naputellut paikalleen 3/4" 32mm hylsyllä, mutta periaatteessa mikä tahansa holkki tuohon käy, joka menee tyngän ympärille ja painaa tiivistettä tasaisesti.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hedge
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Elo 01, 2006 13:50
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja hedge »

No niin, vaihto suoritettu eikä ollut kovin hankalaa. Vanhan irrottamisessa meni kyllä aikaa koska se oli aika tiukassa. Irrottamiseen käytin ruuvimeisseliä josta oli kärki käännetty L:n muotoiseksi. Tiiviste lähtee kun ruuvimeisselin muljuttaa tiivisteen taakse ja vetää. Lisäksi piti rakentaa vipu jolla sai hieman enemmän vetoa ruuvimeisseliin, koska käsivoimat eivät piisanneet. Kannattaa uutta tiivistettä ostaessa kertoa auton valmistenumero, koska minulle annettiin vääränlainen tiiviste kun kerroin vain mallin ja vuosimallin ( NG900 -98 ). En tiedä oliko vain myyjän moka..

Kiitoksia avusta..
NG900 2.0 1998
NG9-3 SC 2.0t BioPower 2009
Vastaa Viestiin