Kun vaihteensiistäjän linkkumekanismin irroittaa laatikosta jää laatikon ulkopuolelle noin 3-10cm mittainen etusormen paksuinen tangonpätkä, josta voi vaihdella vaihteita vetämällä ja pyörittämällä. Tämä tiiviste on ko. tangon ympärillä.
En suoralta kädeltä osaa sanoa, että joutuuko irroittamaan linkkumekanismin vielä ensin itse kepiltä tulevalta tangolta, jossa on siirtäjän pituuden/kulman säätö, kun olen jättänyt siirtäjän laatikkoon kiinni vaihdelaatikon irroituksessa ja irroittanut koko siirtomekanismin vasta lattialla..
Mikäli joutuu irroittamaan (myös) tuosta vaihdekepin tangosta, niin sitten joutuu säätämään siirtäjän uudelleen.
Tämä tapahtuu laittamalla laatikko nelosvaihteelle (käsin siirtäjästä muljauttamalla) ... Sekä kääntämällä vaihdekeppi nelosen kohtaan silmämääräisesti (kolmosellekkin taisi olla reikä). Tämän jälkeen laitetaan 6mm tanko kepin verhoilun etupuolelta löytyvään reikään, joka lävistää samalla myös siirtäjän tangon ja näinollen lukitsee vaihdekepin sekä vaihdekepin tangon "oikeaan" 4 vaihteen asentoon.
Koska vaihdelaatikossakin on nelonen päällä, niin tässä vaiheessa kepiltä tulevan siirtäjän tanko linkkumekanismiin ja säädön pitäisi olla kohdallaan.
Niin. Itse tiivisteen vaihto
Itse olen muutamasta laatikosta tuon vaihtanut (kylläkin laatikon ollessa lattialla...) niin, että vanhan tiivisteen olen repinyt irti urastaan tapinympäriltä keskikokoisella/pienellä ruuvimeisselillä. (kannattaa välttää vaihteensiirtäjän tyngän naarmuttamista...).
Uuden olen naputellut paikalleen 3/4" 32mm hylsyllä, mutta periaatteessa mikä tahansa holkki tuohon käy, joka menee tyngän ympärille ja painaa tiivistettä tasaisesti.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.