Kampiakselin laakerikansien momentit?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Kampiakselin laakerikansien momentit?

Viesti Kirjoittaja MrG »

Voiko olla 175Nm minkä haynesin kirja ilmoittaa? Tuntuu aika kovalta..
Voiko samat pultit kiristää kahteen kertaan?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kampiakselin laakerikansien momentit?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MrG kirjoitti:Voiko olla 175Nm minkä haynesin kirja ilmoittaa? Tuntuu aika kovalta..
Voiko samat pultit kiristää kahteen kertaan?
Eikös niille ollut annettu Haynesin oppaassa jotkin kulmakiristysarvot (vai olikohan kyseessä 9-5 ja WISin neuvo).
Itse vedin tonnarin koneen haynesin antamiin arvoihin, hyvin tuntui pultit kestävän, momentteja en nyt muista (ja opas on jossain jemmassa).

Mikä moottori on kysymyksessä, minulla on ng900:n WIS josta voisin tarkistaa asian (mikäli sinun autossasi on B204-kone)?

Edit: mitä meinaat kahteen kertaan kiristämisellä, siis eivät ole kertakäyttöiset, eli voi kiristää moneenkin kertaan jos sitä tarkoitit.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 28, 2006 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

kone on 2.0T -96

niin tarkoitin sitä että on pultit niitä venyviä joita ei voi enään toista kertaa kiristää? tai ainakin näin olen ymmärtänyt..

Jouduin irroittamaan yhden laakerikannen kun tasapainoakselin ketju jäi irroitus vaiheessa sykkyrälle, eikä mahtunut tulemaan ulos. :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MrG kirjoitti:kone on 2.0T -96

niin tarkoitin sitä että on pultit niitä venyviä joita ei voi enään toista kertaa kiristää? tai ainakin näin olen ymmärtänyt..

Jouduin irroittamaan yhden laakerikannen kun tasapainoakselin ketju jäi irroitus vaiheessa sykkyrälle, eikä mahtunut tulemaan ulos. :lol:
Muista laittaa laakerikansi takaisin paikoilleen oikein päin, ja mielellään laakeriliuskan kera ;)
Miltäs muuten laakerit näyttävät, onko pahasti kulumaa, nythän olisi helppo samalla vaihtaa liuskat sinne? :)

Edit: siis pulteista, voi ne käyttää uudestaan, eivät mene miksikään vaikka kiristäisi useammankin kerran, pistä nippuun vaan mutta tarkista oikea kiristysmomentti!
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 28, 2006 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900 -98 WIS kertoo että 20Nm +70-astetta.

Tossa siitä ote:
http://mypage.1g.fi/kampi.jpg
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

93t sport kirjoitti:NG900 -98 WIS kertoo että 20Nm +70-astetta.

Tossa siitä ote:
http://mypage.1g.fi/kampi.jpg
Outoa koska mun ng:n WIS näytti vm 1998 autolle että runkolaakerikannet 110Nm ja kankien kannet 48nm.
Edit: tuo minun WIS on 2-97.
Jopas on monenlaisia kiristysmomentteja ilmoitettu tuolle koneelle, mahtaisikohan tuo 20Nm +70 astetta vastata suunnilleen 110Nm:iä?
Jos niin on niin missään nimessä ei saisi vetäistä tuota Haynesin 175Nm:iä!!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ng900aero kirjoitti:
93t sport kirjoitti:NG900 -98 WIS kertoo että 20Nm +70-astetta.

Tossa siitä ote:
http://mypage.1g.fi/kampi.jpg
Outoa koska mun ng:n WIS näytti vm 1998 autolle että runkolaakerikannet 110Nm ja kankien kannet 48nm.
Edit: tuo minun WIS on 2-97.
Jopas on monenlaisia kiristysmomentteja ilmoitettu tuolle koneelle, mahtaisikohan tuo 20Nm +70 astetta vastata suunnilleen 110Nm:iä?
Jos niin on niin missään nimessä ei saisi vetäistä tuota Haynesin 175Nm:iä!!!
Ton mukaan kanget tulee samalla tavatta.
No, vetää miten kireelle/löysälle niin aina menee oikein :)
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Rupesin kirimään niitä sinne 175Nm, mutta 140Nm kohalla alkoi hirvittää..
Koitin sitten muita pultteja ja ne oli suunnilleen siinä 110Nm kireydellä.
Laakeri luiskoja en nyt rupea vaihtamaan koska ne näyttivät ihan hyviltä eikä niitä saisi vaihdettuakaan ilman kampiakselin irroitusta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MrG kirjoitti:Rupesin kirimään niitä sinne 175Nm, mutta 140Nm kohalla alkoi hirvittää..
Koitin sitten muita pultteja ja ne oli suunnilleen siinä 110Nm kireydellä.
Laakeri luiskoja en nyt rupea vaihtamaan koska ne näyttivät ihan hyviltä eikä niitä saisi vaihdettuakaan ilman kampiakselin irroitusta.
175Nm on turhan paljon, laita vaan siihen 110Nm kireyteen.
laakeriliuskat saa vaihdettua ilman kampiakselin irrrotusta, löystyvät sen verran kun kaikki runkolaakeripukit on irti että ne saa painettua paikoilleen esim. rakotulkin 1mm:n liuskalla. Mutta ei niitä tosiaan kannata vaihtaa jossei ole mitään vikaa havaittavissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Hyvä etten uskonut haynesia, ois varmasti tullut lisää päänsärkyä.
Muutenki suhteellisen v-mäinen homma poistaa tp-ketjun ilman nosturia. :evil:
Vastaa Viestiin