ng900 -97 automaatti ilmastointi
ng900 -97 automaatti ilmastointi
Ilmastointi on alkanut pitää "ropinaa", kuuluu yleensä hitaasti ajettaessa tai esim valoissa seistessä kuuluu aika äänekkäästikin, saattaa yhtäkkiä loppua ja pian alkaa uudelleen, kiihdyttäessä ääni taas vaimenee ja esim maantieajossa sitä ei kuule juuri lainkaan. Ropina lakkaan kokonaan econia painaessa. Mahtaako kompura olla vaihtokunnossa vai olisiko vika muuten korjattavissa? Muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
-
- "Hölösuu"
Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi
Mulla on ollut. Ilmastoinnin ollessa päällä kuului helvetillistä kurnutusta ja ECON -asennolla ei mitään ääntä. Syynä oli ilmastoinnin kompressorin mäntien kuluneisuus, ts. kompressori ei enää ollut kunnossa.
Mulla oli neljä vaihtoehtoa:
1) peruskorjauttaa olemassa oleva kompressori: olisin joutunut ajamaan vähän aikaa ilman ilmastointia ja hinta olisi ollut melko korkea.
2) ostaa uusi kompura, joka olisi maksanut noin 1200 euroa. Ei kiitos.
3) ostaa peruskorjattu kompura, joka olisi maksanut noin 750-800 euroa. Ei kiitos.
4) ostaa takuupurkaamolta käytetty kompura. Näin teinkin. Ruotsalaisen Bildelsbasenin sivuilta löysin käytetyn kompuran, joka oli asiallisesti öljytty ja tulpattu. Hinta oli noin 270 euroa. Kompura laitettiin autoon kiinni ja siinä se on vieläkin 7-8 vuoden jälkeen, ja onneksi toimii vieläkin ilman ylimääräisiä ääniä.
Mutta asiaan: kannattaa siis etsiä käytettyä kompuraa takuupurkaamoista, mutta kriteeriksi kannattaa ehdottomasti laittaa, että kompura on irti otettaessaan öljytty ja tulpattu. Miksi? No siksi, että öljyämättömän ja tulppaamattoman kompuran sisuskalut jämähtävät kiinni todella nopeasti, jolloin kompura on käyttökelvoton.
NG900 vm. 1997 kompura on mallia Seiko-Seiki SS121 DN1.
Mulla oli neljä vaihtoehtoa:
1) peruskorjauttaa olemassa oleva kompressori: olisin joutunut ajamaan vähän aikaa ilman ilmastointia ja hinta olisi ollut melko korkea.
2) ostaa uusi kompura, joka olisi maksanut noin 1200 euroa. Ei kiitos.
3) ostaa peruskorjattu kompura, joka olisi maksanut noin 750-800 euroa. Ei kiitos.
4) ostaa takuupurkaamolta käytetty kompura. Näin teinkin. Ruotsalaisen Bildelsbasenin sivuilta löysin käytetyn kompuran, joka oli asiallisesti öljytty ja tulpattu. Hinta oli noin 270 euroa. Kompura laitettiin autoon kiinni ja siinä se on vieläkin 7-8 vuoden jälkeen, ja onneksi toimii vieläkin ilman ylimääräisiä ääniä.
Mutta asiaan: kannattaa siis etsiä käytettyä kompuraa takuupurkaamoista, mutta kriteeriksi kannattaa ehdottomasti laittaa, että kompura on irti otettaessaan öljytty ja tulpattu. Miksi? No siksi, että öljyämättömän ja tulppaamattoman kompuran sisuskalut jämähtävät kiinni todella nopeasti, jolloin kompura on käyttökelvoton.
NG900 vm. 1997 kompura on mallia Seiko-Seiki SS121 DN1.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kiitos hyvästä vastauksesta! Joo ehdin tosiaan jo selvittää että peruskorjatun kompuran hinta on n 800e ja uuden 1070e.
Laitoin nyt ystäväni, jonka lempipuuhaa on Saabien ja Saabin varaosien etsiminen, jäljittämään minulle purkukompuraa.
Raportoin tänne sitten miten minulle kävi kyseisen osan etsinnässä =)
Laitoin nyt ystäväni, jonka lempipuuhaa on Saabien ja Saabin varaosien etsiminen, jäljittämään minulle purkukompuraa.
-
- "Hölösuu"
Tsekkaa nämä:THomaX kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta! Joo ehdin tosiaan jo selvittää että peruskorjatun kompuran hinta on n 800e ja uuden 1070e.
http://www.sdcc.se
Jos sieltä löytyy, niin voit ostaa sen trolli.nu:n kautta.
Muut varteenotettavat vaihtoehdot:
http://www.varaosahaku.fi
http://www.bildelsbasen.se (edellyttää ruåttin kielen hallintaa).
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hei osaatko antaa kyseisestä kompurasta vielä "tarkempaa mallia"? Tämä mun varaosakuriiri äsken soitti ja sanosi että tyyppiä tulisi vielä tarkentaa (itsekin luulin että se riittää kun vaan mainitsee tuon Seiko-Seiki SS121 DN1). Itsellä ei olisi millään aikaa saatika mielenkiintoa alkaa ryömiä auton alle kun mulla ei ole edes paikkaa missä sitä tehdä.
-
- "Hölösuu"
Tuo on "tarkin" malli, jonka Saabin WIS tunnistaa.THomaX kirjoitti:Hei osaatko antaa kyseisestä kompurasta vielä "tarkempaa mallia"? Tämä mun varaosakuriiri äsken soitti ja sanosi että tyyppiä tulisi vielä tarkentaa (itsekin luulin että se riittää kun vaan mainitsee tuon Seiko-Seiki SS121 DN1). Itsellä ei olisi millään aikaa saatika mielenkiintoa alkaa ryömiä auton alle kun mulla ei ole edes paikkaa missä sitä tehdä.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuo on muuten jännä juttu.
WIS tosiaan kertoo tyypiksi DN1 vaikka se ainakin purkuautosani on todellisuudessa DN2.
WIS tosiaan kertoo tyypiksi DN1 vaikka se ainakin purkuautosani on todellisuudessa DN2.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
Hmm, aika outo juttu. Mä tilasin aikanaan nimenomaan NG900:eeni Bildelsbasenin jäseneltä, ruotsalaiselta takuupurkaamolta käytetyn Seiko-Seiki SS121 DN1:n ja se heitettiin kiinni autoon. Olisikohan noiden kompuroiden välillä sitten joitain eroja eri moottorivaihtoehtojen välillä? Tietääkseni ei kylläkään pitäisi olla.MacTurbo kirjoitti:Tuo on muuten jännä juttu.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?Turbo Sensonic kirjoitti:Hmm, aika outo juttu. Mä tilasin aikanaan nimenomaan NG900:eeni Bildelsbasenin jäseneltä, ruotsalaiselta takuupurkaamolta käytetyn Seiko-Seiki SS121 DN1:n ja se heitettiin kiinni autoon. Olisikohan noiden kompuroiden välillä sitten joitain eroja eri moottorivaihtoehtojen välillä? Tietääkseni ei kylläkään pitäisi olla.MacTurbo kirjoitti:Tuo on muuten jännä juttu.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
Jos se on tuon SS121:n "second generation".MacTurbo kirjoitti:EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saattaa ollakkin..?Turbo Sensonic kirjoitti:Jos se on tuon SS121:n "second generation".MacTurbo kirjoitti:EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?
Mulla meni kompura viimekesänä vaihtoon samasta oireesta. Ostin tarvike kompuran (uusi,Hellan valmistama) hinta oli 580€ + vanha piti lähettää takaisin. Ihan Suomesta löytyi hyllytavarana. Vanhan kompuran tyypinumero oli 47 59 148.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2675 Saa uuden myös järkevään hintaan.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2675 Saa uuden myös järkevään hintaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
No niin, nyt on kompura vaihdettu, puhaltaa kylmäää ja on täysin äänetön, vanha kun piti sellaista ropinaa että se jopa jo resonoi kytkimeen valoissa seistessä.
Tarvittavat neuvot sekä vaihtokompuran sain tämän forumin kautta.
Hyvät neuvot antoi Turbo Sensonic ja vaihtokompuran kohtuulliseen hintaan toimitti MacTurbo. Kiitokset näille kyseisille herroille!
Eipä tässä muuta kuin viileää kesää =)
Tarvittavat neuvot sekä vaihtokompuran sain tämän forumin kautta.
Hyvät neuvot antoi Turbo Sensonic ja vaihtokompuran kohtuulliseen hintaan toimitti MacTurbo. Kiitokset näille kyseisille herroille!

Eipä tässä muuta kuin viileää kesää =)
Sen verran tätä kompura asiaa vielä, että tuossa kun oli juttua mitä eroa on DN1 ja DN2 kompuroiden välillä. No, kukaan tuskin edelleenkään sitä tietää, vaan Turbo Sensonic kertoi ilmeisesti kokemusten pohjalta jotta omasta -97 NG:stään purettu kompura oli DN1, kun juuri äsken tsekkasin että omastani purettu oli taasen DN2, enpä sitten tietä millä KPS logiikalla (KiviPaperiSakset) ovat päättäneet kumpi malli mihinkin autoon asennetaan...
Tai sitten se on ollut se perinteinen, kumpaan käsi hyllyllä osuu - valintatekniikkaTHomaX kirjoitti:Sen verran tätä kompura asiaa vielä, että tuossa kun oli juttua mitä eroa on DN1 ja DN2 kompuroiden välillä. No, kukaan tuskin edelleenkään sitä tietää, vaan Turbo Sensonic kertoi ilmeisesti kokemusten pohjalta jotta omasta -97 NG:stään purettu kompura oli DN1, kun juuri äsken tsekkasin että omastani purettu oli taasen DN2, enpä sitten tietä millä KPS logiikalla (KiviPaperiSakset) ovat päättäneet kumpi malli mihinkin autoon asennetaan...