ng900 -97 automaatti ilmastointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja THomaX »

Ilmastointi on alkanut pitää "ropinaa", kuuluu yleensä hitaasti ajettaessa tai esim valoissa seistessä kuuluu aika äänekkäästikin, saattaa yhtäkkiä loppua ja pian alkaa uudelleen, kiihdyttäessä ääni taas vaimenee ja esim maantieajossa sitä ei kuule juuri lainkaan. Ropina lakkaan kokonaan econia painaessa. Mahtaako kompura olla vaihtokunnossa vai olisiko vika muuten korjattavissa? Muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on ollut. Ilmastoinnin ollessa päällä kuului helvetillistä kurnutusta ja ECON -asennolla ei mitään ääntä. Syynä oli ilmastoinnin kompressorin mäntien kuluneisuus, ts. kompressori ei enää ollut kunnossa.

Mulla oli neljä vaihtoehtoa:

1) peruskorjauttaa olemassa oleva kompressori: olisin joutunut ajamaan vähän aikaa ilman ilmastointia ja hinta olisi ollut melko korkea.

2) ostaa uusi kompura, joka olisi maksanut noin 1200 euroa. Ei kiitos.

3) ostaa peruskorjattu kompura, joka olisi maksanut noin 750-800 euroa. Ei kiitos.

4) ostaa takuupurkaamolta käytetty kompura. Näin teinkin. Ruotsalaisen Bildelsbasenin sivuilta löysin käytetyn kompuran, joka oli asiallisesti öljytty ja tulpattu. Hinta oli noin 270 euroa. Kompura laitettiin autoon kiinni ja siinä se on vieläkin 7-8 vuoden jälkeen, ja onneksi toimii vieläkin ilman ylimääräisiä ääniä.

Mutta asiaan: kannattaa siis etsiä käytettyä kompuraa takuupurkaamoista, mutta kriteeriksi kannattaa ehdottomasti laittaa, että kompura on irti otettaessaan öljytty ja tulpattu. Miksi? No siksi, että öljyämättömän ja tulppaamattoman kompuran sisuskalut jämähtävät kiinni todella nopeasti, jolloin kompura on käyttökelvoton.

NG900 vm. 1997 kompura on mallia Seiko-Seiki SS121 DN1.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja THomaX »

Kiitos hyvästä vastauksesta! Joo ehdin tosiaan jo selvittää että peruskorjatun kompuran hinta on n 800e ja uuden 1070e.
Laitoin nyt ystäväni, jonka lempipuuhaa on Saabien ja Saabin varaosien etsiminen, jäljittämään minulle purkukompuraa.
Raportoin tänne sitten miten minulle kävi kyseisen osan etsinnässä =)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

THomaX kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta! Joo ehdin tosiaan jo selvittää että peruskorjatun kompuran hinta on n 800e ja uuden 1070e.
Laitoin nyt ystäväni, jonka lempipuuhaa on Saabien ja Saabin varaosien etsiminen, jäljittämään minulle purkukompuraa.
Raportoin tänne sitten miten minulle kävi kyseisen osan etsinnässä =)
Tsekkaa nämä:

http://www.sdcc.se

Jos sieltä löytyy, niin voit ostaa sen trolli.nu:n kautta.

Muut varteenotettavat vaihtoehdot:

http://www.varaosahaku.fi
http://www.bildelsbasen.se (edellyttää ruåttin kielen hallintaa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja THomaX »

Hei osaatko antaa kyseisestä kompurasta vielä "tarkempaa mallia"? Tämä mun varaosakuriiri äsken soitti ja sanosi että tyyppiä tulisi vielä tarkentaa (itsekin luulin että se riittää kun vaan mainitsee tuon Seiko-Seiki SS121 DN1). Itsellä ei olisi millään aikaa saatika mielenkiintoa alkaa ryömiä auton alle kun mulla ei ole edes paikkaa missä sitä tehdä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

THomaX kirjoitti:Hei osaatko antaa kyseisestä kompurasta vielä "tarkempaa mallia"? Tämä mun varaosakuriiri äsken soitti ja sanosi että tyyppiä tulisi vielä tarkentaa (itsekin luulin että se riittää kun vaan mainitsee tuon Seiko-Seiki SS121 DN1). Itsellä ei olisi millään aikaa saatika mielenkiintoa alkaa ryömiä auton alle kun mulla ei ole edes paikkaa missä sitä tehdä.
Tuo on "tarkin" malli, jonka Saabin WIS tunnistaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo on muuten jännä juttu.
WIS tosiaan kertoo tyypiksi DN1 vaikka se ainakin purkuautosani on todellisuudessa DN2.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MacTurbo kirjoitti:Tuo on muuten jännä juttu.
WIS tosiaan kertoo tyypiksi DN1 vaikka se ainakin purkuautosani on todellisuudessa DN2.
Hmm, aika outo juttu. Mä tilasin aikanaan nimenomaan NG900:eeni Bildelsbasenin jäseneltä, ruotsalaiselta takuupurkaamolta käytetyn Seiko-Seiki SS121 DN1:n ja se heitettiin kiinni autoon. Olisikohan noiden kompuroiden välillä sitten joitain eroja eri moottorivaihtoehtojen välillä? Tietääkseni ei kylläkään pitäisi olla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Turbo Sensonic kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Tuo on muuten jännä juttu.
WIS tosiaan kertoo tyypiksi DN1 vaikka se ainakin purkuautosani on todellisuudessa DN2.
Hmm, aika outo juttu. Mä tilasin aikanaan nimenomaan NG900:eeni Bildelsbasenin jäseneltä, ruotsalaiselta takuupurkaamolta käytetyn Seiko-Seiki SS121 DN1:n ja se heitettiin kiinni autoon. Olisikohan noiden kompuroiden välillä sitten joitain eroja eri moottorivaihtoehtojen välillä? Tietääkseni ei kylläkään pitäisi olla.
EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MacTurbo kirjoitti:EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?
Jos se on tuon SS121:n "second generation".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Turbo Sensonic kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:EPC tuntee vain yhden kompressorin, tosin sillä on "numeromuutos" olemassa. Olisiko tuon numeromuutoksen ansiosta muuttinut tuo DN2:ksi?
Jos se on tuon SS121:n "second generation".
Saattaa ollakkin..?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla meni kompura viimekesänä vaihtoon samasta oireesta. Ostin tarvike kompuran (uusi,Hellan valmistama) hinta oli 580€ + vanha piti lähettää takaisin. Ihan Suomesta löytyi hyllytavarana. Vanhan kompuran tyypinumero oli 47 59 148.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2675 Saa uuden myös järkevään hintaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja THomaX »

No niin, nyt on kompura vaihdettu, puhaltaa kylmäää ja on täysin äänetön, vanha kun piti sellaista ropinaa että se jopa jo resonoi kytkimeen valoissa seistessä.
Tarvittavat neuvot sekä vaihtokompuran sain tämän forumin kautta.

Hyvät neuvot antoi Turbo Sensonic ja vaihtokompuran kohtuulliseen hintaan toimitti MacTurbo. Kiitokset näille kyseisille herroille! :)

Eipä tässä muuta kuin viileää kesää =)
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja THomaX »

Sen verran tätä kompura asiaa vielä, että tuossa kun oli juttua mitä eroa on DN1 ja DN2 kompuroiden välillä. No, kukaan tuskin edelleenkään sitä tietää, vaan Turbo Sensonic kertoi ilmeisesti kokemusten pohjalta jotta omasta -97 NG:stään purettu kompura oli DN1, kun juuri äsken tsekkasin että omastani purettu oli taasen DN2, enpä sitten tietä millä KPS logiikalla (KiviPaperiSakset) ovat päättäneet kumpi malli mihinkin autoon asennetaan...
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 -97 automaatti ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

THomaX kirjoitti:Sen verran tätä kompura asiaa vielä, että tuossa kun oli juttua mitä eroa on DN1 ja DN2 kompuroiden välillä. No, kukaan tuskin edelleenkään sitä tietää, vaan Turbo Sensonic kertoi ilmeisesti kokemusten pohjalta jotta omasta -97 NG:stään purettu kompura oli DN1, kun juuri äsken tsekkasin että omastani purettu oli taasen DN2, enpä sitten tietä millä KPS logiikalla (KiviPaperiSakset) ovat päättäneet kumpi malli mihinkin autoon asennetaan...
Tai sitten se on ollut se perinteinen, kumpaan käsi hyllyllä osuu - valintatekniikka :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin