Kytkin luistaa vai luistaako?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Jaahas taas ongelma :cry: Huomasin, että ykkösellä lähtee ok joskin kytkin ottaa tosi ylhäältä kiinni, 2, 3, 4 jopa 5 kaasun painalluspohjaan ja kun ahtopaineet rupeavat nousemaan lakkaa veto ja kierrokset jatkaa nousemista kun höllää kaasua veto palaa (luultavasti on kytkin ainakin jotain tekemistä), mutta on toinenkin ongelma kone huoneessa on luultavasti vuoto (ei öljy, ei jarruneste, eikä luultavasti vesikään talvella on joutunut vettä lisäämään mutta ei kesällä) vaihdelaatikko märkä koneen ja laatikon juuresta, olisiko vaihteistoöljyä ja nyt pääsee tunkeutumaan saumasta kytkin levylle vaihteet on jotensakin vaihtaessa takeleet (menee päälle kyllä mutta silleen epätasaisesti. Myöskin pari päivää sitten huomasin että kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa ylös ihankuin se olisi ottanut hetken johonkin kiinni poljinvarsi (pykälsi) kaitsoin verhoilua, että josko hankaa jotain (tällä hetkellä tuota tunnetta ei ole), mutta en löytänyt mitään sellaista. Auto on entinen Sensonic joka muutettiin manuaaliksi (nestekytkin) vajaa vuosi sitten.

Minkä hintainen tuollainen kytkin remppaa on täällä Helsingin suunnalla?
MarcusV
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 23, 2008 07:43

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Minuakin kiinnostaisi tietää hintoja ja lähinnä se että miten kauan huoltoliikkeellä tuollaisessa hommassa vierähtää :idea:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko hintataso jo selvinnyt? Searchilla löysin topikin...

Huomasin nimittäin että nollakelin tuntumassa nelosvaihteella rivakammin kiihdytettäessä kytkin alkaa luistaa siinä 3000rpm jälkeen kunnes kaasua hieman höllää. Kilometrejä on takana vajaat 100tkm ja softana Stage1. Kai nyt vakiokytkimen tuo max. 350Nm pitäisi kestää minkä softalle lupaavat?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

SS kirjoitti:Onko hintataso jo selvinnyt? Searchilla löysin topikin...

Huomasin nimittäin että nollakelin tuntumassa nelosvaihteella rivakammin kiihdytettäessä kytkin alkaa luistaa siinä 3000rpm jälkeen kunnes kaasua hieman höllää. Kilometrejä on takana vajaat 100tkm ja softana Stage1. Kai nyt vakiokytkimen tuo max. 350Nm pitäisi kestää minkä softalle lupaavat?
Taitaa käytetyssä autossa olla ihan tuuripeliä miten tuo kytkin kestää. Vakiokytkimelle aika rajamailla tuo 350Nm, varsinkin jos on yhtään kulunut kytkin. Suosittelen lämpimästi esim viggenin kytkintä.

Jos kytkin noin luistaa niin vaarana on, että se lopulta porsii kokonaan tehdessä tollaisia reippaamipia vetoja. Korjatkaa jos olen väärässä.

Osat ei ole kalliita, vaihdattaminen maksaa. Itsekin voi tehdä mutta on melkoinen savotta..
XC70 D5 -11
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos kytkin noin luistaa niin vaarana on, että se lopulta porsii kokonaan tehdessä tollaisia reippaamipia vetoja. Korjatkaa jos olen väärässä.
Saattaapi olla juu, täytyy ajella varovaisesti (mikä tuskin onnistuu) tai poistaa stage kunnes kytkin on rempattu...

Olisin kuitenkin kiitollinen, jos joku homman teettänyt osaisi sanoa edes summittaisen arvion hinnasta tai työmäärästä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

SS kirjoitti:
Jos kytkin noin luistaa niin vaarana on, että se lopulta porsii kokonaan tehdessä tollaisia reippaamipia vetoja. Korjatkaa jos olen väärässä.
Saattaapi olla juu, täytyy ajella varovaisesti (mikä tuskin onnistuu) tai poistaa stage kunnes kytkin on rempattu...

Olisin kuitenkin kiitollinen, jos joku homman teettänyt osaisi sanoa edes summittaisen arvion hinnasta tai työmäärästä.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3698

Tässä lienee hinta/laatusuhteeltaan paras kytkinpaketti. Työtä isojen poikien mukaan 5-10h (merkkihuollossa noin 90€/h).

Ja tässä vielä suoraan merkkiliikkeen vastaus hintatiedusteluun jonka tein aikaisemmin:

Levy(5174933), asetelma(5023718) ja pultit * 6(55562121) = 921.38€ - 20% = ~740€.
Työtä kytkimenvaihdolle n.730€.
Mahd. työsylinterinvaihto korjauksen yhteydessä n.60€ töitä. Työsylinteri(4925822) 180,7€ - 20% = ~145€.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Oho. Onpas melkosta ryöstöä. Muistelisin täältä voorumilta lukeneeni että joku olisi merkkiliikkeessä selvinnyt kytkinremontista karvan alta tonnilla. Itellä oli suunnitelmissa tilata PCS:ta osat ja viedä paikalliseen pajaan, mutta nyt joutu muuttaa suunnitelmia kun korjaamolla sanoivat etteivät tee kytkinremontteja autoihin joista joutuu apurungon irrottaan.
#3272
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos tiedoista. Kuulostaa siltä, että tämän kulkineen ylläpito alkaa kohta tulemaan liian kalliiksi. Stage pois ja auto vaihtoon :roll:

Tottunut hieman halvempiin kustannuksiin kun edelliseen kulkineeseen käytetty vaihtolaatikko ja uusi Sachsin kytkin töineen kustansi paikallisessa pajassa <500e.

Bensapumppu 70tkm, etujarrut 80tkm, kytkin 90tkm...

E: Täytyynee kysellä tarjouksia ja pohtia asiaa. Vetarin holkkikin olisi kohta vaihdon tarpeessa.
Viimeksi muokannut SS, Ti Syys 29, 2009 16:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 943
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Itselle tuli kytkimenvaihdolle hintaa 502€ eräässä nyrkkipajassa (osineen).
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kerro missä niin vien oman samaan paikkaan :D
#3272
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 943
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Pola kirjoitti:Kerro missä niin vien oman samaan paikkaan :D
Joutsenossa, paikkaa en muista mutta tais olla joku veljen tuttu. En sitten tiedä kuinka paljon tuosta oli "tuttava-alennusta" :D
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

SS kirjoitti: E: Täytyynee kysellä tarjouksia ja pohtia asiaa. Vetarin holkkikin olisi kohta vaihdon tarpeessa.
Viggenin kytkin, työsylinteri + muut romppeet ja vaihteistoöljyt kustantaa noin 500 euroa.

Työn osuudeksi pajat arvioivat noin päivän työn, arviolta 500-600 euroa siihenkin.

Joten tonnin paukku se on helposti. Itsekin voi tehdä, mutta helkutin iso savotta on ilman kunnon laitteita...
XC70 D5 -11
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja SS »

työsylinteri + muut romppeet
Tarvitseeko työsylinteri vaihtaa? EI luulisi olevan kovin huonossa hapessa alle 100tkm ajetussa vm 2003 autossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turha vaihtaa työsylinteriä jos painelaakeri tuntuu vielä ehjältä (integroitu sylinteriin). Tuntuvat olevan varsin kestävää tavaraa tosin, yli 300tkm ajetussakaan ei vielä moittimista. Mutta jos työn teettää jossain (työn hinnan osuus merkittävä), niin voi olla että kannattaa laittaa uusi ettei tarvitse enää laatikkoa irrottaa hetkeen. Tosin jos uusi olisi Scantech osa niin en laittaisi, uusi orkkis on tietysti eri juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin luistaa vai luistaako?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Vähän alle 3500rpm:ssä kytkin luistaa kolmosella kun stage1 on käytössä. Eilen vaihdoin täyspaineturbon boksin, niin tolla ei tuota ilmennyt. Miten paljon auton luonne muuttuu jos tuota ensimmäistä softaa muokkaa niin että rajoittaa maksimi vääntöjä? Jos vähän pitkittäis kytkimen vaihtoa, eikä nuo täyspaineisen tehot taida riittää mulle.
Voiko asiaan vaikuttaa se, että jarrunesteet vaihdettiin viime kesänä? Joskus talvella alkoi epäilys tuosta luistamisesta, mutta nyt vasta kesärenkailla varmistin asian.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin