Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja nugge »

jeps eli toi mu 9-3 aero alko kiihdyttäessä pätkii tosi pahasti.
epäilin ekana et kansipahvi ois menny mut ei oo öljys vettä eikä toisinpäinkään.
eli siis stagea löytyy mut en usko et liittyis siihe.
toiminu hyvi tähä asti.
ahtaa hyvin ja pitää ahdot. nousee yhtä nopeesti kuin enneki
kiihtyy hyvin paitsi silloin ku nykii.
lämmöt ei nouse eikä mitään muutakaa ihmeellisempää.

vapaalla kiertää iha hyvin eikä tyhjäkäynnis vikaa.


tnx
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

...
Viimeksi muokannut Jonni Peura, Ti Kesä 17, 2008 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kassu?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Nordicin softa ? :mrgreen:
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Bilteman akku?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

misfire
9-3.1972
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

T7 & dumppi?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Onko Nordic softineen päässy ja mustalle listalle? Eikö noita BSR softia vain haukuttu aikaisemmin.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Noh.. Harva T7 softa toimii... ja eritoten kun kyse on stage 4+ autoista.

Taisi LPR:n ajoissakin "paras" T7 auto repiä peräti 244, vaikka rautaa oli muille jakaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Mikä sen tekee että T5 softat toimii paremmin kuin T7? Onhan koneissa eroja mutta osaisko joku selittää tarkemmin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 ja T7 ovat totaalisen erilaisia. T5:ssa ruiskutus toimii speed density-laskennalla (imusarjan paine ja imuilman lämpötila sekä VE-kartta) ja ahtopaineen ohjaus on oma toimintonsa joka hakee karttaan asetettua tavoitepainetta. Lisänä tietysti kaikki sytytykset, nakutuskontrollit, lambdasäätö sun muut, mutta perustoiminta on varsin simppeliä ja taipuu helpohkosti viritykseen, eri toiminnot ovat selkeämmin eriytettävissä toisistaan ja säädettävissä karttoja muokkaamalla joita on huomattavasti vähemmän kuin T7:ssa.

T7 on MAF (ilmamassa)-ohjattu ja pyrkii kaasupolkimen asennon sekä kierrosluvun funktiona (kartalta, lisäksi monenlaisia rajoituksia on) tiettyyn ilmamassaan/vääntömomenttiin ja ahtopaine on vain yksi säätösuureista kuten myös sähköisesti säätyvä läppäkulma sen tavoittelussa. T7:ssa on huomattavasti enemmän parametreja ja enemmän tietyn vakioraudan mallinnusta ihan koodissa mukana, jolloin säätäminen erilaiselle raudalle on huomattavasti vaikeampaa. Hommaa ei helpota lainkaan paljon T5:tä suuremmassa roolissa oleva jatkuva adaptaatio eikä kehittyneempi diagnostiikka jne jne.

Kyse on siis ihan eri sukupolven järjestelmistä eri toimintalogiikalla, T5 on yksinkertaisempi ja helpommin hallittavissa muutoksia tehtäessä. T7 on liian "hieno" ja vakiopalikoille viilattu joka vaikeuttaa koska muutettavia parametreja ja vaikutuksia on niin paljon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

jcarlson kirjoitti:T5 ja T7 ovat totaalisen erilaisia. T5:ssa ruiskutus toimii speed density-laskennalla (imusarjan paine ja imuilman lämpötila sekä VE-kartta) ja ahtopaineen ohjaus on oma toimintonsa joka hakee karttaan asetettua tavoitepainetta. Lisänä tietysti kaikki sytytykset, nakutuskontrollit, lambdasäätö sun muut, mutta perustoiminta on varsin simppeliä ja taipuu helpohkosti viritykseen, eri toiminnot ovat selkeämmin eriytettävissä toisistaan ja säädettävissä karttoja muokkaamalla joita on huomattavasti vähemmän kuin T7:ssa.

T7 on MAF (ilmamassa)-ohjattu ja pyrkii kaasupolkimen asennon sekä kierrosluvun funktiona (kartalta, lisäksi monenlaisia rajoituksia on) tiettyyn ilmamassaan/vääntömomenttiin ja ahtopaine on vain yksi säätösuureista kuten myös sähköisesti säätyvä läppäkulma sen tavoittelussa. T7:ssa on huomattavasti enemmän parametreja ja enemmän tietyn vakioraudan mallinnusta ihan koodissa mukana, jolloin säätäminen erilaiselle raudalle on huomattavasti vaikeampaa. Hommaa ei helpota lainkaan paljon T5:tä suuremmassa roolissa oleva jatkuva adaptaatio eikä kehittyneempi diagnostiikka jne jne.

Kyse on siis ihan eri sukupolven järjestelmistä eri toimintalogiikalla, T5 on yksinkertaisempi ja helpommin hallittavissa muutoksia tehtäessä. T7 on liian "hieno" ja vakiopalikoille viilattu joka vaikeuttaa koska muutettavia parametreja ja vaikutuksia on niin paljon.
Koneissa on siis huomattavasti enemmän eroja kuin äkkiseltään osaisi kuvitella... Tämä oli kyllä hyvin informatiivinen vastaus, kiitoksia siitä! :D
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Hook kirjoitti:Taisi LPR:n ajoissakin "paras" T7 auto repiä peräti 244, vaikka rautaa oli muille jakaa.
Kyseisessä vedossa taisi suurin vaihde olla nelonen, että olisi saattanut vähän kovempaankin kulkea. :)
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja Japso »

-Lasse- kirjoitti:
Hook kirjoitti:Taisi LPR:n ajoissakin "paras" T7 auto repiä peräti 244, vaikka rautaa oli muille jakaa.
Kyseisessä vedossa taisi suurin vaihde olla nelonen, että olisi saattanut vähän kovempaankin kulkea. :)
Minkäs takia sitä vitosta piti säästellä? Tulokset ratkaisee, selitykset katkaisee. (nimimerkillä viime kesänä rajoitinta vasten viimeiset 500m) :P.
Foxbody turbo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pätkii kiihdyttäessä , pahasti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ooppelit ei kestä :mrgreen: :oops: :saab:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin