Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Juh,

Vaihdetut osat:

* lambda
* ilmamassamittari
* imupuolen lämpöamnturi
* tulpanjohdot, pyörijä, tulpat, virranjakajan kansi

Koodi haettiin, mutta ei varmuudella näkynyt paitsi että seoksissa vikaa. Muuta kuin erttä rikkaalla ja imupuolen anturissa näht vika. No, ei sitten ollut. Ja vika siis tämä.

Kylmänä ei vastaa kaasuun, tukehtuu. Kengurupensa efekti. Hajusta päätellen rikkalla mennään, mutta tiedä sitten.. Kun lämpö nousee, syttyy CE valo ja auto alkaa toimimaan suh normaalisti. Vielä hieman nuhaisesti vastaa kaasuun, mutta antaa jo kierrättää. Nopeeseen polkaisuun vastaus on tukehtuminen. katastuksessa arvot olivat kohdillaan KUN auto kävi hienosti,. Kun tukehtuyi, happiarvot nousivat...?

Voisiko olla vieläkin vikaa lambdassa...? Se kun on halpis osa, muut oikeita boscheja...?

Mikä neuvoksi, alkaa käpy palamaan jo...? Aapuva... ja auto on 900S - 1994

ZF
Viimeksi muokannut ZaappiFantti, Pe Loka 03, 2008 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat KIIRE

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mites jos lähdetään ihan perusasioista.

Yksi ongelma = yksi topicci.
Älä tee joka vaiheesta omaa juttua, pirukaan ei jaksa lukea joka juttua.
Saatikka viitsi sitten edes miettiä koko asiaa.
Eikä tuota KIIRETTÄ tarvitse kirjoittaa, se pahimmassa tapauksessa karkottaa kaikki auttajat. Ja sitäpaitsi täällä on kiire kaikilla :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat KIIRE

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kannatan myös yhdessä postauksessa pysymistä, ja otsikkoon mielellään auton malli/ongelma niin lukijoiden turhautumiskerroin laskee.

Olikos ne alipaineletkut ja muut imupuolen vuodot tarkastettu, puhuit jotain happiarvojen noususta. Imuputken iso O-rengas läppäkotelon liitynnässä ?
Mitä vikakoodia sieltä oikein on tullut, Pxxxx ?

Viimeinen ehdotus minulta vasta tulee Motronic-yksikön vaihdolle vaikka sitä tuntuu huollot tarjoavan turhankin usein. Lambda ei myöskään taida olla ongelma koska kylmänä kone ei saa/käytä edes mitään järkeviä lambda-arvoja joten moottoria ohjataan vaan rikkaalla kunnes lämpötilat nousee. Sinullahan kone kakoo heti startin jälkeenkin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Selvä,

Koitetaan pysyä yhdessä otsikossa. Muut postatut kadotkoon bittiavaruuteen. Turhautumisesta johtuvaa kakofoniaa. Anteeksi, jos olen pahoittanut mieliä.

Auto kakistelee heti lähdössä. Tyhjäkäynti on moitteeton. Ja kun auto lämpenee ja CE valo syttyy, auto toimii 90%:lla. Kaasu ei vastaa ihan täpöllä.

Imuputken iso O-rengas läppäkotelon liitynnässä ?
Mitä vikakoodia sieltä oikein on tullut, Pxxxx ?


Läppäkotelon O - rengas? Läppäkotelo lienee ruiskun päällä oleva ilmanputsarin kaltainen iso mötikkä... :) termit hukassa :oops: .. KIITOS vinkistä, näin juuri. Vikakoodia ei näy, vaan CE valo palaa kokoajan. Tapanilassa ei annettui varsinaisia koodiarvoja, vaan sain vain osviittaa :D

Motronic tilattu

ZF
Viimeksi muokannut ZaappiFantti, Pe Loka 03, 2008 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vikakoodin pitäisi saada testeristä ja jos et niitä saanut niin eipä sellaisesta palvelusta ainakaan mitään pitäisi maksaa.
Ainakin merkkihuollossa ne voi lukea huoltopäätteellä vikakoodit ja kun pyydät ne itsellesi niin niillä voi päästä eteenpäin.
Tarkista ja/tai vaihda kaikki imupuolen ohuet kumiletkut, ne voi olla melko haperia ja vuotaa ohi ilmamassamittarin. O-rengas on siinä muovisessa isossa kotelossa mikä on imusarjan päällä.
En tosiaan vielä hankkis sitä Motronic ECUa ennenkuin perusasit on käyty läpi. Hätäilemällä ja arvailemalla ei kovin hyvin lopputulokseen pääse.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

No, ei se montaa rahaa maksanut kun netistä kaivoi. Saapahan sitten varaosia seuraava omistaja, jos on tarpeeton.

Kiitos hyvistä neuvoista. Ton O - renkaan istuvuus mua vaivaa... Tuntuu, ettei oikein tiiviisti asetu, vaikka uusi onkin. Lieneekö siinä sitten kaiken pahan alku ja juuri. Yksi niistä?

Hätiköin, kun käyttiksiä en jaksaisi rassata. Rassattavina on jo jenkki ja pari prätkää. Ja etenkin tällaiset viat aiheuttavat suurta ihottumaa, heh.

Kiitos neuvoista, viikonloppuja. Kohta kaljaa.

ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja palle »

Meillä muuten NG alkoi kakoa kun tuo ilmanputsarin kaltainen kotelo oli löysällä, sen kiinnike, tai joku vastaava oli pettänyt. Pienen poran ja kuparilangan kanssa tein siihen virityksen mikä piti kotelon sijoillaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eli järjestelmään pääsi imupuolelle happirikasta ilmaa ilmamassamittarin jälkeen. Bingo.

Sellainen tuli mieleen että turbollisten kanssa on joskus tullut testattua ahtoputkiston pitävyyttä asettelemalla se norsunkärsä joka menee kompuralle suun eteen kuin maskiksi ja puhaltamalla niin että korvissa napsuu. Samaa vuotojen testausta voisi käyttää ehkä tuossa ruiskumallien tapauksessa vaikka ilmamassamittarin jälkeisellä liitoksella jos se putki taipuu sen verran.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

vesa67 kirjoitti:Eli järjestelmään pääsi imupuolelle happirikasta ilmaa ilmamassamittarin jälkeen. Bingo.

Sellainen tuli mieleen että turbollisten kanssa on joskus tullut testattua ahtoputkiston pitävyyttä asettelemalla se norsunkärsä joka menee kompuralle suun eteen kuin maskiksi ja puhaltamalla niin että korvissa napsuu. Samaa vuotojen testausta voisi käyttää ehkä tuossa ruiskumallien tapauksessa vaikka ilmamassamittarin jälkeisellä liitoksella jos se putki taipuu sen verran.

Kokeillaan :) heh... Ja tänx

ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
oikeatakarengas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 13:29

Re: Ja käyntiongelmat jatkuvat: 900S 1994 2.0

Viesti Kirjoittaja oikeatakarengas »

Terve kaikille. Ongelmaa pukkaa. -96 900S oli poissa käytöstä vuoden verran ja akku oli tyhjänä. Starttasin auton ja jätin käyntiin, että akku latautuis.
Tämän jälkeen kokeilin lähteä liikkeelle ja moottori rupes huutaa. Auto ei liikkunut kuin pari metriä ja ABS valo rupesi palamaan.
Mikä avuksi?
Vastaa Viestiin