Ruosteenestokäsittely

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kapteeni Aika
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22

Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Aika »

Ajattelin viedä ruosteenestokäsittelyyn vm.2000 saab 9-3 auton jolla ajettu 130 000 km . Auto huippuhieno.
Kysymyksiä;
-onko liian myöhäistä ? (ei kai)
-annatteko aina porata reiät ? Onko välttämätöntä ?(varmaan on ?)
-muuta huomioitavaa kuin riitävän pitkä alustan kuivumisaika pesun jälkeen ?
-helmalevikkeet pois, tietysti ?
-onko muilla asiaa samaan paikkaan, liike ei pääkaupunkiseudulla ?


:saab:
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja Poy »

-annatteko aina porata reiät ? Onko välttämätöntä ?(varmaan on ?)
Ei ainakaan mulla tarvinut tehdä. Siellä ne pitäisi olla valmiina.

-helmalevikkeet pois, tietysti ?
Ite en ottanut pois, ja näköjään jättivät suojaamatta vaikka kuului hintaan. Näin Oulussa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja kummis »

Eihän tuo Saabbi suojaamattakaan taida ruostua, vai onko muilla ruostunu? Omassa ainoat ruosteet löytynyt pellistä, jonka joskus kolhaisun takia vaihtaneet ja paksusti maalanneet. Auton alkuperäiset pellit ei oo ruostunu ainakaan vielä. Ihmeen vähän siellä kyllä tehtaan jäljiltä massaa on pohjassa. Muuta monikerros käsittelyä kylläkin. Pitäis varmaan pensselöidä tai ruiskia vähän lisää massaa, vaikka vähän äänieristeeksi ja kivenisku suojaksi. Ainiin olinhan minä kaariin sitä massaa jo pistänytkin.

Noista reikien poraamisista, niin en antaisi tehdä, sillä niistä se ruoste varmasti lähtee liikkeelle, jos on lähteäkseen. Jos kerta reiät tulppineen jo valmiina niin tosi hyvä homma. Jos autossa ei ole pahemmin ruostetta, niin ei varmasti ole myöhäistä viedä ruosteenestokäsittelyyn.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Mulla oli ennen nykyistä Saabia japaninrauta, joka oli ruostesuojattu melko uutena ja reikiä oli porattu. Ei ne yli 12 vuotta vanhassa autossa ollut vielä ruosteessa, reiätkin oli sitten jo varmaan 10 vuotta vanhoja.
Tämän Saabini suojautin heti ostettuani, ei ollut ruostetta pelleissä silloin reilut 5 vuotta vanhana. En tiedä tehtiinkö reikiä, helmamuoveja lupasivat irrotella tai raotella ja suojata minkä pystyvät. En oo tarkistanut tulosta, kun en viitsi niitä muoveja mennä rikkomaan.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Meillä pientä alkavaa kuplimista kuskin puoleisen oven ikkunalistan alla. Samaten Takaoven karmissa takalokasuojan päällä olevan peltiliitoksen alla.
Ja kyllä, auto on Finikor-suojattu 6 vuotta ja 300tkm sitten...
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja 900i »

Alustan eri kohdista löytyy kyllä ruostetta kunhan osaa katsoa. Ovien alaosat kuplii jne. Sinkki kun ei ole kuin pelkkä pinnoite vain. Ruostuvaa peltiä sen alla kuten ennenkin. Ruostumatonta ei taida pellistä pystyä tekemään. Joten suojaus kannattaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=78540
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Ruosteenestokäsittely

Viesti Kirjoittaja yason »

Kapteeni Aika kirjoitti:Ajattelin viedä ruosteenestokäsittelyyn vm.2000 saab 9-3 auton jolla ajettu 130 000 km . Auto huippuhieno.
Kysymyksiä;
-onko liian myöhäistä ? (ei kai)
-annatteko aina porata reiät ? Onko välttämätöntä ?(varmaan on ?)
-muuta huomioitavaa kuin riitävän pitkä alustan kuivumisaika pesun jälkeen ?
-helmalevikkeet pois, tietysti ?
-onko muilla asiaa samaan paikkaan, liike ei pääkaupunkiseudulla?
Ei ole liian myöhäistä, ellei jotain kunnon kukkaa ole jossain kohtaa, johon tietenkin huolellinen korjaus ennen suojausta. Jos meinaa autolla ajella enemmän kuin tankillisen tai pari vuodessa, ja maksaa samalla autovakuutuksia ja -veroja, niin sen verran köyhä ei kannata olla, ettei voi silmää räpäyttämättä vaikka tonniakin laittaa kunnolliseen käsittelyyn.

Jos haluaa halvan "suojauksen", niin ei kannata firmalle siitä maksaa, vaan itse ostaa pari purkkia litkua ja ruiskuttaa ne tyhjäksi jonnekin auton alle, minne nyt käsi ylettyy. Sama lopputulos ;-)

Rei'istä ei pitäis tulla ongelmia, tosin sillä varauksella, minkä laatuista työtä suojausfirma tekee.

Etsi semmonen liike, joka haluaa katsoa auton läpikotaisin ennen kuin alkavat myymään mitään, ja jolle on maine sen verran tärkeä, etteivät rupea pelkän rahan takia ruostepommeja suojaamaan.

Liikkeen pitää lisäksi selittää, että pesevät ja liottavat alustan kunnolla ja ottavat toki helmalevikkeet ja lokarit pois, ja näyttää kaikki muutkin vittumaiset paikat, joihin tulevat tekemään suojauksen vaikka muut firmat eivät ehkä tekisi. Ja toi suojaus sitten vie aikaa, eli jos työn nopeus on firman myyntivaltti, niin älä osta. Kyllä se pari, kolme yötä saa siellä hallilla viettää.
Vastaa Viestiin