Termostaattiko?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Pari viikkoa sitten vilahti ajon aikana pari kertaa CHECK ENGINE -valo mittaristossa. Valo pysyi päällä ehkä 30 sek., sammui taas n. 30 sekunniksi ja syttyi taas 30 sekunniksi. Sen jälkeen ei enää syttynyt. Valo ei antanut "vikakoodia" vilkkumalla kun virtaa piti päällä. Nyt taas hetki sitten teki saman. Eli syttyi vähäksi aikaa, sammui vähäksi aikaa, syttyi taas ja sammui eikä enää syttynyt. Taaskaan ei vilkuttanut virtoja päällä pitäessä.

Voisikohan termostaatti olla syynä tuohon? Ei ole oikein neula noussut kello yhdeksän kohdalle, vaan jää aina tuonne n. klo 8 kohdalle. Vikakoodit luetuttamallahan tuo syy selviää, mutta oli vika sitten termostaatissa tai jossain muussa, niin miksei CE-valo pala koko aikaa eikä anna "vikakoodia" vilkkumalla?

Kannattaako Bilteman termostaatti suosiolla jättää hyllyyn? Saako termostaattisarjaa esim. AD Varaosamaailmasta?

Autohan oli signaturen mukainen -98 9-3 SE 2,0i.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ballantine kirjoitti:
Kannattaako Bilteman termostaatti suosiolla jättää hyllyyn? Saako termostaattisarjaa esim. AD Varaosamaailmasta?

Autohan oli signaturen mukainen -98 9-3 SE 2,0i.
Kannattaa jättää Bilteman termari hyllyyn. Samoin AD Varaosamaailman, jos sieltä termari löytyy. Sen sijaan mene Saab-merkkiliikkeeseen ja osta originaali termostaatti tarvikkeen hinnalla ja 2 vuoden takuulla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

V.J.S kirjoitti:Sen sijaan mene Saab-merkkiliikkeeseen ja osta originaali termostaatti tarvikkeen hinnalla ja 2 vuoden takuulla.
Näinkö on halpa Laakkosella tuo? Paljonko tarkalleen?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ballantine kirjoitti:Näinkö on halpa Laakkosella tuo? Paljonko tarkalleen?
Tarkan hinnan saa kysymällä Laakkoselta, mutta veikkailisin 20€ pintaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja SS »

Muutenkaan tällaisessa osassa ei kannata säästellä, &%#ttaa vaan kun joutuu sen uudestaan vaihtamaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

ballantine kirjoitti: Taaskaan ei vilkuttanut virtoja päällä pitäessä.

Autohan oli signaturen mukainen -98 9-3 SE 2,0i.

Onko 9-3:ssa sama ku NG:ssä et vaparissa ei CE-valo vilkukaan kun avaimen kääntää ON-asentoon eli toimiiko ao. koodinluku

http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm

9-3:ssa,ts. vilkkuminen pitää käynnistää vetämällä kutospinni maihin 0.5-4 sekunniksi yo. ohjeen mukaan?
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Itsellänikin teki tuota samaa, check engine -valon vilkuttaminen alkoi uudenvuodenpäivänä. Valo ei myöskään vilkkunut sytytysvirta kytkettäessä, ja kuinka ollakkaan lämpömittarin neula pysytteli kello kahdeksassa.

Varasin ajan Delta-Autosta vikakoodien lukua varten, mutta koodia ei löytynyt.Asentajakin epäili termostaatin olevan viallinen ja se vaihdettiin, eikä check engine -valo ole tämän jälkeen vilkahdellut. Lämpömittarinkin neula kipuaa taas normaalille tasolle l. asteikon puoliväliin, klo yhdeksään.

Itse termostaatti - alkuperäisosa - maksoi 16 euroa, mutta asennustyö ja vikakoodien luku sitäkin enemmän, n. 90 euroa. Lisäksi veloitettiin muutama pientarvike ja 1 l jäähdytysnestettä, vaikka asentaja kyllä sekoitteli nestettä enemmän kuin yhden litran. Kokonaiskustannus 126 euroa.
Vaikuttaa siltä, että termarin kestoikä on n. kymmenen vuotta.
Saab 900 -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

V.J.S kirjoitti:
ballantine kirjoitti:Näinkö on halpa Laakkosella tuo? Paljonko tarkalleen?
Tarkan hinnan saa kysymällä Laakkoselta, mutta veikkailisin 20€ pintaan.
Tuolla hinnalla ota alkuperäinen.
Mazdaan 82 asteinen alkuperäistermari 42e, tarvike 88 asteinen 13e joten saabiin original-osa halpa. Täällä sama merkkiliike saabissa ja mazdassa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Sauer kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että termarin kestoikä on n. kymmenen vuotta.
Saabin alkuperäinen termari kestää kokemuksen mukaan n.2 vuotta. Sama kuin jäähdytysnesteiden vaihtoväli.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja MrG »

9000LPT kirjoitti:
Sauer kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että termarin kestoikä on n. kymmenen vuotta.
Saabin alkuperäinen termari kestää kokemuksen mukaan n.2 vuotta. Sama kuin jäähdytysnesteiden vaihtoväli.

Minäki voisin vaikka allekirjoittaa tuon.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Eli ehdottomasti alkuperäisosa merkkitiskiltä, mutta kestää silti saman ajan tai vähemmän kuin tarvike?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ballantine kirjoitti:Eli ehdottomasti alkuperäisosa merkkitiskiltä, mutta kestää silti saman ajan tai vähemmän kuin tarvike?
Jotakuinkin näin :) Tarvikkeen mukana tuleva (tai siis erikseen ostettava) tiiviste kivettyy n. puolessa vuodessa. Lisäksi niiden toiminta ylipäänsäkin voi olla vähän niin ja näin. Tosin jos löydät tarvikkeena Calorstat merkkisen 89 asteisen termarin, niin iske kimppuun, mutta muuten merkkitiskiltä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja MrG »

Se on ihan sattuman kauppaa mitä nuo tarvike termostaatit on, joksus sama kuin alkuperäinen ja joskus täyttä skeidaa.
Muistaakseni marmoritiskiltä ostettu termostaatti oli motorad-merkkinen, samaa merkkiä pitäs saada tarvikkeenakin.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

agapemissio kirjoitti:Onko 9-3:ssa sama ku NG:ssä et vaparissa ei CE-valo vilkukaan kun avaimen kääntää ON-asentoon eli toimiiko ao. koodinluku

http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm

9-3:ssa,ts. vilkkuminen pitää käynnistää vetämällä kutospinni maihin 0.5-4 sekunniksi yo. ohjeen mukaan?
Kiitos ohjeesta! Tuolla ohjeella sain valon vilkkumaan ja tuomio oli 4 välähdystä ja 1 välähdys, eli koodiksi tuli 41, joka tuon sivun mukaan meinaa "Coolant temperature sensoria". Eli onko tuo sama asia kuin termostaatti? Jos ei ole sama, niin voiko termostaatti ollakin ehjä, ja tuo sensori aiheuttaakin sen ettei neula nouse sinne kello 9:n kohdalle? Ettei tule turhaan tuota termaria ensin vaihdettua.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Termostaattiko?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Sen verran jo selvisi että eri asioitahan nuo ovat. Mistäs tuota jäähdytinnesteen lämpöanturia kannattaa kysellä? Merkkiliikkeestä vai kelpaako siihen joku edullisempi vaihtoehto?

Tarvitseeko jäähdytinnesteitä tyhjentää anturia vaihdettaessa?

Mistä tietää päältäpäin onko anturi millisellä vai tuumaisella kierteellä? Anturin kanta on vihreä, kertooko mitään? Pystyykö tuon kuvan perusteella sanomaan mitään: http://img502.imageshack.us/img502/8900 ... urimb4.jpg
Vai koskeeko koko tuuma/milli -homma pelkästään NG900:sta ja 9-3:lle on vain yhdenlaisilla kierteillä saatavilla?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Vastaa Viestiin