Millainen auto on NG900?
Millainen auto on NG900?
Terve!
Olisi kiva kuulla kyseisestä pirssistä kokemuksia. Kovasti kiinnostanut, sillä saahan niitä suht. halvalla kilometreihin nähden. Tosin onhan niitä tarjolla vuodesta 94, mutta mikäpä siinä. Onko paha ruostumaan ja millainen ajaa? Onko luotettava vai pitääkö olla etsimässä ja korjaamassa vikoja koko ajan? Kuinka sitten turvallisuus, kun eikö 900NG saanut 3½ tähteä, jollen väärin muista. Kolmiovisena kyllä jumalattoman kaunis!
Olisi kiva kuulla kyseisestä pirssistä kokemuksia. Kovasti kiinnostanut, sillä saahan niitä suht. halvalla kilometreihin nähden. Tosin onhan niitä tarjolla vuodesta 94, mutta mikäpä siinä. Onko paha ruostumaan ja millainen ajaa? Onko luotettava vai pitääkö olla etsimässä ja korjaamassa vikoja koko ajan? Kuinka sitten turvallisuus, kun eikö 900NG saanut 3½ tähteä, jollen väärin muista. Kolmiovisena kyllä jumalattoman kaunis!
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Millainen auto on NG900?
itse ostaisin -97 mallisen, hieman paranneltu alkuvuosien malleista...
ruostuu ne varsinkin -94 ja -95 mallit, ovien reunat, kynnyskotelot, takakontinkannen alareuna ja etu-tolppien hitsisaumat..
ja vesireikien ympäriltä pohjasta.
riippuu pitkälti millaisella ylläpidolla on ollut auto. ja miten pesty yms. vahattu.
Suht nykyaikainen automaattisine ilmastointeineen ja sähkövarusteineen vielä tänäkin päivänä, tosin polttoaineenkulutus ei ole tätä päivää, mutta sillä hintaerolla uusiin ajaa pitkän tovin.,.,.
isompina vikoina/kulumisina pitäisin bensapumpun hajoamista, voi tapahtua millon vaan 100tkm jälkeen, mutta normivaihto on ollut noin 250-300tkm.
ja vesiletkut vanhemmiten hajoaa käsiin. lämmityslaitteelle menevä "piippuletku" ja ylävesiputki tahtoo haljeta...
ensiapuna kolauttaa tankkiin alakautta, nii voi saada ajettua huoltsikalle
ja turbomalleissa DI- kasetin hajoaminen ilman varoitusta voi jättää tielle, mutta punainen kasetti "kestävämpi" jopa ikuinen
turbomallit mukavia ajaa, vaparit ihme kiikkuja. mutta parempaan tottuneelle turbomallikin aika kaamea puslarempalla ja kunnollisilla iskareilla hyvä. ellei jo tehty.
ihanteellinen vaihtoehto olisikin ostaa jo valmiiksi "paranneltu" malli, eli jonkun harrastelijan pirssi
tai sitten kattelee noita "uudemman" kopan 9-3 eli -98-02 malleja, niissä paljon parannuksia ja ei ruostu.
mutta itse olin tyytyväinen -97 malliseen avo NG900 4 vuoden ajan.
myydessä oli lasissa 340tkm ja muuta vikaa ei ilmennyt kuin se bensapumppu ja pari vesiletkua räjähti
tosin oli automaatti, niin en voimansiirrosta ja kytkimestä niin tiedä... tomaatti kyllä pelas hyvin.
on se vaan näpäkkä kun siihen istuttaa viggenin korisarjan
http://www.trollhattansaab.net/wp-conte ... kNG900.jpg
ruostuu ne varsinkin -94 ja -95 mallit, ovien reunat, kynnyskotelot, takakontinkannen alareuna ja etu-tolppien hitsisaumat..
ja vesireikien ympäriltä pohjasta.
riippuu pitkälti millaisella ylläpidolla on ollut auto. ja miten pesty yms. vahattu.
Suht nykyaikainen automaattisine ilmastointeineen ja sähkövarusteineen vielä tänäkin päivänä, tosin polttoaineenkulutus ei ole tätä päivää, mutta sillä hintaerolla uusiin ajaa pitkän tovin.,.,.
isompina vikoina/kulumisina pitäisin bensapumpun hajoamista, voi tapahtua millon vaan 100tkm jälkeen, mutta normivaihto on ollut noin 250-300tkm.
ja vesiletkut vanhemmiten hajoaa käsiin. lämmityslaitteelle menevä "piippuletku" ja ylävesiputki tahtoo haljeta...
ensiapuna kolauttaa tankkiin alakautta, nii voi saada ajettua huoltsikalle
ja turbomalleissa DI- kasetin hajoaminen ilman varoitusta voi jättää tielle, mutta punainen kasetti "kestävämpi" jopa ikuinen
turbomallit mukavia ajaa, vaparit ihme kiikkuja. mutta parempaan tottuneelle turbomallikin aika kaamea puslarempalla ja kunnollisilla iskareilla hyvä. ellei jo tehty.
ihanteellinen vaihtoehto olisikin ostaa jo valmiiksi "paranneltu" malli, eli jonkun harrastelijan pirssi
tai sitten kattelee noita "uudemman" kopan 9-3 eli -98-02 malleja, niissä paljon parannuksia ja ei ruostu.
mutta itse olin tyytyväinen -97 malliseen avo NG900 4 vuoden ajan.
myydessä oli lasissa 340tkm ja muuta vikaa ei ilmennyt kuin se bensapumppu ja pari vesiletkua räjähti
tosin oli automaatti, niin en voimansiirrosta ja kytkimestä niin tiedä... tomaatti kyllä pelas hyvin.
on se vaan näpäkkä kun siihen istuttaa viggenin korisarjan
http://www.trollhattansaab.net/wp-conte ... kNG900.jpg
Re: Millainen auto on NG900?
Jos turvallisuus vaikuttaa yhtään auton ostoon niin osta suosiolla og 9-3. NG 900 kolariturvallisuus on surkeaa, jonka takia og9-3 julkistamista jopa aikaistettiin. Og9-3 on vielä nykymittapuunkin mukaan suhteellisen turvalinen auto.Vilho123 kirjoitti:Terve!
Kuinka sitten turvallisuus, kun eikö 900NG saanut 3½ tähteä, jollen väärin muista. Kolmiovisena kyllä jumalattoman kaunis!
Re: Millainen auto on NG900?
Jep. 900NG sai 1½ tähteä jotain parannuksia ilmeisesti sen jälkeen tehty kun 9-3 sai jo neljä.LPT kirjoitti:Jos turvallisuus vaikuttaa yhtään auton ostoon niin osta suosiolla og 9-3. NG 900 kolariturvallisuus on surkeaa, jonka takia og9-3 julkistamista jopa aikaistettiin. Og9-3 on vielä nykymittapuunkin mukaan suhteellisen turvalinen auto.Vilho123 kirjoitti:Terve!
Kuinka sitten turvallisuus, kun eikö 900NG saanut 3½ tähteä, jollen väärin muista. Kolmiovisena kyllä jumalattoman kaunis!
#3272
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Millainen auto on NG900?
Tosielämän onnettomuuksissa myös ng 900 on tutkitusti turvallinen.
Re: Millainen auto on NG900?
En kyllä usko, että esim. korirakenne olisi noissa mitenkään ratkaisevasti muuttunut. Voisiko lisääntynyt turvallisuus johtua esim. sivuturvatyynyistä? Vai tuliko ne vielä ensimmäisiin 9-3:iin, en muista. Autona 9-3 on uudempi ja kauniinpi. Omaan -02 malliseen olen helkkarin tyytyväinen, vaikka se on ahdas, vie paljon bensaa, eikä käynnisty kunnolla +10...-10 asteen lämmöissä... Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt, eikä kukaan ole vikaa löytänyt.
Re: Millainen auto on NG900?
Minä vuonna tämä surullisen kuuluisa huohotinongelma iski 9-3:seen ja milloin se lopullisesti poistui?
Olen kuullut jostakin, että akat 9-3:set (98-99) olisivat OK, mutta sitten MY2000-2003 olisivat ongelmallisia, vai miten se oli? Eikös 9-5 ja 9-5:ssa oli periatteessa samat mottorit ja ainakin 9-5:sen suhteen taisi ongelma poistua ihan lopullisesti vasta 2006?
Olen kuullut jostakin, että akat 9-3:set (98-99) olisivat OK, mutta sitten MY2000-2003 olisivat ongelmallisia, vai miten se oli? Eikös 9-5 ja 9-5:ssa oli periatteessa samat mottorit ja ainakin 9-5:sen suhteen taisi ongelma poistua ihan lopullisesti vasta 2006?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Millainen auto on NG900?
Huohotinongelma tuli T7 moottorin myötä (vm -01, oli myynnissä myös -00). OG9-3:sta se ei poistunut sen jälkeen. 9-5:ssa huohottimen rakennetta muutettiin -04, sen jälkeisissä vuosimalleissa ko. ongelmaa ei ole esiintynyt. Omistin aikoinaan -01 OG9-3:sen eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa siitä. Uskalsin jopa myydä auton sukulaiselle Öljynvaihdot 10 tkm välein.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Millainen auto on NG900?
Ongelmakoneet (T7) erottaa helposti mustasta DI-kasetista. Huohotinpäivitys ja/tai öljynvaihto 10tkm välein pitäisi poistaa ko. ongelma.
Yhtä 90-luvun puolivälin autoa joskus liikkeessä ihmettelin ja oli jo ainakin helmasaumoissa ja takaluukussa ruostetta. Tosin onpa '03 9-3:ssakin jo ollut pientä fiksaamista...
Onkos muuten kaikissa NG900:ssa jo sinkitty kori?
Yhtä 90-luvun puolivälin autoa joskus liikkeessä ihmettelin ja oli jo ainakin helmasaumoissa ja takaluukussa ruostetta. Tosin onpa '03 9-3:ssakin jo ollut pientä fiksaamista...
Onkos muuten kaikissa NG900:ssa jo sinkitty kori?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Millainen auto on NG900?
Sivuturvatyynyt oli vakiona 9-3:ssa alusta asti, samoin SAHR-pääntuet. Miten mahtoi turvavyön muistutusäänen kanssa olla, en muista.KN/Lieto kirjoitti:En kyllä usko, että esim. korirakenne olisi noissa mitenkään ratkaisevasti muuttunut. Voisiko lisääntynyt turvallisuus johtua esim. sivuturvatyynyistä? Vai tuliko ne vielä ensimmäisiin 9-3:iin, en muista.
Testeissä 9-3 oli huomattavasti pätevämpi kuin NG900, mutta jos kahden autoyksilön ruostumisaste on sama, ei tosielämän onnettomuuksissa välttämättä ole mitään merkittävää eroa. Riippuu toki onnettomuustyypistäkin - toki joskus esim. sivutyynyistä voi olla merkittäväkin hyöty.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Millainen auto on NG900?
Takas alkuperäiseen aiheeseen:
Ikä- ja hintaluokassaa ngsatku on ihan helkkarin hyvä auto. Itse olin ainakin helkkkarin tyytyväinen -95 satkuun, mitä ajoin n. välin 200-300tkm. Seuraavakin omistaja oli vielä monta vuotta tyytyväinen (niin ainakin väitti). Noh, kun sillä viimeksi ajoin, niin siitä on jo kohta 7 vuotta, joten aika saattaa kullata muistoja.
Ikä- ja hintaluokassaa ngsatku on ihan helkkarin hyvä auto. Itse olin ainakin helkkkarin tyytyväinen -95 satkuun, mitä ajoin n. välin 200-300tkm. Seuraavakin omistaja oli vielä monta vuotta tyytyväinen (niin ainakin väitti). Noh, kun sillä viimeksi ajoin, niin siitä on jo kohta 7 vuotta, joten aika saattaa kullata muistoja.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Millainen auto on NG900?
Itseltä löytyy juurikin kolmeovinen turbosatku. Omistusaikani aikana (vuosi) joutunut tuon DI-kasetin uusimaan, sekä lämppärille menevän vesiletkun, joka laukes hienon höyrypilven seurauksena. Ruostetta löytyy omasta kotterosta todella vähän. Omien näköhavaintojeni mukaan tuo ovien alareunaruoste vaivaa enemminkin viisi-ovisia? Omasta löytyy kuskin ovesta pieni ruostetäplä, sekä takaluukun alareunasta, jota ei ulkoa päin edes huomaa.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Millainen auto on NG900?
Reilun 14 vuotta vanhassa autossa on vähän ruostetta, shocking!
Oman 5-ovisen ovien alareunoissa on toki hieman ruostetta, mutta ei näy tutkimatta ulos. Ruosteen havaitsee, kun sitä etsii alapinnalta.
Listojen alta ja saumoista varmaan löytyy mistä hyvänsä samanikäisestä autosta, jota on 3/4 vuodesta uitettu suolapaskassa ja josta ruosteita ei juuri ole siivottu pois.
Rahaa tarpeellisiin korjauksiin itseni ajamien 50 000 kilometrien aikana on mennyt normaalien huoltotoimenpiteiden (öljynvaihdot, polttimot, etc) lisäksi mm. vesipumpun, bensapumpun, takajarrujen, käsijarrun ja tukivarsien vaihdon verran. Vesipumppua lukuunottamatta itse (toisen foorumilaisen tallissa ja avustamana) tehtynä ei ole ollut kovinkaan kallista. Merkkikorjaamolla maksaisi taatusti maltaita ja hunajaa.
Muita remppoja on sitten ollut mm. alustapäivitys, ajovalojen linssit, koko oikea takakulma, takapuskuri, nahkapenkit, kunnon popit, jne...
Autolla on ajettu reilut 330 000 km.
Omani kaltainen S-varustelutason (mm. ilman ilmastointia) turboversio ei ole kallis. Vikoja tuon ikäisessä ihan varmasti tulee vastaan, mutta ani harva niistä on sellaisia, joita ei itse pysty korjaamaan täältä saatujen ohjeiden mukaan.
Ja mitä kolariturvallisuuteen tulee, niin aika suurella varauksella kannattaa noihin testeihin suhtautua. Tai jos on aikomus kolaroida, niin kannattaa koittaa simuloida testiolosuhteita ja ennen kaikkea toteuttaa kolarit pakasta vedetyillä autoilla eikä millään reilut kymmenen vuotta vanhoilla ja satoja tuhansia rullatuilla vehkeillä.
Oman 5-ovisen ovien alareunoissa on toki hieman ruostetta, mutta ei näy tutkimatta ulos. Ruosteen havaitsee, kun sitä etsii alapinnalta.
Listojen alta ja saumoista varmaan löytyy mistä hyvänsä samanikäisestä autosta, jota on 3/4 vuodesta uitettu suolapaskassa ja josta ruosteita ei juuri ole siivottu pois.
Rahaa tarpeellisiin korjauksiin itseni ajamien 50 000 kilometrien aikana on mennyt normaalien huoltotoimenpiteiden (öljynvaihdot, polttimot, etc) lisäksi mm. vesipumpun, bensapumpun, takajarrujen, käsijarrun ja tukivarsien vaihdon verran. Vesipumppua lukuunottamatta itse (toisen foorumilaisen tallissa ja avustamana) tehtynä ei ole ollut kovinkaan kallista. Merkkikorjaamolla maksaisi taatusti maltaita ja hunajaa.
Muita remppoja on sitten ollut mm. alustapäivitys, ajovalojen linssit, koko oikea takakulma, takapuskuri, nahkapenkit, kunnon popit, jne...
Autolla on ajettu reilut 330 000 km.
Omani kaltainen S-varustelutason (mm. ilman ilmastointia) turboversio ei ole kallis. Vikoja tuon ikäisessä ihan varmasti tulee vastaan, mutta ani harva niistä on sellaisia, joita ei itse pysty korjaamaan täältä saatujen ohjeiden mukaan.
Ja mitä kolariturvallisuuteen tulee, niin aika suurella varauksella kannattaa noihin testeihin suhtautua. Tai jos on aikomus kolaroida, niin kannattaa koittaa simuloida testiolosuhteita ja ennen kaikkea toteuttaa kolarit pakasta vedetyillä autoilla eikä millään reilut kymmenen vuotta vanhoilla ja satoja tuhansia rullatuilla vehkeillä.
Re: Millainen auto on NG900?
Vaarallista yleistystä, mutta jaanpa käsitykseni:Vilho123 kirjoitti:Terve!
Olisi kiva kuulla kyseisestä pirssistä kokemuksia. Kovasti kiinnostanut, sillä saahan niitä suht. halvalla kilometreihin nähden. Tosin onhan niitä tarjolla vuodesta 94, mutta mikäpä siinä. Onko paha ruostumaan ja millainen ajaa? Onko luotettava vai pitääkö olla etsimässä ja korjaamassa vikoja koko ajan? Kuinka sitten turvallisuus, kun eikö 900NG saanut 3½ tähteä, jollen väärin muista. Kolmiovisena kyllä jumalattoman kaunis!
Ei ole kovin ruostealtis, selvästi uudempaa designia kuin OG-satku. Jos 90-luvun alkupuolen autossa ei ole jossain oven alla kukkaa, niin on esimerkillisen hyvin hoidettu _yksilö_, vähemmän riippuu merkistä ja mallista. Itselläni oli takakaarissa ruostetta, mutta kun muualla ei ollut niin hitsautin ja maalautin nuo kuntoon. OG-satkua sai hitsata vuoden parin välein ellei muuta niin etuakselin kotelonpohjista.
Ajettavuus NG:ssä on Saabiksi huono, mutta autoksi muuten riittävän hyvä. Eli ratista kannattaa pitää kiinni, jos tie ei ole ihan tasainen. Kaupungissa uraisissa risteyksissä tuon huomaa parhaiten. Mutta jos tuon hyväksyy, niin matka-ajossa silti nautittava: menee minne käsketään. Cruise päälle ja 6-7 tuntia maantieajoa putkeen, niin ei ole itselläni persuuskaan vielä puutunut. Viisilovinen manuaaliloota on hyvä, välitykset on just oikeat ja tarpeeksi pitkät isolle moottorille, jotta ei tarvitse ajaa suurilla kierroksilla ja maantieajossa kulutus laskee sinne seiskaan. Ja 150hv vapari riittää pitkälle ohituksissakin.
En osaa sanoa muiden NG900-moottorien luotettavuudesta, mutta tuo autossani oleva 2.3-litrainen vapari B234i vaikuttais olevan suunnilleen samaa tasoa kuin vanhat kaksilitraiset Saabin moottorit, eli loputtoman kestävää ja hyväksi koeteltua tekniikkaa. Itselläni 330tkm ajettu yksilö kehrää kuin kissa. Turbot ja trionicit sitten erikseen, jos niitä haluaa.
Viat lienee ihan yksilötapauksia 94-98 ikäluokassa, itselläni (900S -94) ei ole ollut juuri mitään korjattavaa eikä myöskään auton edellisellä omistajalla. Etutolpat ruostuvat suolamössössä niinkuin ilmeisesti 9-3:ssakin (tarkista, että ovat kunnossa), takakonttiin voi päätyä kosteutta (tiivisteiden vaihdolla selviää) ja bensapumppu tuntuu menevän Saabeista viimeistään 300tkm jälkeen. Kolisee pakkasella, mutta vika on kosmeettinen Alustaa ovat monet päivitelleet paremman ajettavuuden toivossa, mutta eipä tunnu kaikilla auttavan sekään riittävästi, ja orkkisalustalla ajelee silläkin ihan hyvin, joten en tiedä lasketaanko viaksi.
Turvallisuudesta en osaa sanoa. Huonot on testitulokset, mutta en osaa verrata, miten ne suhteutuvat esimerkiksi OG-satkuun, jota taas pidetään mielikuvissa turvallisena autona (ja joita on oikeasti lentänyt kolareissa ties minne ehjänä pysyen). Nokkakolariin en haluais joutua edes 9-5:lla ja se, että joutuuko vai ei riippuu pääsääntöisesti muusta kuin autosta. Suosittelen joka tapauksessa sellaisen yksilön etsimistä, jossa on airbagit kummallekin etumatkustajalle, koska NG-satkuissa valinnanvaraa kuitenkin on. Airbagit on ihan perusjuttu nykyaikana.
y
Re: Millainen auto on NG900?
Itsellä 1997 900S 2.0i 5d, mittarissa jotain 230tkm, mistä itse ajettua reilu 45tkm.
Tavallisena arkiautona arkisiin ajoihin tuo on minusta varsin mainio laite. Kaksilitrainen vapari ei ole hätäisen miehen kone, mutta itse olen tuolla aina ehtinyt ja jopa joskus joutunut ohittamaankin menestyksekkäästi. Kulutus on mielestäni pysynyt maltillisena, eli maantiellä rajoitusten mukaan ajettuna jossakin 7 litran tuntumassa, joskus hieman allekin. Kaupungissa sitten ihan ajotavasta yms. riippuen jotain 10-11 litran luokkaa. Alusta tuossa on vakio eli mallia keinulauta, mutta ei tuokaan normaali ajotilanteissa itseä yleensä haittaa. Joskus tiukemmalla moottoritien rampilla tuntuu että mennään katon kautta ympäri, mutta ei se mitään kun sen tietää
Sisätiloiltaan NG900 ei kaksinen ole, etenkään takaa. Kuskin paikalle sen sijaan tällainen 194cm kääpiö mahtuu mukavasti, eikä penkin tarvitse edes välttämättä olla takimmaisessa asennossa. Tavaratila sen sijaan onkin kohtalaisen valtava laari johon esim. isohkot yhdistelmärattaat menee pitkittäin mukavasti ja viereen jää vielä tilaa muillekin romuille (joskus toisetkin rattaat olleet kyydissä). Perusvarustelussa ei mitään ihmeellistä ole tarjolla mutta eipä mitään olennaista puutukaan. Omassa on lisävarusteinen manuaali-ilmastointi, jonka kompura hieman tykkää metelöidä toimien kuitenkin vielä. Kaikki sähkökilkkeet toimivat kuskin penkinlämmitystä lukuunottamatta. Mukavuus on minustas autossa kohdallaan ja etenkin maantiellä tuon ratissa viihtyy. Pakkastakaan tuo ei pelkää ja kabiinissa tarkenee vaikka ulkona sattuisi olemaan hieman rapsakampikin keli.
Ruostetta olen löytänyt vain takakaarien etureunan saumakohdasta (=karsean näkönen) ja takaovien aukkojen alakulmista, ja nuo taitavatkin olla mallille melko yleiset kukkimispaikat. Alusta on tietääkseni happeen yhtymisen suhteen kunnossa.
Matka on jäänyt autolla kesken kaksi kertaa, syyllisinä katkennut apulaitehihna ja katkennut kytkinvaijeri. Muita normaalin ylläpidon lisäksi tehtäviä remppoja on ollut etu- ja takajarrujen uusiminen, kampiakselin asentoanturin vaihto, pakoputken osien uusiminen, etuturvavyön vaihto, termostaatin vaihto sekä jotain pienempiä fiksailuja. Toimenpiteitä tällä hetkellä vaatisivat ainakin vuotava hammastanko sekä etupään kolinat, mahdollisesti myös meluava ilmastoinnin kompura. Öljyä joutuu vaihtovälillä hieman lisäämään ja sitähän saa kaupasta, joten siitä en ole jaksanut murehtia.
Mallin turvallisuudesta en onneksi osaa sanoa mitään, kun kokemusta ei ole kuin tonnarin kanssa ryskäämisestä. Pelkästään tähtien määrää tuijottamallahan tuo olisi aika köykänen kampe, mutta jotenkin uskon että niissä ei koko totuus näy. En aio silti kokeilla, mikäli se vain itsestä on kiinni.
Kaikkiaan tuo on tähän asti ollut ihan käypänen auto käyttötarkoitukseensa ja varsinkin kun katsoo nyt NG900:n (ja myös OG9-3:n) pyyntihintoja, niin aika pirun paljon autoa siihen rahaan saa. Uusinkin 900 on kuitenki jo likimain maan autokannan keski-iässä, joten väistämättähän niihin aina joskus joutuu jotain laittamaan.
Noniin. Tämä satutuokio olikin oikeastaan suunnattu yhtä paljon itselle kuin ketjun aloittalle . Välillä ihan hyvä istua alas ja tuumata missä mennään niin huomaa että eihän tuo oma autokaan ihan pommi ole. Varsin hyvä tuo NG900 on.
Tavallisena arkiautona arkisiin ajoihin tuo on minusta varsin mainio laite. Kaksilitrainen vapari ei ole hätäisen miehen kone, mutta itse olen tuolla aina ehtinyt ja jopa joskus joutunut ohittamaankin menestyksekkäästi. Kulutus on mielestäni pysynyt maltillisena, eli maantiellä rajoitusten mukaan ajettuna jossakin 7 litran tuntumassa, joskus hieman allekin. Kaupungissa sitten ihan ajotavasta yms. riippuen jotain 10-11 litran luokkaa. Alusta tuossa on vakio eli mallia keinulauta, mutta ei tuokaan normaali ajotilanteissa itseä yleensä haittaa. Joskus tiukemmalla moottoritien rampilla tuntuu että mennään katon kautta ympäri, mutta ei se mitään kun sen tietää
Sisätiloiltaan NG900 ei kaksinen ole, etenkään takaa. Kuskin paikalle sen sijaan tällainen 194cm kääpiö mahtuu mukavasti, eikä penkin tarvitse edes välttämättä olla takimmaisessa asennossa. Tavaratila sen sijaan onkin kohtalaisen valtava laari johon esim. isohkot yhdistelmärattaat menee pitkittäin mukavasti ja viereen jää vielä tilaa muillekin romuille (joskus toisetkin rattaat olleet kyydissä). Perusvarustelussa ei mitään ihmeellistä ole tarjolla mutta eipä mitään olennaista puutukaan. Omassa on lisävarusteinen manuaali-ilmastointi, jonka kompura hieman tykkää metelöidä toimien kuitenkin vielä. Kaikki sähkökilkkeet toimivat kuskin penkinlämmitystä lukuunottamatta. Mukavuus on minustas autossa kohdallaan ja etenkin maantiellä tuon ratissa viihtyy. Pakkastakaan tuo ei pelkää ja kabiinissa tarkenee vaikka ulkona sattuisi olemaan hieman rapsakampikin keli.
Ruostetta olen löytänyt vain takakaarien etureunan saumakohdasta (=karsean näkönen) ja takaovien aukkojen alakulmista, ja nuo taitavatkin olla mallille melko yleiset kukkimispaikat. Alusta on tietääkseni happeen yhtymisen suhteen kunnossa.
Matka on jäänyt autolla kesken kaksi kertaa, syyllisinä katkennut apulaitehihna ja katkennut kytkinvaijeri. Muita normaalin ylläpidon lisäksi tehtäviä remppoja on ollut etu- ja takajarrujen uusiminen, kampiakselin asentoanturin vaihto, pakoputken osien uusiminen, etuturvavyön vaihto, termostaatin vaihto sekä jotain pienempiä fiksailuja. Toimenpiteitä tällä hetkellä vaatisivat ainakin vuotava hammastanko sekä etupään kolinat, mahdollisesti myös meluava ilmastoinnin kompura. Öljyä joutuu vaihtovälillä hieman lisäämään ja sitähän saa kaupasta, joten siitä en ole jaksanut murehtia.
Mallin turvallisuudesta en onneksi osaa sanoa mitään, kun kokemusta ei ole kuin tonnarin kanssa ryskäämisestä. Pelkästään tähtien määrää tuijottamallahan tuo olisi aika köykänen kampe, mutta jotenkin uskon että niissä ei koko totuus näy. En aio silti kokeilla, mikäli se vain itsestä on kiinni.
Kaikkiaan tuo on tähän asti ollut ihan käypänen auto käyttötarkoitukseensa ja varsinkin kun katsoo nyt NG900:n (ja myös OG9-3:n) pyyntihintoja, niin aika pirun paljon autoa siihen rahaan saa. Uusinkin 900 on kuitenki jo likimain maan autokannan keski-iässä, joten väistämättähän niihin aina joskus joutuu jotain laittamaan.
Noniin. Tämä satutuokio olikin oikeastaan suunnattu yhtä paljon itselle kuin ketjun aloittalle . Välillä ihan hyvä istua alas ja tuumata missä mennään niin huomaa että eihän tuo oma autokaan ihan pommi ole. Varsin hyvä tuo NG900 on.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower