NG900 Webasto-mysteeri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

Webasto starttaa hienosti ja aktivoi ACC:n paneelin valiten esim. sisäilman kierrätyksen ja 2 pykälää puhallinnopeutta. Rööreistä ei kuitenkaan tule ilmaa, eli puhaltimen moottori ei käynnisty -> kabiini ei lämpene. Mistäs kannattaisi etsiä vikaa?

Kun auto on käynnissä, ACC toimii täysin normaalisti eli sinänsä systeemin pitäisi olla kunnossa.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

saabin tollaiseen vebasto hommaan en ole perehtynyt ollenkaan kun ei ole koskaan ollut sellaista vielä autossa.

mutta voiskohan olla sama systeemi kuin työkaverin pösössä.
vebasto lähtee päälle ja samalla sisä puhallin autossa.
vebasto lämmitää konetta ensin pelkästään kunnes lämpötila on noin 50-55 astetta sen jälkeen alkaa vasta laskea lämmintä ilmaa kabiiniin.
tämä on vaan villi veikkaus et olisko saman lainen systeemi saabissakin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

Voikos se ACC olla ohjelmoitu myös niin, että puhallus ei käynnisty ollenkaan? Meinasin vaan, että vois poiketa huomenissa TECH2:n äärellä, jotta sais ton ehkä sillä kuntoon.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

Kiitoksia tiedosta :) Ehkä auton aiempi omistaja "Rane" on säädellyt tuonkin asian epävireeseen...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

Mimmi, meneeköhän toi ACC:n säätö varmasti NG900:n kohdalla noin? ACC-valikon kautta löytyi ainoastaan lisävalikko "Pysäköintilämmitin" ja siellä oli vain yksi parametri arvossa 100%. Jos tuota puhaltimen ohjausta säädetään jostain muualta, niin voisitko heittää tarkempaa tietoa, että mistä?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

No niin. Koska erään merkkiliikkeen Saab-huoltaja sanoi, että meikän auto on niin vanha ettei pääse Webastoon kiinni ja hän sanoi myös, että kiertovesipumppu on tod.näk. rikki ja siksi ACC ei puhalla kabiiniin ilmaa, niin päätin iltapuhteiksi lähteä lumiselle moottoritielle kohti Mimmin parkkipaikkaa. Siellä säädeltiin TECH2:lla ACC:n kyseinen parametri 100% -> "SÄÄDETTY LÄMPÖ", niin johan alkoi kabiiniin virrata lämmintä ilmaa Webaston ollessa aktiivinen.

:)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5870
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvää toimintaa, Mikäs pulju se on missä ei onnistuttu käyttämään sitä techiä? Sinne kannattaa ehkä soittaa ja kertoa, mitä tehtiin toisin jotta onnistuttiin. Ei siis kettuilumielessä vaan jotta kaveri osaa tehdä sen ensikerralla oikein. Luulisi heitä kiinnostavan se myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 Webasto-mysteeri

Viesti Kirjoittaja karg »

Saabin Webasto-asennusohjeessa on virhe NG900:n suhteen.. siinä sanotaan, että jos autossa on ACC, niin puhallinmoottorin pakko-ohjaus -piuhat pitää jättää kytkemättä. Puhallinmoottori saa virtaa kuitenkin +54 -jännitteestä, eli se toimii vain, jos virrat on kytkettynä (tämän huomasin myös itse), vaikka ACC-paneeli onkin aktiivinen Webaston päällä ollessa. Hook keksi tämän 100%-varmuudella kytkentäkaavioita väijymällä ja tänään pistettiin puhallinmoottorille +30 -jännite, jolloin puhallinmoottori toimii myös ilman virta-avainta silloin, kun Webasto ohjaa ACC-paneelin käyntiin. Aiemmin tota lämmintä ilmaa tuli kabiiniin hiljakseen vain siksi, että lämmin ilma nousee ylöspäin. Nyt sitä tulee tehokkaammin, kun puhallinmoottori työntää siihen vauhtia.. :)

EDIT: Aamuhavainto: Soitto Saabille ja 20min päästä startti. Ja nyt oli sitten Saabi oikeesti lämmin sekä sisältä että moottorista tossa äskettäin -12 pakkasesta lähtiessäni 8)
Vastaa Viestiin