P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
glaslow
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 12:39

P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja glaslow »

Vaihtui tuossa talvella (helmi-maaliskuussa) bypass-venttiili kyseisen vikakoodin syttymisen jälkeen. Silloin nyrkkipajalla vaihdon tehnyt kaveri sanoi, että venttiilin kalvo oli tosiaan revennyt. Vaihdettu osa oli Motonetista, ilmeisesti alkuperäistä vastaava?

Kuitenkin nyt pari päivää sitten syttyi taas Check Engine ja hommasin sitten lukijan. Sama vikakoodi. Katsoin eilen ton bypassin, miten nyt osasin, ja minusta se näytti olevan kunnossa. Imin joka putkesta ja vain siitä alipaineletkun reiästä pystyi hiukan imeä ilmaa. Mitä ihmettä? 8O Voikohan tuo nyt olla joku ihan muu vika, vaikka siinä yläpuolisessa anturissa tai jossain. En tosin varmalla osaa sanoa onko venttiili ehjä, mutta kuitenkin vain pari kuukautta vanha. Siinä kuskia kohti menevässä putkessa näytti olevan jotain töhnää, en sitten tiedä oliko liikaa.

Ja sitten ehkä tärkein, uskaltaako tuo vikakoodi päällä ajella, vai voiko jotain vakavaa olla kyseessä? Nollasin sen myös oman tarkastukseni jälkeen ja tänään tuli takaisin. Mitähän sitä tarkastaisi seuraavaksi, vai pitääkö taas viedä korjaamolle ja köyhtyä ainakin sen verran kuin viimeksi... :evil:
--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

No vaihdosta ei ainakaan kannata korjaamolle maksaa kun sen vaihtaa muutamaan minuuttiin vaikka pihassa. Jotkut pihdit vaan letkunkiristimiä varten, muita työkaluja ei tarvitse. Jos siitä pikkuletkusta on yhteys jompaan kumpaan isommista putkista, on kalvo rikki. Muussa tapauksessa vikaa kannattanee haeskella alipaineletkuista tai sitten siitä magneettiventtiilistä jolle letku bypassilta menee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
glaslow
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 12:39

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja glaslow »

Jeps, en enää ajatellutkaan turhasta maksaa :D . Näin siis pääsi käymään silloin maaliskuussa, kun vikaa piti ensin selvitellä. Irroitin siis tuossa pari päivää sitten kyseisen venttiilin enkä ollut huomaavinani siinä vikaa. Vain jotain töhnää näytti olevan siinä isommalle putkelle menevässä röörissä. Silti vikavalo syttyi uudestaan.
Muussa tapauksessa vikaa kannattanee haeskella alipaineletkuista tai sitten siitä magneettiventtiilistä jolle letku bypassilta menee.
Pystyykö sitä mainitsemaasi magneettiventtiiliä jotenkin itse tarkistaa? Ja onko teidän mielestä mahdollista, että bypass olisi kuitenkin taas rikki, jotenkin huomaamattomammin? Harmittaa kun tässä autossa tosiaan on ollut kolmen vuoden sisään PALJON kaikenlaista. Toista moottorivauriota en tahtoisi kokea.:x

Viimeksi homma lähti liikkeelle hajonneesta turbosta emännän ollessa reissussa. Ei kai turbo liene taas menossa, vaikka vikakoodi onkin p1110 by pass.

- Lasse
--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Ite raapaisin tänään konehuoneesta huitshelvettiin tuon 1kk sitten ostamani Motonetin bypassin(scantech). Tuli aika muikeat "lähetääks viivalle"-puhinat tuossa päivällä CE-valon saatellessa ja kalvohan se siellä vuosi suhisten, kun nippaan puhalsi. Sormellakin huomasin, että kalvo on jotenkin irronnut.
Pistin paikalleen vanhan hieman erilaisen ja taas suhisee normaalisti.
Erikoinen muuten tuo vanha. Näyttää mäntämalliselta, ja sisällä näkyy metallia ja aivan kuin O-rengasta. Päällepäin kuitenkin likimain identtinen tuon craptechin kanssa. :roll:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja patse »

http://tinyurl.com/372j8wh

Kuva 1: Aloituskuva, jos vastasit EI -> Kuva 2 / jos vastasit KYLLÄ -> Kuva 3
Kuva 3: jos vastasit EI -> Kuva 4 / jos vastasit KYLLÄ -> Kuva 5
Toivottavasti saa tolkun :roll:

Bypassin mang.venttiilin resistanssiksi ilmoitetaan 40 ±5 ohmia
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
glaslow
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 12:39

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja glaslow »

Jeps kiitoksia tähänastisista vastauksista. Toi kuvasarja on kyllä ihan hyvä, mutta ei ole oikein välineitä selvittää noita juttuja.

Sitten täytyy vielä kysyä hiukan rautalangasta vääntäen teidän mielipiteitä, että onko tuo bypass kunnossa vai ei. Otin sen taas irti ja vähän ihmettelin.
http://imagebin.ca/view/YSaIcl4.html
Mitään ulkoista vikaa en venttiilissä huomannut. Kakkoseen puhaltamalla tai imemällä ei tapahtunut mitään. Ykkösestä pystyi puhaltamaan hiukan ilmaa läpi jolloin sitä tuli kolmosesta. Vastaavasti kolmosesta (pikkunippa) pystyi hiukan imeä. Onko tämä oikea toiminta?

Ja alipaineletkun päästä sai mielestäni aika helposti imettyä / puhallettua sillä tavalla että toisesta päästä hiukan valskasi. En tiedä kuuluuko magneettivenan pään olla täysin tiivis vai ei.

Ja nyt olen ollut huomaavinani, että kiihdytys ei suju ihan yhtä reippaasti kuin pitäisi. Eli voisiko tuo tarkoittaa että venttiili vuotaa?

Tällaisia...
- Lasse
--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei bypassilla pitäisi olla tehoihin vaikutusta. Letkusta 3 imemällä pitäisi kanavien 1 ja 2 välille aueta yhteys, muutoin niiden välillä ei ihan pienellä imemisellä/puhalluksella ilmaa liiku. Käytännössä ainoa hajoava komponentti on kalvo, jolloin isommista kanavista aukeaa yhteys pienempään. Jos näin ei ole, kalvo on ehjä ja vika jossain muualla.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onhan bypass oikeinpäin? Pikkuletku siis sojottaa akkua kohti?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se tehoihin vaikuttaa ja paljonkin jos bypassin kalvo on revennyt ja vuotaa ahtoja takaisin imupuolelle, tällöin ahdot jää vajaaksi toivotusta varsinkin viritetyssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
glaslow
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 12:39

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja glaslow »

Jep, nyt vaihdoin uuden Motonetista ostetun bypassin ja nollasin vikakoodit. Ikävä kyllä ei ollut lauantaina saatavilla marmoritiskin osaa kun hintakin olisi ollut ~sama.
Ykkösestä pystyi puhaltamaan hiukan ilmaa läpi jolloin sitä tuli kolmosesta. Vastaavasti kolmosesta (pikkunippa) pystyi hiukan imeä. Onko tämä oikea toiminta?

Sen jälkeen tullut n. 100 km eikä valo ole syttynyt. Olin myös huomaavinani, että uudessa ei mainitsemaani puhallusta mistään kohdasta pystynyt tehdä. Eli kaiketi tämä 3 kuukautta vanha bypass oli kuin olikin jo sökö :roll:

Kiitoksia vastauksista.

p.s. Jos pääkaupunkiseudulla on joku joka pystyy ladata virisoftia T7 saabiin niin olisin kiinnostunut.

- Lasse
--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Ykkösestä pystyi puhaltamaan hiukan ilmaa läpi jolloin sitä tuli kolmosesta.
Tämä tosiaan viittaa siihen, että kalvossa on reikä. Kannattaa viedä se takaisin sinne liikkeeseen, kyllä noillakin takuu on.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vikakoodi P1110 tuli täälläkin pariin kertaan, ja vaihdoin uuden bypassin. Toistaiseksi on toiminut, ja vanhassa oli kieltämättä eri tuntuma imutellessa, mutta puhaltamalla ei siitäkään ilma mielestäni kulkenut. Voiko tämä vika mitenkään vaikuttaa auton käynnistymiseen (OG9-3 2,0t A -02)? Käynnistyminen on ollut huonohkoa, mutta jostain syystä nyt on lähtenyt käyntiin paremmin - tosin vasta vajaa kymmenen "kylmäkäynnistystä" takana. Käynnistymis vaikeutta on tutkittu kahdella eri merkkikorjaamolla, mutta vielä kukaan ei ole sitä kuntoon saanut.
Ericsson
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 19:16

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ericsson »

Vaihdoin myös by-passin, kun tuli tuo p1110-vikakoodi. Moottorivalo ei sammunut, mutta täytyy ilmeisesti käydä vaan kuittaamassa se pois? Vai onkohan vika jossain muualla?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Täytyy kuitata, ei muuten ainakaan ihan heti sammu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

laatu-scantech bypass sanoi itsensä irti vaan 3tkm jälkeen, joten nyt ikuinen metallinen tilalle.

ostaisiko joku sanoa suoraan minkä kokoinen o-rengas tuolla bypassiltä lähtevän alumiinisen putken alapäässä kuuluu olla? epc:stä löytänyt koko putkea, heh.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: P1110 vikakoodi uudestaan vaihdetun bypassin jälkeen

Viesti Kirjoittaja mjava »

Ericsson kirjoitti:Vaihdoin myös by-passin, kun tuli tuo p1110-vikakoodi. Moottorivalo ei sammunut, mutta täytyy ilmeisesti käydä vaan kuittaamassa se pois? Vai onkohan vika jossain muualla?
moottorivalo kuittaantuu pois kun otat sulakkeen 28 irti 15 minuutiksi.
Vastaa Viestiin