"Ohitus vilkku"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Sairas95 kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Kun on valo-ohjattu risteys ja vilkkua on käytetty kääntymiskaistalle tullessa - valot menee punaiselle - niin onkohan vilkun käyttö "pakollista" koko punaisen ajan ja jos on, niin kenellekähän siitä olisi apua?
Tässä sitä taas ihmetellään?! Ei vastaantulija välttämättä tiedä sinun ryhmitysmerkkiäsi ja tiedä valmiiksi, että käännyt, jollei sinulla ole vilkkua päällä. Itseäni juuri harmittaa tällaiset tolvanat, jotka ei pysty ajattelemaan muita ollenkaan. Anteeksi.
Tällainen tolvana käyttää vilkkua aikoessaan vaihtaa kaistaa tai aikoessaan lähteä kääntyäkseen. Ei odottaessaan punaisten vaihtumista varsinkaan jonossa - yleensä!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Niin just. Toinen joutuu odottamaan valojen vaihtumiseen asti, että tietää, mitä kukin aikoo ja joutuu tekemään päätökset vasta sitten, kun ei voinut valmiiksi tietää, että toinen kääntyy.
9-5 2.3 MY2008
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

J.V.A kirjoitti:kaistamerkinnöillä varustetuista kaistoista esim: vain oikealle tai vasemmalle myös näissä kohteissa vilkun käyttö on "pakollista" lain mukaan. !
Lain ymmärtäminen on ok, eri asia haluaako niin toimia, koska laki on aika perseestä toisinaan.
Laki kieltää murtovarkaan ampumisen keskellä yötä olohuoneeseen ja melkein pakottaa ottamaan siltä itse turpaan ja antamaan tavarat mukaan. Linnaan lähdet kun puolustat koti ja perhettä.
Nakkikioskilla puukotuksesta ei tule edes tonnin sakkoa ja raiskauksesta annetaan kohta enää ehdollista. Mutta kun jättää näyttämättä vilkkua poliisi sedälle, niin tulee melkein satasen sakko. Tämä vasta järkevää.

Asiaan.
Jos on kaistamerkinnät, niin käännyttäessä oikealle olet etuajo oikeutettu vastaantuleviin nähden ja jos käännyt vasemmalle, niin silloin ei vastaan tulijan tarvitse edes tietää mihin olet menossa, koska hänellä on etuajo oikeus.

Sitä mä en tajua, että mitä hyötyä on valoristeyksessä vilkuttaa, vaikka kaistalta ei voi edes ajaa muualle kuin yhteen suuntaa.

Armeijassa opetettiin aikanaan niin, että jos tulee tasa-arvoiseen risteykseen, niin vasemmalle ei edes katsota, eikä tosiaan edes hiljennetä jos oikealta ei tule ketään. Arveluttava ajotapa omalla autolla kun tuolla on kaikki kamikazzeja aina liikkeellä.

Ja mitä tulee tuohon kaistan vaihtoon kiilaamalla (vilkun kanssa tai ilman) niin, että takana tuleva joutuu jarruttamaan niin se vasta onkin perseestä.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Siis se vastaantulija ei näe niitä ryhmitysmerkkejä, ettei siitä voi ajaa suoraan. Jos esimerkiksi olen kääntymässä vasemmalle ja siellä on kaksi kaistaa, niin on hyvä, että vastaantulijalla on myös vilkku päällä suunnastaan oikealle (vaikka ei saisikaan ajaa suoraan), koska voin heti valojen vaihduttua lähteä myös kääntymään vasemmalle, koska meille on kummallekin omat kaistat, eikä tarvitse odotella, mitä se vastaantulija tekee.
9-5 2.3 MY2008
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tämän keskustelun voisi siirtää pois 9-5 osiosta.
Vilkun käytön tarkoitus on viestittä muille omista aikomuksista liikenteessä. Siksi vilkku on minusta syyttä laittaa pääle reilusti etukäteen ennen kääntymisen ja kaistanvaihtoa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

1) Palstalla on ollut viime aikoina paha tapa alkaa paisuttelemaan alkuperäistä kysymystä ties kuinka laajaksi. Jos joku kysyy yksinkertaista ja selvää asiaa, niin pysytään ko.asiassa, eikä aleta kirjoittelemaan kaikkea, mikä asiaan voisi jotenkin liittyä.

2) Palstalla on myös vähän sellainen linja, että jos jokin ominaisuus ei ole Saabissa mukana, niin se on automaattisesti paska ominaisuus. Keksitään vaikka kuinka ihmeellisiä selityksiä, jonka vuoksi Saabissa ei ominaisuutta ole eikä tarvitse ikinä tullakaan. Tässä maailmassa nyt vaan sattuu olemaan muitakin hyviä autonvalmistajia, ja jotkut keksinnöt ovat hyviä vaikkei niitä Saabbiin ole saatukaan. Vastaavasti kaikki Saabin ominaisuudet eivät ole automaattisesti hyviä, vaikka ne olisivatkin vain ja ainoastaan Saabissa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ysivee kirjoitti:1) Palstalla on ollut viime aikoina paha tapa alkaa paisuttelemaan alkuperäistä kysymystä ties kuinka laajaksi. Jos joku kysyy yksinkertaista ja selvää asiaa, niin pysytään ko.asiassa, eikä aleta kirjoittelemaan kaikkea, mikä asiaan voisi jotenkin liittyä.
Samaa mieltä, tämäkin karkasi jo ensimmäisellä sivulla ohi aiheen.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kiitos hyvästä esimerkistä asiaan kuulumattomattomasta tekstistä.
Voinet perustella kantaasi...voit vaikka alleviivata ne kohdat viestistäni, jotka ovat asiaan kuulumatonta.

Tosin meidän perheessä vasta pian kymmenes Saab menossa, eli siinä mielessä lienen 9-5T:n mielestä vasta "juniori" esittämään jotain kommentteja Saabiin liittyen.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Oli hienos autos ohitusvilkku ja se ain muitte autojen vilkkua ilkku. Kun se kerran oikein ilkku, ni suuttus siitä sit oikea vilkku. Vilkku veti palon nenuun ja alkoi sen pinna venuun, alkoi sättiä ohitusvilkkua, et turha täs on nus... pilkkua.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Huh-hu Aika kaukana ovat kommentit alkuperäisestä asiasta, Mutta siihen palatakseni kyselisin seuraavaa.

1. Voiko 2008 malliseen ysiviivavitoseen ohjelmoida tuon kaistanvaihtovilkun?
2. Jos VOI niin kuka/missä osataan se tehdä? :roll:
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Ensio Itkonen sanoi joskus,että vilkku niin aikaisin päälle että oikein hävettää...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

mienkoiv kirjoitti:Ensio Itkonen sanoi joskus,että vilkku niin aikaisin päälle että oikein hävettää...
Nii ja Karpo palkitsi tästä komentista Ension poron perseellä ja karvalakilla...! :wink:
Mutta kysymkseen ei saatu vastausta...
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itse pidän viikseä 2 sek. ylhäällä napauttamatta sitä kokonaan ylös..

ja elämä on HELPPOA!!!

suosittelen!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ohitusvilkku:

1. Paina vilkkuviiksi alas.

2. Tarkista vasemmasta peilistä, ettei kukaan ole tulossa ohitsesi.

3. Käännä päätä vasemmalle ja tarkista kuollut kulma. (Siellä ei saisi olla ketään.)

4. Ohjaa auto vasemmalle kaistalle.

5. Vilkku pois.

6. Ohita ohitettava. Riittävä etäisyys taakse jäävään on hyvä tarkistaa.

7. Nosta vilkkuviiksi ylös.

8. Vaihda oikealle kaistalle.

9. Vilkku pois.

10. Odota seuraavaa nutaajaa ja katso kohta 1.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: "Ohitus vilkku"

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

t.t.j kirjoitti:Ohitusvilkku:

1. Paina vilkkuviiksi alas.

2. Tarkista vasemmasta peilistä, ettei kukaan ole tulossa ohitsesi.

3. Käännä päätä vasemmalle ja tarkista kuollut kulma. (Siellä ei saisi olla ketään.)

4. Ohjaa auto vasemmalle kaistalle.

5. Vilkku pois.

6. Ohita ohitettava. Riittävä etäisyys taakse jäävään on hyvä tarkistaa.

7. Nosta vilkkuviiksi ylös.

8. Vaihda oikealle kaistalle.

9. Vilkku pois.

10. Odota seuraavaa nutaajaa ja katso kohta 1.
Mitä!! en löytänyt käyttöohjeesta tät ominaisuutta, kiitos kun kerroit!! :)

tohon kohta 6. itse olen joskus oppinut, että kun ohitettava näkyy kokonaan taas taustapeilistä niin sitten omalle kaistalle.
pöllyävä lumi/vesipisarat otettava tietty huomioon...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin