Tällainen tolvana käyttää vilkkua aikoessaan vaihtaa kaistaa tai aikoessaan lähteä kääntyäkseen. Ei odottaessaan punaisten vaihtumista varsinkaan jonossa - yleensä!Sairas95 kirjoitti:Tässä sitä taas ihmetellään?! Ei vastaantulija välttämättä tiedä sinun ryhmitysmerkkiäsi ja tiedä valmiiksi, että käännyt, jollei sinulla ole vilkkua päällä. Itseäni juuri harmittaa tällaiset tolvanat, jotka ei pysty ajattelemaan muita ollenkaan. Anteeksi.9-5/2,3LPT kirjoitti:Kun on valo-ohjattu risteys ja vilkkua on käytetty kääntymiskaistalle tullessa - valot menee punaiselle - niin onkohan vilkun käyttö "pakollista" koko punaisen ajan ja jos on, niin kenellekähän siitä olisi apua?
"Ohitus vilkku"
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Lain ymmärtäminen on ok, eri asia haluaako niin toimia, koska laki on aika perseestä toisinaan.J.V.A kirjoitti:kaistamerkinnöillä varustetuista kaistoista esim: vain oikealle tai vasemmalle myös näissä kohteissa vilkun käyttö on "pakollista" lain mukaan. !
Laki kieltää murtovarkaan ampumisen keskellä yötä olohuoneeseen ja melkein pakottaa ottamaan siltä itse turpaan ja antamaan tavarat mukaan. Linnaan lähdet kun puolustat koti ja perhettä.
Nakkikioskilla puukotuksesta ei tule edes tonnin sakkoa ja raiskauksesta annetaan kohta enää ehdollista. Mutta kun jättää näyttämättä vilkkua poliisi sedälle, niin tulee melkein satasen sakko. Tämä vasta järkevää.
Asiaan.
Jos on kaistamerkinnät, niin käännyttäessä oikealle olet etuajo oikeutettu vastaantuleviin nähden ja jos käännyt vasemmalle, niin silloin ei vastaan tulijan tarvitse edes tietää mihin olet menossa, koska hänellä on etuajo oikeus.
Sitä mä en tajua, että mitä hyötyä on valoristeyksessä vilkuttaa, vaikka kaistalta ei voi edes ajaa muualle kuin yhteen suuntaa.
Armeijassa opetettiin aikanaan niin, että jos tulee tasa-arvoiseen risteykseen, niin vasemmalle ei edes katsota, eikä tosiaan edes hiljennetä jos oikealta ei tule ketään. Arveluttava ajotapa omalla autolla kun tuolla on kaikki kamikazzeja aina liikkeellä.
Ja mitä tulee tuohon kaistan vaihtoon kiilaamalla (vilkun kanssa tai ilman) niin, että takana tuleva joutuu jarruttamaan niin se vasta onkin perseestä.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
Siis se vastaantulija ei näe niitä ryhmitysmerkkejä, ettei siitä voi ajaa suoraan. Jos esimerkiksi olen kääntymässä vasemmalle ja siellä on kaksi kaistaa, niin on hyvä, että vastaantulijalla on myös vilkku päällä suunnastaan oikealle (vaikka ei saisikaan ajaa suoraan), koska voin heti valojen vaihduttua lähteä myös kääntymään vasemmalle, koska meille on kummallekin omat kaistat, eikä tarvitse odotella, mitä se vastaantulija tekee.
9-5 2.3 MY2008
1) Palstalla on ollut viime aikoina paha tapa alkaa paisuttelemaan alkuperäistä kysymystä ties kuinka laajaksi. Jos joku kysyy yksinkertaista ja selvää asiaa, niin pysytään ko.asiassa, eikä aleta kirjoittelemaan kaikkea, mikä asiaan voisi jotenkin liittyä.
2) Palstalla on myös vähän sellainen linja, että jos jokin ominaisuus ei ole Saabissa mukana, niin se on automaattisesti paska ominaisuus. Keksitään vaikka kuinka ihmeellisiä selityksiä, jonka vuoksi Saabissa ei ominaisuutta ole eikä tarvitse ikinä tullakaan. Tässä maailmassa nyt vaan sattuu olemaan muitakin hyviä autonvalmistajia, ja jotkut keksinnöt ovat hyviä vaikkei niitä Saabbiin ole saatukaan. Vastaavasti kaikki Saabin ominaisuudet eivät ole automaattisesti hyviä, vaikka ne olisivatkin vain ja ainoastaan Saabissa.
2) Palstalla on myös vähän sellainen linja, että jos jokin ominaisuus ei ole Saabissa mukana, niin se on automaattisesti paska ominaisuus. Keksitään vaikka kuinka ihmeellisiä selityksiä, jonka vuoksi Saabissa ei ominaisuutta ole eikä tarvitse ikinä tullakaan. Tässä maailmassa nyt vaan sattuu olemaan muitakin hyviä autonvalmistajia, ja jotkut keksinnöt ovat hyviä vaikkei niitä Saabbiin ole saatukaan. Vastaavasti kaikki Saabin ominaisuudet eivät ole automaattisesti hyviä, vaikka ne olisivatkin vain ja ainoastaan Saabissa.
Samaa mieltä, tämäkin karkasi jo ensimmäisellä sivulla ohi aiheen.Ysivee kirjoitti:1) Palstalla on ollut viime aikoina paha tapa alkaa paisuttelemaan alkuperäistä kysymystä ties kuinka laajaksi. Jos joku kysyy yksinkertaista ja selvää asiaa, niin pysytään ko.asiassa, eikä aleta kirjoittelemaan kaikkea, mikä asiaan voisi jotenkin liittyä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Voinet perustella kantaasi...voit vaikka alleviivata ne kohdat viestistäni, jotka ovat asiaan kuulumatonta.Kiitos hyvästä esimerkistä asiaan kuulumattomattomasta tekstistä.
Tosin meidän perheessä vasta pian kymmenes Saab menossa, eli siinä mielessä lienen 9-5T:n mielestä vasta "juniori" esittämään jotain kommentteja Saabiin liittyen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Oli hienos autos ohitusvilkku ja se ain muitte autojen vilkkua ilkku. Kun se kerran oikein ilkku, ni suuttus siitä sit oikea vilkku. Vilkku veti palon nenuun ja alkoi sen pinna venuun, alkoi sättiä ohitusvilkkua, et turha täs on nus... pilkkua.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
- Paikkakunta: Wilppula
- Viesti:
Re: "Ohitus vilkku"
Huh-hu Aika kaukana ovat kommentit alkuperäisestä asiasta, Mutta siihen palatakseni kyselisin seuraavaa.
1. Voiko 2008 malliseen ysiviivavitoseen ohjelmoida tuon kaistanvaihtovilkun?
2. Jos VOI niin kuka/missä osataan se tehdä?
1. Voiko 2008 malliseen ysiviivavitoseen ohjelmoida tuon kaistanvaihtovilkun?
2. Jos VOI niin kuka/missä osataan se tehdä?
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
Re: "Ohitus vilkku"
Ensio Itkonen sanoi joskus,että vilkku niin aikaisin päälle että oikein hävettää...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
- Paikkakunta: Wilppula
- Viesti:
Re: "Ohitus vilkku"
Nii ja Karpo palkitsi tästä komentista Ension poron perseellä ja karvalakilla...!mienkoiv kirjoitti:Ensio Itkonen sanoi joskus,että vilkku niin aikaisin päälle että oikein hävettää...
Mutta kysymkseen ei saatu vastausta...
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
Re: "Ohitus vilkku"
itse pidän viikseä 2 sek. ylhäällä napauttamatta sitä kokonaan ylös..
ja elämä on HELPPOA!!!
suosittelen!
ja elämä on HELPPOA!!!
suosittelen!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: "Ohitus vilkku"
Ohitusvilkku:
1. Paina vilkkuviiksi alas.
2. Tarkista vasemmasta peilistä, ettei kukaan ole tulossa ohitsesi.
3. Käännä päätä vasemmalle ja tarkista kuollut kulma. (Siellä ei saisi olla ketään.)
4. Ohjaa auto vasemmalle kaistalle.
5. Vilkku pois.
6. Ohita ohitettava. Riittävä etäisyys taakse jäävään on hyvä tarkistaa.
7. Nosta vilkkuviiksi ylös.
8. Vaihda oikealle kaistalle.
9. Vilkku pois.
10. Odota seuraavaa nutaajaa ja katso kohta 1.
1. Paina vilkkuviiksi alas.
2. Tarkista vasemmasta peilistä, ettei kukaan ole tulossa ohitsesi.
3. Käännä päätä vasemmalle ja tarkista kuollut kulma. (Siellä ei saisi olla ketään.)
4. Ohjaa auto vasemmalle kaistalle.
5. Vilkku pois.
6. Ohita ohitettava. Riittävä etäisyys taakse jäävään on hyvä tarkistaa.
7. Nosta vilkkuviiksi ylös.
8. Vaihda oikealle kaistalle.
9. Vilkku pois.
10. Odota seuraavaa nutaajaa ja katso kohta 1.
Re: "Ohitus vilkku"
Mitä!! en löytänyt käyttöohjeesta tät ominaisuutta, kiitos kun kerroit!!t.t.j kirjoitti:Ohitusvilkku:
1. Paina vilkkuviiksi alas.
2. Tarkista vasemmasta peilistä, ettei kukaan ole tulossa ohitsesi.
3. Käännä päätä vasemmalle ja tarkista kuollut kulma. (Siellä ei saisi olla ketään.)
4. Ohjaa auto vasemmalle kaistalle.
5. Vilkku pois.
6. Ohita ohitettava. Riittävä etäisyys taakse jäävään on hyvä tarkistaa.
7. Nosta vilkkuviiksi ylös.
8. Vaihda oikealle kaistalle.
9. Vilkku pois.
10. Odota seuraavaa nutaajaa ja katso kohta 1.
tohon kohta 6. itse olen joskus oppinut, että kun ohitettava näkyy kokonaan taas taustapeilistä niin sitten omalle kaistalle.
pöllyävä lumi/vesipisarat otettava tietty huomioon...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179