9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tossa pari kuvaa, jos apuva :) http://aijaa.com/Nn1eS6
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Hienoa lukea jälkikäteen tuosta käyttövivun varmistamisesta. Tajunnut sitä tehdä ja aika pitkälle alashan se meni. Noh, kohta kokeilemaan miten vaikutti.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Nyt on peruspaineet 1400. Piuha takasin kiinni ja nyt tuntuisi toimivan, ei nykäisyjä enää. Pyynnit/saannitkin näyttäisi toteutuvan nätisti, en kerennyt kyllä pitkään testata. Vikakoodeja näyttäisi olevan tämän testin jälkeen:

Kiinalainen lukija:
P0160 Stored
P0150 Stored
P0162 Pending
P0151 Pending

Eikä nollaudu. Onkohan noissa nyt jotain mukavaa odottamassa, vai liittyykö nuo nyt kattien poistamiseen kaikki?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kiinalukija sekoilee. Tuollaisia vikakoodeja ei edes T7:ssa ole. Kattien poistosta tulee P0420 eli katalysaattorin heikko toiminta, sen saa softattua pois jos on katti poistettu tai virikatti vaihdettu.

Nyt kun peruspaine on kohdallaan niin ei tule enää fuel cutteja joten se ongelma on todennäköisesti historiaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Sid näyttää nyt kahta vikakoodia, mutta en nyt saa tietystikkään luettua kuin tuon yhden.
Ja sen mitä se näyttää on 1056 eli tuo katti homma.
Aikaisemmin tuo kiinalukija näytti tuon saman vikakoodin.

Pitäisiköhän käyttää vielä akkua irti 30 min ja katsoa tuleeko koodeja uudestaan.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toinen vikakoodi on todennäköiseti mankkuvenan irroituksesta aiheutunut P1662 eli mankkuventtiilin sähköinen katkos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Joo, näin voisi hyvinkin olla. Käytän akkua irti niin selviää, tuleeko lisää koodeja vai jääkö se siihen yhteen.

Kiitoksia paljon avusta! Kyllähän tuossa meni taas euroja ja aikaa.

Kunhan tulee se 3" koko putki niin pitäisi tietysti vielä sitä vähän katsoa ohjelman puolesta ja samalla se lampda valvonta pois...
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep pikkupäivityksellä hoituu nuo. 3" putken kanssa jos haluaa siitä täyden hyödyn etanolilla, olisi järkevää nostaa pa-painetta tai vaihtaa 875cc suuttimet. N. 300hv tienoille pääsee silloin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Ei antanut vikakoodeja enää akun irroituksen jälkeen. Lambada antaa varmaan jossain vaiheessa taas.

Ei tehojen häviämistä tai muita ongelmia. Ahdot ja toteutuneet pomppaa kyllä vielä melko korkeaksi kun 100+ vauhdeista lyö lämän tiskiin. Toteutuneet oli ainakin hetken 1300. Mutta nykäisyä ei tullut.

Joo, nuo suuttimet tai paineen nosto kävi kyllä mielessä. Samallahan tuo varmaan pitäisi sitten tehdä. Suuttimia en vielä rupea vaihtamaan, mutta jos nostaisi paineita. Pitää miettiä vielä, ei ole niin kiirusta tämän homman kanssa kun sai nyt toimimaan.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Odeon
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 13:48

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Odeon »

Alkuperäinen keskustelun aloittaja tässä moro, vika selvisi ja vaihtoon meni DI-kasetti. Vikakoodin luvussa paljastui sytytyshäiriöitä. Ei ollutkaan siis se todennäköisin veikkaus eli ilmamassamittari. Ajattelin tosin senkin vaihdattaa seuraavan huollon yhteydessä kun ilmeisesti alkuperäinen on vielä paikallaan. Ei muuta kuin kiitos vielä kaikille avusta!
Otto

Saab 9-5 Aero Estate -00
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Odeon kirjoitti:Alkuperäinen keskustelun aloittaja tässä moro, vika selvisi ja vaihtoon meni DI-kasetti. Vikakoodin luvussa paljastui sytytyshäiriöitä. Ei ollutkaan siis se todennäköisin veikkaus eli ilmamassamittari. Ajattelin tosin senkin vaihdattaa seuraavan huollon yhteydessä kun ilmeisesti alkuperäinen on vielä paikallaan. Ei muuta kuin kiitos vielä kaikille avusta!
Kannattas se bensapumppukin tarkistaa jos on vielä alkuperäinen pumppu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=135410
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

jcarlson kirjoitti:En osaa sanoa mistä tuollaisen venttiilin saisi, mutta Bilteman mittari on varmaan ihan tarpeeksi tarkka. Paineen tulisi pysyä 3,0 bar + ahtopaine eli esim. 1 bar ahdoilla 4 bar. Ja tyhjäkäynnin alipaineella (n. -0,6 bar) sitten vastaavasti alle 3 bar.
Taitaa tuo edullinen Bilteman mittari olla siinä mielessä kelvoton, että sen skaala painepuolella on vain 10 psi asti. Sehän ei paljon mitään baareissa tai ainakaan ei riitä ahtopaine + 3 bar mittauksiin.

Eli tämä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ri-151366/

Soppeli venttiili siihen suutintukille voisi olla tämä, jos kyseessä on tosiaan juuri sama liityntä kuin polkupyöränventtiileissä.
------------linkki poistettu--------------

Löysin kuitenkin netistä jotain kommetteja, että juuri tätä mittaria olisi käytetty itse asiassa Saabin polttoaineenpaineen mittaukseen. Toimiiko sittenkin? Vai vain kaasarivehkeisiin?

Kuva
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Ke Maalis 26, 2014 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Jättäisin tuon mittarin hyllyyn jos kyseessä on ruiskuvehje. Lisäksi tuo suutintukissa oleva nippa on kyllä sisäkierteeltään sopiva normaaleille auton pyöränventtiileille, mutta ulkokierre on sitten jotain ihan muuta kuin pyöränventtiilissä (muistaakseni 7/16" NTP kartiopäällä). Itse en uskaltaisi tuolla mainitsemallasi "venttiilillä" lähteä kokeilemaan paineita tukissa, sen verran voi falskata ja roiskua pitkin konehuonetta :)
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Jep, otetaan linkki pois, ettei kukaan mene sellaista virittilemään :mrgreen: Voi kiihdytykset päättyä vielä liekkimereen.

Oisko sulla varmistaa tieto, että liitin olisi 7/16" NTP kartiopäällä. Tai jopa heittää suoraan linkkiä mistä tuollaisen juuri oikean osan voi hankkia.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero Estate -00 moottorin vikavalo kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja tturku »

peukalokeskellä kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:En osaa sanoa mistä tuollaisen venttiilin saisi, mutta Bilteman mittari on varmaan ihan tarpeeksi tarkka. Paineen tulisi pysyä 3,0 bar + ahtopaine eli esim. 1 bar ahdoilla 4 bar. Ja tyhjäkäynnin alipaineella (n. -0,6 bar) sitten vastaavasti alle 3 bar.
Taitaa tuo edullinen Bilteman mittari olla siinä mielessä kelvoton, että sen skaala painepuolella on vain 10 psi asti. Sehän ei paljon mitään baareissa tai ainakaan ei riitä ahtopaine + 3 bar mittauksiin.

Eli tämä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ri-151366/

Soppeli venttiili siihen suutintukille voisi olla tämä, jos kyseessä on tosiaan juuri sama liityntä kuin polkupyöränventtiileissä.
------------linkki poistettu--------------

Löysin kuitenkin netistä jotain kommetteja, että juuri tätä mittaria olisi käytetty itse asiassa Saabin polttoaineenpaineen mittaukseen. Toimiiko sittenkin? Vai vain kaasarivehkeisiin?

Kuva
Multa löytyy tuo kyseinen kampe, ja ei sillä pysty mittaamaan kuin noin +0.7bar ja -1.0 barin väliltä yli ja alipainetta. Juuri eilen sillä leikin kun tutkin vnt turbon siipien liikkuvuutta ja paljonko alipainetta siellä ohjauspuolella menee...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin