p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Yritin searchilla löytää vastauksia ja muutaman tunnin tuon härpäkkeen kanssa värkkäsin tuloksetta, niin pakko tulla kysymään ideoita ja apua.

Eilen työmatkalla kiihdytin moottoritielle. Kuulu normaali pieni suhina ja kesken kiihytyksen suhina loppu ja oireet alko. Eli kun autolle antaa maantieajossa vähänkään reilummin kaasua, moottori "sakkaa" ja meno pysähtyy kuin seinään. Kun jalkaa yhtään kaasun päällä liikuttaa, auto nykii ja pätkii, mutta kulkee kuitenkin.

Kone ei suostu käymään tyhjäkäyntiä vaan hyytyy ja sammuu. Äärettömän hienoa kaupungissa ajellessa. Täytyy kokoajan pitää kevyt kaasu päällä. Ja sillä kevyellä kaasulla, kierrokset seilaa kaasun ollessa paikallaan 1000-2000 välillä yksikseen.

Sidinffossa Lambda -arvo on melkein kokoajan tapissaan 2500. Pinl -arvo seilaa auton käynnistyksen jälkeen n. 10 sekunttia ehkä 200-900 haarukassa, jonka jälkeen pysähtyy nollaan. mAir ja mReg on matka-ajossa hyvin linjassaan, mutta paikallaan ollessa on n. 250 eroa.

Vikakoodeja pukkaa ainakin otsikon mukaiset P1300, P0106, P0300 ja MiFejä pukkaa stnasti. 10 sekunnin paikallaan kaasuttelun aikana tais keretä melkein 200:n nousemaan.
Olen letkut käynyt moottoritilasta läpi ja en löytänyt niissä mitään poikkeavaa. Alipaineletkut on vaihdettu puolisen vuotta sitten. Kaikki letkut missä ilma pitäs kulkee, kävin läpi ja kiristelin. Jostain olen kuulevinani pienen "oudon" suhinan, joka tulee moottoritilasta kuskin puolelta, mutta en sitä pääse paikantamaan, kun auto ei tyhjäkäyntiäkään yksinään suostu pyörimään.

Pystyykös tuota mitenkään "paineistamaan" kotikonstein, että voisi kyttäillä ilmavuotoja ja mitenkä ne ois "helpointa"" löytää?

Edit: Niin joo ja auto on 9-5 2.0t vm. 2000.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

pInl = 0?

Eihän se ole teorias edes mahdollista :D Tai no jos jollai ihmeel saat tyhjiön aikaseks sinne...

Toi että heittä mair vs mreq 250 tyhjäkäynnil niin viittais isohkoon imu/ahtovuotoon. Eli kaikki letkut pitäs käydä läpi ja tehdä puhallustesti. Imuvuoto todennäköinen koska Lambda +2500.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pinl on 0 silloin jos imusarjan paineanturi on vikatilassa tai rikki. Vikatila voi tulla joskus myös sopivasta ilmavuodosta, joten aivan välttämättä anturi ei ole rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mulla näytti toissapäivänä Pinl 0:aa kun tuo letku irtosi tosta valkosesta takaiskusta kesken rivakan polkasun.. Mutta ei varmaan apua sulle jos kerran oot käyny kaikki letkut läpi. Esimerkkiä jcarlsonin mainitsemasta ilmavuodosta.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Katseleppa sieltä turbon ja ic:n luota. Veikkaisin ahtoputken korkkaamista. Toki voi olla korkannu ic:n ja läppäkotelon väliltä.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Itellä about samat oireet ja P1300 kun oli coolerin mutkasta läppäkotelolle menevä ahtoputki irti. Immun liitin irti kävi tyhjäkäyntiä normaalisti, kun käy kartoilla. Oletko koittanut immun liitin irti ja oikeasti käynyt kaikki putket läpi ihan ravistamalla? Pelkkä pieni kokeilu ei välttämättä riitä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Monettakohan tuntia tänä päivänä tota autoa kattelin ja nyt vasta tajusin tunkea naamani sinne immun jälkeen olevaan kumitötteröön ja puhallella. Ilmavuoto löyty kyllä veikeestä paikasta, pitkään sitä sai etsiä ja kuunnella.
Venttiilikopan kyljessä oleva liitin, johon tulee pieni letku takaiskuventtiililtä ja paksumpi letku, mistä lie tuleekaan. Se liitin oli haljennut siitä T-kohdasta. Vedin halkeeman umpeen tiivistemassalla ja tuolla se nyt kuivuu. Pidän sormia ristissä, että se halkeama pysys ummessa ja vika korjautus edes sen verran että autolla pystys pari päivää ajamaan. Pitää käydä varaosaa metsästämässä ens viikolla merkkiliikkeestä. Ei mahda ihan perus motonetistä löytyä käypäisää :lol:

Koitin käyttää immun liitintäkin muuten irti ja paskahalvauksen vaan sain. Kone huuti tyhjäkäyntiä, tasasesti kyllä, mutta reilu 3000 kierroksella.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja blair »

On nää kyllä jänniä laitteita, kun noita pirun putkia ja letkuja risteilee sinne ja tänne, sekä niissä on sen sata takaiskua, joista tuntuu olevan meilkein kaikki paskana, jos putkiin puhaltelee.

Toivottavasti sulla tuli auto kuntoon tuolla putken korjauksella.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

FYI niin näissä on oikeasti tosi vähän takaiskuja letkuja...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: p1300, p0106, p0300... Ei käy tyhjäkäyntiä ja tehot poissa

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Ei riittänyt tuon haarakappaleen fixauspatentti. Oisko jollain ideaa, kun nyt puhaltaa sinne mustaan kärsään, niin jostain kuskin puolelta moottoritilasta joku suhina vielä käy, ja samalla joku moottorissa "kuplii". Puhalluksen aikana julmettu pulputus käy ja sit se suhina. Että mikä neste siellä pulputtaa?
Tänään myöhemmin saan kaverin paikalle, että saa tuon suhina kohdan paikannettua, kun tahtoo yksinään olla suhteellisen vaikeeta, kun ei ole mitään puhallinta tuohon laittaa :)
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Vastaa Viestiin