mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tästä aiheesta tuntuu olevan välillä keskustelua.
Eli pitäisikö mReg/mAir tosiaan olla normi lämpöisessä koneessa tyhjäkännillä 140-160?

Itsellä tuo jää 130-135 väliin lähes aina. Onko kyseessä ilmavuoto vai onko tuo normaalia?
Jos esim. flekti on päällä kovan ajon jälkeen, niin arvo nousee lukemiin 145-150..

Ei vikakoodeja, kaikki toimii normaalisti.

Ilmastointi tottakai pois päältä kun tätä arvoa katselee..
Ja automaatin kepin vaihto vaikuttaa myös, onko P vai D asennossa. Manuaalista tiedä sitten..

Ja oma auto siis 2,3 aero viunalla, 3" putkella turbolta loppuun, 4 bar säätimellä.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mulla on samansuuntaisia lukemia (en nyt muista ihan tarkkaan), ja pidän niitä ihan normilukemina koska mahdolliset vuotokohdat on tarkistettu ja pienet alipaineletkut on vaihdettu. Autolla on ajettu vajaa 160tkm, jotenka en oikein usko että IMMU:kaan heittää ihan hirveästi.
Tottakai ilmastoinnin tai D:n päälle laitto nostaa moottorille menevää ilmaa koska rasitus lisääntyy joutokäynnistä.
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Immu on mulla uusi orkkis.
Lähinnä kiinnostikin gallup, että mitä ne muilla näyttää :)
Mutta täällä on kerrottu "faktana", että jotain vikaa on jos ei ole tyhjäkäynti tuolla tasolla.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Moottori lämpimänä, valot ja radio päälla, niin jää 135 hujakoille.

Auto on kolkki 2.3 mitsulla ja manuaali.
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Omassani huitelee mReg/mAir 160-170 moottori lämpimänä. Tällöin ilmastointi, popit ja valot myös päällä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mReg mAir arvo tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mReq/mAir tyhjäkäynnillä riippuu hyvin paljon siitä mikä on apulaitekuormitus ja voimansiirron kuormitus. 140 on aika tyypillinen lukema manuaalivaihteisessa, mutta kyllä se vaihtelee yksilöstä ja tilanteesta toiseen. Kunhan adaptaatiot on kohdallaan niin homma kunnossa. Alle 120 alkaa viittaamaan jo ilmavuotoon tai massamittariin, esimerkkinä tässä oli yksi auto jossa mReq/mAir tyhjäkäynnillä oli n. 90 ja bensalla veti jo e85 adaptaation tappiin. Ilmanmittauksen virhe tyhjäkäynnillä siis luokkaa 40%..

Eikä tuo tietenkään kerro koko totuutta etenkään ilmamassamittarista, sen virhe yleensä kasvaa ilmavirtauksen (=tehon) funktiona eli tyhjäkäynnillä voi olla kutakuinkin OK mutta täyskaasulla virhe kasvaa jatkuvasti isommaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin