Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja rimpula »

^^Jaahas, täällä taas kalikka osui kun alkoi älähdykset kuulumaan... :lol:
Tuo oma keikkani oli ns. pakon sanelema. Kyseessä ei siis ollut leiman haku/huoltokirjan täyttäminen. Yhtään ainutta ns. normaalihuoltoa en ole teetättänyt missään. Omat kädet on noissa yleensä sotkettu. Huollotkin on kaikki tehty ajallaan ja vieläpä huomattavasti tiuhemmassa tahdissa.

Kyseinen keikka oli seuraava. Eli auto hajosi tien päälle ja ainut paikka mihin sen sain hyvin nopeasti korjattavaksi (hinauksella samana päivänä ja auto työnalle jo seuraavana) oli tuo mainitsemani länsiauto.
Toiset meistä kun tarvitsevat autoa työssään, niin kahden viikon jonotus paja ukolle ei ole vaihtoehto. Toisekseen pajaukko sanoi ettei ota ko. hommaa tehtäväkseen.
Silloin mennään sinne minne päästään nopeasti. Itse teen perushuollot kyllä, mutta kytkinremppa on kyllä omille taidolleni liikaa kun paikkanakin olisi ollut +2 asteinen piha.

Toisekseen köyhälle kaikki on kallista. Siksi varmaan laitankin autooni vain alkuperäisiä osia. 120€/tuntikin on vielä halpaa kun siitä kerran rahalla selviää. :wink:
Saab 9-5 Aero
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ei ihme, että aikoja löytyy :D
9-5 Aero - 00
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Joo, ei noilla hinnoilla tosiaankaan ole ihme..
Lisänä aikojen löytymisen "helppouteen" lienee se, että metroauto oli n. kuukautta aiemmin myynyt länsiautolle saabin ja muutaman muunkin merkin huollot ja muut toimet. Eli kapasiteettia ilmeisesti talossa sillä hetkellä.. Noh, kohta siellä on sitten yt:t.
Hinta on törkeän korkea, siitä ei pääse mihinkään. Tosin toinen merkkikorjaamo olisi työstä ottanut vielä n.200€ enemmän..
Saab 9-5 Aero
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Julle »

Juu ja eipä siinä, hätä ei lue lakia. Ja tottakait siellä on saabiin perehtynyt mekaanikko joka tietää mitä tekee, että mielellään maksaa paremman palkan siitä, että asentaja tietää mitä tekee eikä ole arvuuttelua ja pitääkin maksaa, mutta tuo 120 on kova.

Asia on kohdaltani loppuun käsitelty, hyvä, että sait autosi nopeasti kuntoon.
9-5 Aero - 00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mikko Parikka kirjoitti:Tehdasuusia moottoreita saa tällähetkellä alle 2000€ Suomeen toimitettuna. Paljonko esim. Coltti velotat vaihdosta?
Moottorin vaihtotyö 990€ tuollaisella valmiiksi kasatulle moottorilla, sisältää apulaitteiden siirron vanhasta yms.

Lisäksi tulee tietty kaikki nesteet yms.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tomppaj:n vikalista on kuin toisinto meidän 9-5:n 200tkm kriisistä. Näin nimesin tapahtumasarjan, joka alkoi samana päivänä mittarin pyörähdettyä kolmannellesadalletonnille.

-kansipahvi halki ja vedet sylinteriin
-ketjunkiristimen tiivisteen vuotoa
-öljypumpun tiivisteiden vuotoa
-öljynpaineanturin vuotoa

Tässä tapauksessa tosin poikkeuksena jakoketju ei vielä ole vaihtokunnossa, vaikkakin kyllä ehtoopuolella jo mennään. Kansipahvin vaihto meni suomalaisugrilaisella metodilla, eli kansi pois, venojen läppäys, tiivistepinnat puhtaaksi ja uudella tiivisteellä nippuun... Kulupuolella ehkä pahimpana oli mieliharmi ja vapaa-ajan menetys. Lieventävänä asianhaarana oli mukavaa saada hyvä ystäväni talkoisiin puhdistamaan dekkitasoa ja mäntien päitä silläaikaa kun itse tahnailin venttiileitä. Rahalliset kulut olivat nimelliset verrattuna ketjun aloittaneen kirjaamiin kustannuksiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tuosta tuntihinnoittelusta vielä, pääsääntöisesti kaikki vain on pk-seudulla kalliimpaa kuin jossain maalaiskylässä. Eikä tuo 120e/h ole vielä edes mikään kallein tuntiveloitus mitä löytyy. Lisäksi uudehkoa autoa käytän ihan mielelläni vielä merkkiliikkeessä huollettavana, eikä nuo Saabin lanseeraamat uudet 3D huollot mitään älyttömän hintaisia ole.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Täälä maalla saa ihan normaalilla huoltamolla tehdystä korjauksesta maksaa 90e/h, ja esim. Hihnan + vesipumpun ja kompuran vaihtoon varattiin 4 tuntia, meni 6,5.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Örkinrumilus kirjoitti:Täälä maalla saa ihan normaalilla huoltamolla tehdystä korjauksesta maksaa 90e/h, ja esim. Hihnan + vesipumpun ja kompuran vaihtoon varattiin 4 tuntia, meni 6,5.
Esim. tässä tapauksessa merkkihuolto olisi ollut todennäköisesti halvempi... Mutta sit jos lähet viemään sinne merkkihuoltoon, niin sekin maksaa aikaa ja rahaa. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Autohan olis menny foorumilaiselle joka olis ollu 40% halvempi, ja olisi esim. Kiristänyt torxit samalla jota asentaja ei tehny vaikka aiheesta sanoin. mutta ei kehdannut ajella pitkälle kun kompura oli korkannu enkä tienny mikä sielä on tilanne. jälkeenpäin todettiin että ajaa olis kärsiny kyllä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
kalleppi3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 18:35

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja kalleppi3 »

Morjens! en jaksanut näin pienen asian takia uutta topikkia aloittaa,enkä äkkiseltään löytänyt yleiset kysymykset tms topiccia.

Eli aikeissa olis n. 2-3vuodeksi mahdollisesti ostaa saab 9-5 2.3t vm 98. ja automaatilla.4 lovinenkin vielä. Mitä vikapaikkoja noissa on? Autolla tosiaan ajettu niinkin paljon kuin 315tkm. Omistajan mukaan turbo uusittu. Leimaakin olisi vuosi jäljellä. Uskaltaako noin vanhaa ja paljon ajettua autoa ostaa? Halvalla kun saisi. :|
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Halavalla jos saa, niin osta ihmeessä. Ainakin Sulo V. ostaisi. :wink:
Mut asiaan. Tossa esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=94803
ja etsi napilla lisää :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

rimpula kirjoitti:^^Jaahas, täällä taas kalikka osui kun alkoi älähdykset kuulumaan... :lol:
Tuo oma keikkani oli ns. pakon sanelema. Kyseessä ei siis ollut leiman haku/huoltokirjan täyttäminen. Yhtään ainutta ns. normaalihuoltoa en ole teetättänyt missään. Omat kädet on noissa yleensä sotkettu. Huollotkin on kaikki tehty ajallaan ja vieläpä huomattavasti tiuhemmassa tahdissa.

Kyseinen keikka oli seuraava. Eli auto hajosi tien päälle ja ainut paikka mihin sen sain hyvin nopeasti korjattavaksi (hinauksella samana päivänä ja auto työnalle jo seuraavana) oli tuo mainitsemani länsiauto.
Toiset meistä kun tarvitsevat autoa työssään, niin kahden viikon jonotus paja ukolle ei ole vaihtoehto. Toisekseen pajaukko sanoi ettei ota ko. hommaa tehtäväkseen.
Silloin mennään sinne minne päästään nopeasti. Itse teen perushuollot kyllä, mutta kytkinremppa on kyllä omille taidolleni liikaa kun paikkanakin olisi ollut +2 asteinen piha.

Toisekseen köyhälle kaikki on kallista. Siksi varmaan laitankin autooni vain alkuperäisiä osia. 120€/tuntikin on vielä halpaa kun siitä kerran rahalla selviää. :wink:
nojoo,köyhäthän ne täällä vaan huutelee :lol:
mutta on kyllä paha tilanne tuomjos leipä autosta kiinni,sittenhän se on vietävä sinne minne saa...!
ja hyvä että saapi tuli kuntoon!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Mun 9-5 -99ruostui ohjaustehostimen putket (myös se jäähdytysputki). Uusia merkkiosia ei saa. Joutuu etsimään e-bay ym. paikoista. Yhteishinta eripaikoista koottuna 1400€. Asennushinta päälle. Seuraus: ostin toisen auton ja saabbi jäi parkkipaikalle liikenteestä poistettuna. Töihin pitää päästä joka päivä!
Kannattaa miettiä mitä saa kun hankkii jo lopetetun merkin. Saab on TI-miesten auto. Tai käyttöauto on erikseen...
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Näin se on ja vaikeammaksi koko ajan menee osien saatavuuden kanssa mitä pidemmälle vuodet kuluvat.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Vastaa Viestiin