Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tervehdys toverit,

Niin siinä kävi, jotta kaikesta vannomisesta huolimatta en parempaa keksinyt ja nyt on sitten 9kk jälkeen taas Saabi talossa. Entisiä olivat cabbe 900, 9-3 1,8t, 9-3 TTiD ja vanhempi 9-5 2,0t.

Nyt sitten taas Saabin parissa ja auto 2007 9-5 2,3t BioPower autom. enkä yhtään tiedä mitä noista kannattaa/pitää tsekata. Autolla ajettu reilut 174tkm.

Olisko vinkkejä mistä lähteä tsekkaan, jotta olisi luetettavia kilsoja edessä? Vähäsen värisyttää, kun heti illalla tuli keltainen helikopteri mutta onneksi poistui sammuttaessa. Tiedä sitten johtuuko siitä, että kylmänä tuli näytettyä mitä S-asento meinaa varsinkin, kun oli pakko hätäpäissään laittaa ihan 95:sta vaikka on kai ajettu vallan 85:lla.

Vinkkiä mistä saisi suomenkielisen käyttöohjekirjan, kun toinen kotimainen hankalaa?
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuo 9-5 ukk kannattanee lukea ainakin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Poy »

Bioppowerissa olisi tärkeää, ettei ole ilmavuotoja.
Kannattaa ainakin katsoa ettei ole se kaasuläpältä lähtevä huohotuksen takaiskuventtiili poikki (kannattaa kokeilla käsin että saa varmuuden).
Alipaine letkut kannattaa vaihtaa jos on lakritsia.

Kuvassa valkoisen mötikän juuresta oli poikki, vaikkei siltä näytä. Ylemmän ympyrän kohdalla oleva letku vaihtokunnossa. Tuo menee rintapellillä johonkin paikkaan ja sieltä jatkuu by pass venttiilille. Molemmat pätkät kannattaa vaihtaa. Tämä kuva 2007 manuaalista, eli pitäisi olla melkein samanlainen sinulla.

Kuva

Sytkäkasetti 2007:ssa pitäisi olla kestävempi kuin vanhoissa. Tulpiksi kannattaa vaihtaa NGK BCPR7ES-11.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi siellä näkyä joku Bending -vikakoodi tuon jäljiltä, jonka perusteella saattaa syykin selvitä vikavalolle. Sytytyskatkos ainakin on selkeä, eli vilkuttaa valoa ja ei välttämättä jää päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Kiitti vinkeistä!
Vaihtelin nuo tulpat ohjeen mukaisiksi ja hetken aikaa pelittikin ilman keltastahelikopteria. Edelliset oli muuten Denso 20TT tai jotain sinnepäin. Nekin oli vaihdettu vasta pari tonnia sitten.
No, nyt sitten sain käsiscannerilla luettua koodit niin oli P1312 ja P1334. Palstan perusteella lienee monella asettunut DI-kasetin vaihdolla. Tosin tuossa mallissa piti kait jo parempi kasetti ollakin?
Siitä kai sitä vikaa kannatta noilla koodeilla hakea?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja 3J »

Nollasitko vikakoodit tulppien vaihdon jälkeen? Että jos ne on ajalta ennen sitä. Jos et, niin nollaa ja katso tuleeko vielä uudestaan. Vai tarkoititko että check engine tuli uudestaan vaihdon jälkeen?

Jos kuitenkin menee kasetin vaihdoksi, niin ole tarkkana ettei tule kiinakopiota.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Empä kyl nollannut mutta muutama ajo meni meni ilman "helikopteria". Tänään oli sitten kosteeta, kun tuo tuli.
Taidan vielä nollata ja scannata uudelleen.
Mikäli sama homma niin sittenhän homma on selvä.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

3J kirjoitti:Nollasitko vikakoodit tulppien vaihdon jälkeen? Että jos ne on ajalta ennen sitä. Jos et, niin nollaa ja katso tuleeko vielä uudestaan. Vai tarkoititko että check engine tuli uudestaan vaihdon jälkeen?

Jos kuitenkin menee kasetin vaihdoksi, niin ole tarkkana ettei tule kiinakopiota.

Mikä noissa kaseteissa olikaan ero tehtaalla autoon asennetuissa vanhemmasta uudempaan 98-07?
Mustiahan ne kaikki on femmoissa ollut, mutta oliko siinä tyyppimerkinnässä jotain TK 3.4 vanhemmissa ja uudemmissa TK3.5/3.6/3.7...
Osaako joku sanoa, että onko tuo TK 3.7 uusinta ja viimeisintä mallia ja koska tullut markkinoille?
Tietäis noin suunnilleen oman kasetin iän ja sen, että onko se ensiasennus kasetti vai jo kertaalleen vaihdettu...
Saab 95 2.3t autom.-06
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Poy »

Kyllä tuo TK3.7 on uusin.

Luultavasti noissa Denson tulpissa väärä resistanssi, jota T7 käyttää nakutuksen tunnistuksessa. Ehkä jopa voinut särkeä sytytyskasetin?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Autossa oli TK3.7 ja jostain syystä se oli mennyt rikki. Nyt tilalla uusi samanlainen ja näyttää pelittävän.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Eikös TK3.7 ole vielä mallit B ja E :kin. Nuo olen ainakin ollut bongaavinani , en tiedä onko myös C ja D välimallit olemassa...

Viisaammat kertoo.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Valmistusajankohta on kasetin alapinnalla olevassa tarrassa, viikko-ja vuosikoodi neljällä numerolla.
Vanhimmat vuosiluvut 3.7 version kanssa muistelen nähneeni ainakin 2006 joten ahkerimmat on niille jo ehtineet reilusti yli 200t ajella joka on jo ihan hyvä kasetin elinikä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tuossa oli 0642. Huollon yställinen kaveri veikkaili, jotta voinut mennä myös rikki heillä moottoripesusta johtuen. Näytti kyl hiukan siltä.
Käsitykseni mukaan nuo pitäisi aina irrottaa kuivata huolella jos reippaasti pesee.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eli viikko 42 vuonna 2006 valmistettu. Vähän riippuen siitä milloin laitettu autoon kiinni on ihan OK kestävyys ollut kasetissa jos melkein 9 vuotta sitten valmistettu kassu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusvanha Saabisti 9-5 2,3t BioPower tälle palstalle

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tästä DI-Kasetista vielä sen verran jotta jos irroitatte sen niin älkää missään nimessä laittako sitä mihinkään kyljelleen tai selälleen, koska puolien öljyt valuvat ulos, tämän jälkeen kasetin on oltava oikeinpäin noin 4-5 tuntia ennen käynnistystä.

EDIT:Huom! tuo kallistelu koskee vain punaisia kasetteja ei mustia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin