Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juu tarkotus oli hoonata ja std renkaa laittaa. Tuskin tuo huonommaksi menee niillä.

Yllättäen halvimmat männänrenkaat löytyi Saabilta suoraan. Hintoja mitä osian oon haalinut:
imusrj.tiiviste 8,20€ (Saab - Rintajouppi)
männänrenkaat std 46,60€ (Saab - Rintajouppi) PCS ~80€, NeoBros +100€
kannentiiviste 49,90€ (Elring - Motonet) PCS ~70€, Saab ~70€
jakoketjusarja 119,90€ (Tarvike - Motonet) PCS orkkis ~160€, Saab orkkis 287,70€
Loctite 510 50ml 20€ (Traktori pulju) jossain paikoissa tää maksaa jopa 60€...

TP-ketjun kiristimen tosiaan aattelin täyttää ja liimata kiinni (tonnarissa ollut vuosia ko. tyylillä). Nysän jättää sitten sitä sen liikkuvan ohjurin päälle tp-ketjun kiristintä niin ei pääse sivusuunnassa liikkumaan.

Tuo kiinteä kiristin missä öljynippa öljyää tosiaan tp-ketjua ja jakoketjua. Molemmin puolin on urat. TP-ketjun puolen uran voi siit kolvata kiinni jos haluaa.

Jakoketjun öljyura:
Kuva

TP-ketjun öljyura kovalttuna umpeen:
Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Okko
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 01:31
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja Okko »

Neoveljiltä orkkis jakopää+tasapainokitti ~145£
Linkki
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Haha selvis miks Rintajoupilla oli halvat männänrenkaat kun ei ollu ku yhteen mäntään. Myyjäkin oli ihmeissään mitä oli tilannut :D PCS lupas seuraavalle päivälle sarjan, pisteet sinne.

Illalla puuhastelin tp-ketjun kiristäjän umpeen ja stopparin nysän tein tuosta tp-ketjun liikkuvasta ohjurista siihen jakoketjun ohjurin päälle.
Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Uudet männärenkaat asennettu. Päittäisvälys uusilla renkailla, ylhääl 0,4mm ja alemmas mentäessä 0,35mm. Olihan noissa männä kyljissäkin vähän naarmuja. Vanhat renkaat ei hirmu karstaiset ainakaan omasta mielestä olleet. Pytyssä tehtaan hoonausjäljet näkyi kyl mut ei erikoisen hyvin.
Viimeksi muokannut j0ne, Ma Syys 14, 2015 09:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja latinki »

j0ne kirjoitti:Joo niin näkyy tekevän. Kiitti kaimalle linkistä:

Kuva
Onko minkölainen vuotopaikka tuo kohta ö-suodattimen takunen, mistä letkut jäähylle lähtee? Eli rakeentellisesti useita vaihtoehtoja mistä öljyttää koneen alusta. Pultinpää joka osoittaa alaspäin niilläkohdilla on öljyinen ja tn. ajoviima kierrättää sen katalysaattorin päälle.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jakopäänosatkin vaihdettu ja alla kuvia. Kansi jne. romut pitäs vielä asentaa takaisin. Kuvissa ei ole vielä mäntiin koskettu vaikka nekin tosiaan laitettu.

Ei tuo jakopääremontti mikään tekemätön paikka ollut kone "paikoillaan" tehdä. Onhan tuossa kovasti hommaa toki. Laturi, startti, vesipumppu, ohjaustehostin jne. irti (+AC ylin pultti ja apuakselin kannakkeen pultti). Apurungon ja koneen väliin halot ja koneen kannakkeet irti. Kone roikkumaan ja väännellä öpohja pois. Konetta kammeta että saa kaikki jakopäästä kaikki pultit irti ja kopan pois alakautta.

Kone roikkumaan
Kuva

TX40 torxeilla tuo koppa kiinni
Kuva

Alakautta mahtui koppa pois (helpotti kun otti öpumpun kamat pois asentaessa, sopi kyllä niidenkin kanssa pois, mutta piti tapella.).
Kuva

Ihan ok on tilaa kun koppa on poissa
Kuva

Uudet kamat paikoilleen ja tosiaan tuo ruskea holkki tuohon liikkuvan ohjurin päälle
Kuva

Täytetyn kiristimen liimasin paikoilleen tulpaksi
Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Testasin tuon tpketjun öljyämisen tulppauksenkin. Kyllä se varmaan ihan aika paljon noita ketjujaa öljyää tuonkin nipan kautta. Video: http://s593.photobucket.com/user/j0neee ... 4.html?o=0
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt on kansi paikoillaan, mutta en saa ketjua riittämään molemman nokkapyörän päälle. Oon minä ~viisi kansiremonttia saabbeihin tehnyt, mutta ei ole vielä tälleen käynyt. Onko tuossa uusilla jako hiluilla joku jippo?

Yritän siis vetää pakonokan kireelle kun merkit täsmää kiristin irti. Ei vaan ketju riitä että saisi imunokan ketjupyörän sit vielä paikoilleen...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Joskus kävi sama, oli yksi ketjuväli jäänyt ns "kulmaan" eli yksi väli pystyyn ja siihen ei auttanut kuin koneen pyörittely. Yläpäätä tietty pitää luultavasti liikutella mukana ettei venat taitu. Mutta ei välttämättä tarvi koko kierrosta pyörittää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Yläpäätä tietty pitää luultavasti liikutella mukana ettei venat taitu.
Jos nokat on merkeissä ja ketju ei rattailla niin pystyy pyörittelee. Tarviin vaan kaverin pitää ketjua ylhääl kireellä kun ei oo tarpeeks apinan kädet pyörittää kampuraa samaan aikaan :lol: Testaan tuon jos ketjua löytys lisää, kiitosta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ettei ketju ois siellä alhalla kampiakselirattaan ja sen suojalevyn (puolikuun) välissä taitokses, tiedän että käyny jengillä kerran tai kaks näin ja sieltä sen pois saaminen onki sitte....

Edit
Eihän sulla Kiristintä ole paikoillaa vahingos? :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pari kymmentä kertaa pyörittelin konetta eikä vaan ketju riittänyt. Meinas jo uskoa loppua ja mietin onko se tarvike alaratas jo porsinut tai jotain. Sit kokeilin että nyhdin/vapautin ketjua samaan aikaan kun pyöritin konetta -> kuului joku ääni. Nokkapyörillä testaamaan ja ketju riitti 8) Eli se tosiaan oli ilmeisesti siellä alhaalla jotenkin kaksin kerroin, mutta silti pyöri.

Ei tuo uusilla kamoillakaan näköjään millilleen osu jako. Nokat kun kohdillaan niin oisko kampuran merkil vielä sentti matkaa loveen. Vanhoilla tais olla pari senttiä heittoo alhaal jos yläpää oli kohdillaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Toissailtana kävin sisäänajoa vetämässä mineraaliöljyillä. Kuormaa vasten ja moottorijarrutuksia. Eilein vaihdoin tuoreet mineraaliöljyt ja uuden suodattimen.

Öljynpainevaloa en ole saanut syttymään vaikka vaihteella kyykkätän kierrokset kuumalla koneella. Öpainetta en tiedä mitä on kun tuo bilteman mittari näkyy olevan täys pas*a. Silloin kun paloi valo niin mittari näytti asteikolla arviolta -1 tai -2. Nyt se näyttää about 0, mutta ei kyl auton valoa saa välähtämään vaikka yrittää.

Koneen äänet nyt todella hiljaiset. Ei naputa eikä rallata. Pitää varmaan vielä joku parempi öpainemittari hommata. Suosituksia?

Apurungon puslaremontin jälkeen pyörän kulmat menneet ihan pieleen. Eturenkaat sisäkulmista punokset tulee ulos...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tinasin nyt kaikki nuo öpainemittariin liittyvät liitokset. Mittari näyttää nyt 2.2bar vaikka auto ei edes käy :D Auto käydessä tyhjistä kuumalla koneella +4bar. Oletan että tuo asteikko ei vaan osu. Päättelen tuosta skaalattuna että öpaine tyhjiksellä on ~1.8bar.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

~2tkm ajettu nyt remontin jälkeen ja hyvin pelaa ja paineita on. Lisäksi öljynsyönti loppui kun vaihtoi nuo männänrenkaat. Pitää vielä vaihtaa synteettiset öljyt sisään.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin