Öljytikun tulkintavaikeuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mikä tässä öljytikussa on ihmeellistä? Siitähän näkee otsakulmallakin onko sitä öljyä vai ei. Ei sitä öljyn määrää tarvitse senttilitran tarkkuudella tietää ja jos on alle puolivälin niin laittaa hieman lisää.

Ei ole ihme että Saabilla on mennyt huonosti, koska niissä on "vaikeasti" tulkittava öljytikku ja ruostuvat renkaanpultit.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
samvirta
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 08:51

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja samvirta »

Se nyt vaan on niin että musta öljy ei erotu mustassa muovimolluskassa kovinkaan hyvin. Esim vaaleaa taustaa vasten se musta öljy näkyisi hieman paremmin. Onko joku eri mieltä asiasta?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mimmi kirjoitti:Miksiköhän minulla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia tarkistaa öljyntasoa tikusta?
Me tehdään jotain väärin, kun en minäkään saa tehtyä tuosta mitään ongelmaa itselleni.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Poy »

Olen tehnyt niin, että en ole öljytikun korkkia ihan pohjaan asti laittanut (yli tuon tikun mitta-asteikon on ollut tyhjää), ja silti mittaosa on ollut täysin öljyssä. Onko tulkinta tuosta sitten että ylitäytetty öljyllä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ei, vaan se öljyyntyy kun sitä nuohoaa sitä putkea eestaas. Työautossa tuo murkula on rautaa ja siitä hämärässäkin näkee pelkällä vilkaisulla todella selvästi öljyntason. En sano että tuolla saabin mustalla pallukalla se olisi mahdotonta, mutta onpahan ainakin nähty parempiakin ratkaisuja.
#3272
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Otti päähän tämä juupas eipäs, siksi seuraava on OT.

Öljytikun käytettävyydestä olisi foorumiulla varmaan pitänyt järjestää äänestys. Se ei kylläkään kertoisi "totuutta" 9-5:en öljytikun yleisestä käytettävyydestä, koska tämän foorumin käyttäjät eivät edusta kaikkia Saabisteja tai muita autonkäyttäjiä (melko valikoitunut otos).

Kuvitellaan, että jos esim. sataa henkilöä pyydetään tarkistamaan öljymäärä ja niistä 30 selviää hommasta loistavasti, 30 normaalisti ja 40 heikosti, niin kenties tutkimuksen perusteella voitaisiin kehittää tikku, jossa luvut olisivat vaikka 40, 40 ja 20. Tällöin käytettävyystutkimus olisi auttanut tuotekehitystä ja siten myös loppukäyttäjiä.

Kyllä syy lähtökohtaisesti on öljytikussa jos sen käyttäminen vaatii harjaannusta tai erityistaitoja. Ne joilla ei ole ongelmaa, eivät tätä tietenkään huomaa. Sen sijaan juuri ne, joilla on käyttövaikeuksia, ovat hyödyksi kaikelle tuotekehitykselle. Eikös tuotteen tekeminen entistä paremmaksi ole sitä Saabismia?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja aero »

samvirta kirjoitti:Se nyt vaan on niin että musta öljy ei erotu mustassa muovimolluskassa kovinkaan hyvin. Esim vaaleaa taustaa vasten se musta öljy näkyisi hieman paremmin. Onko joku eri mieltä asiasta?
Jos se öljy siinä tikussa on mustaa, kannattaa se vaihtaa melko pian.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.

Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aero kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.

Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.

no etpä ole sitten paljon joutunut autojen kanssa pelaamaan jos ei ole tullut mustaa öljyä vastaan...

mutta asiaan, en nyt lähde kyllä todellakaan kehumaan tuota saabin öljytikkua, äijällä siis M05 ja eihän se siitä hanki nähdä kunnolla onko öljyä minkä verran, mutta kuitenkin se nyt juuri ja juuri asiansa ajaa, mutta ei pääse lähellekään kunnon metallista tikkua joka on esim og satkuissa ja tonnareissa.
mutta sitten hypätään gm:n yhteen toiseen merkkiin, nimittäin opeliin jolla olosuhteiden pakosta joudun työ matkaa ajelemaan, se on siis -00vuotinen vectra 2,0 dieselillä, siinä on yksinkertaisesti mahdoton saada 2 kertaa peräkkäin tikku näyttämään samaa määrää öljyä, väliin ei kastu kuin ihan kärki vaan, toisinaan taas on sitten koko tikku melkein öljyssä, auton minulle tullessakin sielä oli runsaat pari litraa liikaa öljyä vaikka tikku ei silloinkaan sitä näyttänyt...

että ollaan me saabistit sentään vielä hyvässä huomassa kun tikku edes toimii, opelin insinööri ei ole saanut siihen kuin toimivan keltaisen värin :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Raje
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 20:30
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Raje »

mikkoimp kirjoitti:
aero kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.

Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.

no etpä ole sitten paljon joutunut autojen kanssa pelaamaan jos ei ole tullut mustaa öljyä vastaan...

mutta asiaan, en nyt lähde kyllä todellakaan kehumaan tuota saabin öljytikkua, äijällä siis M05 ja eihän se siitä hanki nähdä kunnolla onko öljyä minkä verran, mutta kuitenkin se nyt juuri ja juuri asiansa ajaa, mutta ei pääse lähellekään kunnon metallista tikkua joka on esim og satkuissa ja tonnareissa.
mutta sitten hypätään gm:n yhteen toiseen merkkiin, nimittäin opeliin jolla olosuhteiden pakosta joudun työ matkaa ajelemaan, se on siis -00vuotinen vectra 2,0 dieselillä, siinä on yksinkertaisesti mahdoton saada 2 kertaa peräkkäin tikku näyttämään samaa määrää öljyä, väliin ei kastu kuin ihan kärki vaan, toisinaan taas on sitten koko tikku melkein öljyssä, auton minulle tullessakin sielä oli runsaat pari litraa liikaa öljyä vaikka tikku ei silloinkaan sitä näyttänyt...

että ollaan me saabistit sentään vielä hyvässä huomassa kun tikku edes toimii, opelin insinööri ei ole saanut siihen kuin toimivan keltaisen värin :)


Heh, luulin jo yksin painiskelevan noiden öljytikkujen kanssa. Meillä emännän -98 Dti Vectrassa öljynmäärän tarkistaminen on suorastaan mahdoton. Tikun pää muovinen (keltainen) eikä se öljy tartu siihen kunnolla! Aivan sama liottaako sitä siellä tunnin vai minuutin, tulos aina ihan yhtä epämääräinen ja joka kerta eri.. Omassa Tonnarissa sentään metallisesta tikusta saa tarkan "lukeman" vaikka toimituksen toistaisikin peräkkäin.

En kyllä yksinkertaisesti ymmärrä miksi se muovinen pötikkä pitää sinne päähän laittaa, sen sisällä itse metallitikku on kuitenkin melkein päähän saakka joten materiaalisäästöjä ei taida mainittavasti ketyä, työvaiheita valmistukseen kyllä...

Olen päivittämässä Tonnariani Femmaan, ja käyn aivan varmasti hakemassa uudenmallisen tikun jos tulevassa pommissani sitä ei jo sit ole. Onpahan se muovi edes sen värinen, että se turha arpominen huonossa valaistuksessa jää pois.
Saab 96 V4 super, -79.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Ässä »

On se musta muovitikku kyllä niin uskomaton tekele, että ei ole toista. Pimeässä hallissa on aivan turha yrittää näköperusteella tehdä tulkintoja yli 100 kilometriä ajetuista öljyistä. Kielellä ehkä voisi kokeilla, onko nestettä vai ei :lol:

Tonnarissa sentään oli konepellissä se huipputehokas lamppu kaikkea korjaamotoimintaa varten, nyt ei ole enää sitäkään GM:n säästöjen takia. Mittatikun musta muovi on myös melko varmasti halvempaa kuin valkoinen, siinä on senkin syy. Spykerin myötä uskon tämänkin hulluuden päättyvän :wink:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-5T kirjoitti:
Ässä kirjoitti:GM:n säästöjen takia. Mittatikun musta muovi on myös melko varmasti halvempaa kuin valkoinen, siinä on senkin syy. Spykerin myötä uskon tämänkin hulluuden päättyvän :wink:
Luyithan jutun ja tajusit tikun värin vaihtuneen jo kauan sitten. Spyrin myötä voi säästöistä tulla entistä tärkeämpiä.
Yritti kai GM tuolloin laittaa Saabia myyntikuntoon ja uusia sen mallistoa, resurssit riittivät vain parempaan tikkuun?

Sikälihän on paradoksaalista, että 9-5:ssä ennen mallia 2004 öljyn tarkkailu oli normaalia tärkeämpää, ja tikku samalla umpisusi. Vasta kun pahimmat moottoriongelmat korjattiin, uskallettiin tikkukin uusia.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva

Sanokaas nyt te jotka olette nähneet öjjypohjan poistettuna, meneekö tikku kohtisuoraan öljyyn - vai meneekö vinossa asennossa, kun koskaan ei öljy näy tikussa ympäriinsä, vaan jotenkin ylläolevan piirtelyn näköisenä...

Tietysti jos öljyä on paljon liikaa, niin eiköhän koko mulpero kastu?
Kylläkai siellä öljyä on jos tikku jostain kohtaa kastuu, mutta saisi olla tarkempi.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja sero »

Onko auto tasaisella maalla mitattaessa? Oma tikku näytti samanlaiselta kun loivassa rinteessä öljynmäärää tarkastin.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tikku menee hieman vinossa putkea pitkin taipuen, öljytikun reikähän on lohkossa eikä öljypohjassa itse asiassa.

Mulla on tuossa -98:ssa keltaisella mittapäällä oleva tikku, aiemmissa kahdessa -00 mallisessa on ollut musta eikä ole tietoa onko tämä nykyinenkään alkuperäinen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin