Meikä on kuin onkin oppinut "tsiigaustekniikan", jolla öljyrajan näen. Siihen meni pari vuotta. Sitä ennen mietin, että pitäisiköhän öljyrajan havainnointi tehdä haistamalla vai maistamalla...Kyllä tikusta on aina mukavaa tehdä asiaa...scorpio_88 kirjoitti:mä uskon sittenkin että niistä merkeistä tehtiin jakoketjuja? ovat pirun joustavaa kamaa![]()
Öljytikun tulkintavaikeuksia
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
kyllä minä selvän ainakin saan, muista en tiedä, mutta se metallinen oli parempi.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
kylläpäs sitä ollaan niin näsäviisaita taas. varsi on metallia mutta se pää on muovia kun taas 900/9000 se oli lattamallinen metalli.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
pyydän anteeksi, poistun tästä osiosta. ei löytynyt vastausta tähänkään mysteeriin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
9-5T kirjoitti:Ehkä ne ei voineet kuvitellakkaan ettei yksinkertainen öljyntarkistus ole kaikille yksinkertaista.Juhabisti kirjoitti:Aivan, kyllähän tuostakin nyt tolkun saa. Mutta fakta on se, että jos jo vuosikymmenet on tehty selkeitä ja tomivia metallitikkuja, niin miksi tuollainen on laitettu? Esim. vanhassa 900:ssa todella hyvä.

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Mikä tässä öljytikussa on ihmeellistä? Siitähän näkee otsakulmallakin onko sitä öljyä vai ei. Ei sitä öljyn määrää tarvitse senttilitran tarkkuudella tietää ja jos on alle puolivälin niin laittaa hieman lisää.
Ei ole ihme että Saabilla on mennyt huonosti, koska niissä on "vaikeasti" tulkittava öljytikku ja ruostuvat renkaanpultit.
Ei ole ihme että Saabilla on mennyt huonosti, koska niissä on "vaikeasti" tulkittava öljytikku ja ruostuvat renkaanpultit.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Se nyt vaan on niin että musta öljy ei erotu mustassa muovimolluskassa kovinkaan hyvin. Esim vaaleaa taustaa vasten se musta öljy näkyisi hieman paremmin. Onko joku eri mieltä asiasta?
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Me tehdään jotain väärin, kun en minäkään saa tehtyä tuosta mitään ongelmaa itselleni.Mimmi kirjoitti:Miksiköhän minulla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia tarkistaa öljyntasoa tikusta?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Olen tehnyt niin, että en ole öljytikun korkkia ihan pohjaan asti laittanut (yli tuon tikun mitta-asteikon on ollut tyhjää), ja silti mittaosa on ollut täysin öljyssä. Onko tulkinta tuosta sitten että ylitäytetty öljyllä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Ei, vaan se öljyyntyy kun sitä nuohoaa sitä putkea eestaas. Työautossa tuo murkula on rautaa ja siitä hämärässäkin näkee pelkällä vilkaisulla todella selvästi öljyntason. En sano että tuolla saabin mustalla pallukalla se olisi mahdotonta, mutta onpahan ainakin nähty parempiakin ratkaisuja.
#3272
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Otti päähän tämä juupas eipäs, siksi seuraava on OT.
Öljytikun käytettävyydestä olisi foorumiulla varmaan pitänyt järjestää äänestys. Se ei kylläkään kertoisi "totuutta" 9-5:en öljytikun yleisestä käytettävyydestä, koska tämän foorumin käyttäjät eivät edusta kaikkia Saabisteja tai muita autonkäyttäjiä (melko valikoitunut otos).
Kuvitellaan, että jos esim. sataa henkilöä pyydetään tarkistamaan öljymäärä ja niistä 30 selviää hommasta loistavasti, 30 normaalisti ja 40 heikosti, niin kenties tutkimuksen perusteella voitaisiin kehittää tikku, jossa luvut olisivat vaikka 40, 40 ja 20. Tällöin käytettävyystutkimus olisi auttanut tuotekehitystä ja siten myös loppukäyttäjiä.
Kyllä syy lähtökohtaisesti on öljytikussa jos sen käyttäminen vaatii harjaannusta tai erityistaitoja. Ne joilla ei ole ongelmaa, eivät tätä tietenkään huomaa. Sen sijaan juuri ne, joilla on käyttövaikeuksia, ovat hyödyksi kaikelle tuotekehitykselle. Eikös tuotteen tekeminen entistä paremmaksi ole sitä Saabismia?
Öljytikun käytettävyydestä olisi foorumiulla varmaan pitänyt järjestää äänestys. Se ei kylläkään kertoisi "totuutta" 9-5:en öljytikun yleisestä käytettävyydestä, koska tämän foorumin käyttäjät eivät edusta kaikkia Saabisteja tai muita autonkäyttäjiä (melko valikoitunut otos).
Kuvitellaan, että jos esim. sataa henkilöä pyydetään tarkistamaan öljymäärä ja niistä 30 selviää hommasta loistavasti, 30 normaalisti ja 40 heikosti, niin kenties tutkimuksen perusteella voitaisiin kehittää tikku, jossa luvut olisivat vaikka 40, 40 ja 20. Tällöin käytettävyystutkimus olisi auttanut tuotekehitystä ja siten myös loppukäyttäjiä.
Kyllä syy lähtökohtaisesti on öljytikussa jos sen käyttäminen vaatii harjaannusta tai erityistaitoja. Ne joilla ei ole ongelmaa, eivät tätä tietenkään huomaa. Sen sijaan juuri ne, joilla on käyttövaikeuksia, ovat hyödyksi kaikelle tuotekehitykselle. Eikös tuotteen tekeminen entistä paremmaksi ole sitä Saabismia?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Jos se öljy siinä tikussa on mustaa, kannattaa se vaihtaa melko pian.samvirta kirjoitti:Se nyt vaan on niin että musta öljy ei erotu mustassa muovimolluskassa kovinkaan hyvin. Esim vaaleaa taustaa vasten se musta öljy näkyisi hieman paremmin. Onko joku eri mieltä asiasta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
aero kirjoitti:En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.
no etpä ole sitten paljon joutunut autojen kanssa pelaamaan jos ei ole tullut mustaa öljyä vastaan...
mutta asiaan, en nyt lähde kyllä todellakaan kehumaan tuota saabin öljytikkua, äijällä siis M05 ja eihän se siitä hanki nähdä kunnolla onko öljyä minkä verran, mutta kuitenkin se nyt juuri ja juuri asiansa ajaa, mutta ei pääse lähellekään kunnon metallista tikkua joka on esim og satkuissa ja tonnareissa.
mutta sitten hypätään gm:n yhteen toiseen merkkiin, nimittäin opeliin jolla olosuhteiden pakosta joudun työ matkaa ajelemaan, se on siis -00vuotinen vectra 2,0 dieselillä, siinä on yksinkertaisesti mahdoton saada 2 kertaa peräkkäin tikku näyttämään samaa määrää öljyä, väliin ei kastu kuin ihan kärki vaan, toisinaan taas on sitten koko tikku melkein öljyssä, auton minulle tullessakin sielä oli runsaat pari litraa liikaa öljyä vaikka tikku ei silloinkaan sitä näyttänyt...
että ollaan me saabistit sentään vielä hyvässä huomassa kun tikku edes toimii, opelin insinööri ei ole saanut siihen kuin toimivan keltaisen värin

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
mikkoimp kirjoitti:aero kirjoitti:En kyllä muista että olisin ikinä, vanhoillakaan öljyillä, nähnyt mustaa öljyä tikussa - sen enempää bensa- kuin dieselkoneissakaan. En tosin ole ajanut 50tkm vaihtovälillä bensakoneella. Toki se värin erottaminen on metallitikkua vasten helpompaa, kun vähänkin läpinäkyvästä öljystä näkyy mustalla tikulla läpi sitä mustaa.9-5T kirjoitti:Kun öljy on tikussa mustaa voi seuraavaan oikeaan aikaan tapahtuvaan öljyn vaihtoon olla vielä matkaa 31999km. Tiedäthän paljonko vanhaa öljyä jää 4-syl bensakoneeseen öljynvaihdossa. Dieselin metallitikussa on suurempi ongelma koska öljy ei mustu nopeasti.
Voin toki olla väärässä ja kieltämättä viestini oli aika viilausta (näin pääsiäisen kunniaksi), mutta ite kyllä vaihtaisin, jos tikussa oleva litku on oikeasti mustaa.
no etpä ole sitten paljon joutunut autojen kanssa pelaamaan jos ei ole tullut mustaa öljyä vastaan...
mutta asiaan, en nyt lähde kyllä todellakaan kehumaan tuota saabin öljytikkua, äijällä siis M05 ja eihän se siitä hanki nähdä kunnolla onko öljyä minkä verran, mutta kuitenkin se nyt juuri ja juuri asiansa ajaa, mutta ei pääse lähellekään kunnon metallista tikkua joka on esim og satkuissa ja tonnareissa.
mutta sitten hypätään gm:n yhteen toiseen merkkiin, nimittäin opeliin jolla olosuhteiden pakosta joudun työ matkaa ajelemaan, se on siis -00vuotinen vectra 2,0 dieselillä, siinä on yksinkertaisesti mahdoton saada 2 kertaa peräkkäin tikku näyttämään samaa määrää öljyä, väliin ei kastu kuin ihan kärki vaan, toisinaan taas on sitten koko tikku melkein öljyssä, auton minulle tullessakin sielä oli runsaat pari litraa liikaa öljyä vaikka tikku ei silloinkaan sitä näyttänyt...
että ollaan me saabistit sentään vielä hyvässä huomassa kun tikku edes toimii, opelin insinööri ei ole saanut siihen kuin toimivan keltaisen värin
Heh, luulin jo yksin painiskelevan noiden öljytikkujen kanssa. Meillä emännän -98 Dti Vectrassa öljynmäärän tarkistaminen on suorastaan mahdoton. Tikun pää muovinen (keltainen) eikä se öljy tartu siihen kunnolla! Aivan sama liottaako sitä siellä tunnin vai minuutin, tulos aina ihan yhtä epämääräinen ja joka kerta eri.. Omassa Tonnarissa sentään metallisesta tikusta saa tarkan "lukeman" vaikka toimituksen toistaisikin peräkkäin.
En kyllä yksinkertaisesti ymmärrä miksi se muovinen pötikkä pitää sinne päähän laittaa, sen sisällä itse metallitikku on kuitenkin melkein päähän saakka joten materiaalisäästöjä ei taida mainittavasti ketyä, työvaiheita valmistukseen kyllä...
Olen päivittämässä Tonnariani Femmaan, ja käyn aivan varmasti hakemassa uudenmallisen tikun jos tulevassa pommissani sitä ei jo sit ole. Onpahan se muovi edes sen värinen, että se turha arpominen huonossa valaistuksessa jää pois.
Saab 96 V4 super, -79.