Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja jameli »

Alkaa pian haittaamaan käyttöä tuo, kun vaihdelaatikossa jokin temppuilee. Pakin kytkeminen on turhauttavaa, joskus ani harvoin menee ns. sukkana sisään, vaan yleensä joutuu hämmentämään kepillä hetken. Esim. käyttämään kakkosella tai jopa päästämään kytkimen ylös vapaalla ja renkkaamaan vaihteilla, jota saa vaihteen pakille.

Mikä avuksi, voiko korjata jotenkin va mistä uusi laatikko?
__________________
Harrastus tauolla.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Taitaa olla vanhimman laatikkotyypin vaiva (ainakin B01, mikä on -98). Omaan -98:iin kävin Ruotsista uudemman laatikon (B05). Tosin tässä yksilössä pakki rutisee, jos ei käytä toisen vaihteen kautta. Vm -04 ja uudemmat ei taida käydä vaihteensiirtomekanismin puolesta.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itsellä rapeat puoli vuotta kytkin rempasta, ja nyt alkanut pakki kanssa rusahtelemaan, harmitus on lievä ilmaisu...

Toisissa letkuissa on säätö , ilmaus , övaihto saattanut auttaa, mutta kun itsellä nuo pitäisi olla just tehtynä ja kunnossa, niin pakin synkro sieltä on sitten ilmeisesti menossa... :evil:

Jonkun aikaa sitten oli muuten jollain putkalla myynnissä uusia laatikoita sillä LSD:llä kasattuna , mutta nyt en löytäny enää, muistaako kukaan missä oli ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Ainakin saabpartners myi tollast valmista pakettia oisko ollu 1500€ tai jotai siihe suuntaan..
Oli kyl joku muukin mis oli useampia vaihtoehtoja mut nyt ei kyl kans muista..
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 106_127_58

No tuollahan se oli, kiitos vinkistä , vaikka näyttikin olevan loppuunmyyty :(
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

rami22

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja rami22 »

käytetyt alk.150e
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Veketti »

jameli kirjoitti:Alkaa pian haittaamaan käyttöä tuo, kun vaihdelaatikossa jokin temppuilee. Pakin kytkeminen on turhauttavaa, joskus ani harvoin menee ns. sukkana sisään, vaan yleensä joutuu hämmentämään kepillä hetken. Esim. käyttämään kakkosella tai jopa päästämään kytkimen ylös vapaalla ja renkkaamaan vaihteilla, jota saa vaihteen pakille.

Mikä avuksi, voiko korjata jotenkin va mistä uusi laatikko?
Taistelin saman ongelman kanssa jokunen kuukausi takaperin ja kytkimen vaihdolla ongelma poistui.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja jameli »

Veketti kirjoitti: Taistelin saman ongelman kanssa jokunen kuukausi takaperin ja kytkimen vaihdolla ongelma poistui.
Hyvä että sinulle auttoi, minulla ongelmaa tuskin ratkaisee, alle 2v. ikäinen Aeron kytkin autossa. Kyllä analyysin tulos on loppuun kulunut laatikko, synkronointi ei pelitä pakille ja laatikko joutuu vaihtoon ja kone myös ;)
__________________
Harrastus tauolla.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Älä suotta sen pakin synkronoinnin kulumisen vuoksi muuten ehjää? lootaa pois vaihda.

Og900 ajoilta jäänyt synkronoimattomalla pakilla käytetty kolmosvaihteen kautta pakille laittaminen poistaa ne rusahtelut.
Sitten jos ei tämä eikä minkään muunkaan vaihteen kautta käyttäminen jeesi, niin loota vaihtoon :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onkos kukaan kunnostanut näitä laatikoita pakin osalta?
Isäukkoni osti 99vuoden 9-5 auton ja siinä tietenkin tuo pakkivika ja myös 2vaihde ei mene joka kerta päälle. Ilmenee varsinkin jos 3vaihteelta on vaihtamassa pienempään. Lienee synkkavikaa tai yhdistettynä kuluneeseen kytkimeen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Toi kakkosen tai pakin päälle menemättömyys vois kai olla myös vivuston säätämisellä kuriin saatavissa. Potkiiko kakkonen joskus pois?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pois se ei ole lähtenyt vielä ainakaan päältä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Routa »

Omassa femmassa sama ongelma. Pakki ei mene päälle kuin satunnaisesti toisen vaihteen (yleensä nelosen) kautta, tai sitten autoa taaksepäin liikuttamalla samalla pakkia yrittäen. En ole huomannut eroa kuumalla tai kylmällä koneella. Haku tuottaa niin paljon eri tuloksia kytkimen vaihdosta koko laatikon vaihtoon, etten oikeen tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Kakkonen ei hypi pois päältä, ja muut vaihteet kytkeytyvät ilman ongelmia. Onko vika pakin synkroissa vai alanko suorilta vaihtamaan kytkintä tai koko laatikkoa? Kilsoja takana 250000, vm 2002. Laatikko on mallia 05.
Viimeksi muokannut Routa, Su Huhti 10, 2016 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vaihdelaatikosta (manuaali), pakin kytkentä vaikeuksia

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Itselläni oli täsmälleen sama ongelma: pakki tökkäsi kuin seinään. Koska mitkään muut vaihteet eivät rusahdelleet ja kytkeytyivät päälle hyvin kevyesti, niin vaihdoin käytetyn laatikon ja samalla tietysti kytkimen, koska meni samalla vaivalla. Tästä ei nyt tietysti tullut 100% varmuutta, oliko vika laatikossa vai kytkimessä... Päättelin kuitenkin, että muutkin vaihteet olisivat edes jotenkin oireilleet, jos kytkin ei olisi irrottanut kunnolla.

Käytetyt laatikot on sen verran edullisia, että kannattaa tällaisessa tilanteessa kyllä hommata sellainen, jos meinaa kytkimen avata.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Vastaa Viestiin