9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Eku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 20:56
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja Eku »

jannevillepetteri kirjoitti:Kyllähän sitä laatikkoa varmasti aika paljon säästäisi tasauspyörästön lukko. On vaan noi quaifet aika pirun hinnakkaita femmoihinkin..vaikka eihän se kivaa oo jumppailla aina sitä lootaa uudelleen ja uudelleen kun räjähtää. Eikä varmasti vetelisi niin rajusti lukolla vedätyksissä.
Mitenkähän lukko säästää laatikkoa? Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna enemmän pitoa => mahdollisuus suurempaan vääntömomenttiin (etenkin pienillä vaihteilla joilla luisto muuten rajoittaa momenttia) => suurempi rasitus laatikon osille.

Itellä on quaifen lukko 9-5:ssa ja kyllähän tuo ihan hyödyllinen on jos voimaa haluaa oikeasti tiehenkin välittää. Huomiona vielä että myös lukollinen auto vetelee 400 hp:n luokassa kyllä ihan kiitettävästi jos alusta ja/tai puslat ei ole kunnossa.

Varmin tapa tuhota vaihdelaatikko on runtata kaasu pohjaan liian isolla vaihteella. Viitosen rattaat tai akselin boorit antautuu kyllä ihan varmasti ajan kanssa jos vääntöä on riittävästi ja sitä käyttää varomattomasti.

Omaan My01 autoon laatikko on rakennettu -05:sta lainatusta laatikosta. Näissä on vissiinkin paremmat sykrot kun noissa alkupään laatikoissa, joku viisaampi voinee vahvistaa tai kumota tämän.

Sachs SRE kytkintä voin kyllä suositella oman kokemuksen perusteella. Syksyllä vaihtui Specin sintteri tuohon SRE pakettiin, tuntuma normaali ajossa on aivan eri luokkaa, vaikka tuo poljinvoimaa enemmän vaatiikin. :)
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

olen samaa mieltä tuosta lukosta ei se lootaa säästä. ja tuo veteleminen tulee kumipuslista jotka joustaa väännön alla. polyuretaani puslia alustaan ni loppuu se vetely tai sit vetely johtuu tiessä olevista urista.
maptunpartsilta on saatavana jotain vähän päivitettyä lootaa lukolla onko tukaa ostanu? oli joku 1800€
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos puhutaan vaihdelaatikon tasauspyörästöstä,mihin se lukko asennetaan,niin se pyörintäero joka sinne saadaan kun sitä kumpparia poltetaan niin räjäyttää kyllä suhteellisen helposti tasauspyörästön..kokemusta on..
Eihän sitä vetelyä kuriin kokonaan saakaan,mutta itsellä tälläinen stage7 tasoinen combo etsii suhteellisen rajusti tietä ilman lukkoa versus lukon kanssa ja alustasta löytyy uretaania,et kyllä sillä "vetelyyn" on vaikutusta kiskooko se molemmilla yhtä aikaa vai etsii puolelta toiselle parempaa pitoa vedättäessä.

"Varmin tapa tuhota vaihdelaatikko on runtata kaasu pohjaan liian isolla vaihteella. Viitosen rattaat tai akselin boorit antautuu kyllä ihan varmasti ajan kanssa jos vääntöä on riittävästi ja sitä käyttää varomattomasti."

Miten tuollainen vitosella kaasu pohjaan mitään särkee kun ei tuollaisissa paine holseteissa tapahdu alta 3500rpm edes mitään vielä..siksi kehuin tuota holsetin ahdinta kun sillä ei vääntöpiikkiä tule samalla tavalla lootan päälle kuin kuulalaakeri ahtimella tms.
Eri juttu jos puhutaan mitsun tdo4-19 tyyppisistä ahtimista jotka pukkaa sen väännön vielä siellä 2000-3000rpm kohdalla ulos ja näin antaa kuormaa kivasti laatikon päälle..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

juurikin tätä aikasemin kyselin että miktä lotasta hajoaa mikä on heikoinleinkki siellä. jos tasauspyörästö poikii helposti ni sillon tottakai on asiaa laittaa lukko.
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

nii ja mitä piti kysellä mitä mielipiteitä t7 yksosasesta imusarjasta? hyvä vai onko parantamisen varaa?
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mitään en virittämisestä ymmärrä, mutta meillä olleeseen Hirschiin (305) oli vaihdettu imusarja osana pakettia. Tiedä sitten oliko tarpeellista. Hyvin se kyllä kulki.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tämmösistä vanhoista mobiileista pitäisi pudottaa voimaa, noin 100kW olisi sopiva määrä jolla peli kestäisi ja matka taittuisi yhtälailla.
9-5 Aero - 00
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Paljon parempi 10 ruuvia löysällä ku pari liian tiukalla. menaan saabistila itsellään.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 aeron virittäminen oikeesti eikä vaan lastuttaa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Paljon parempi mennä isolla riskillä ja isoilla ahtopaineilla edellä kuin tulla LPT:eenä volvojen ja bemareiden takana.. :lol: sori ot.. :oops:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin