Missfirejä ja nakutusta pukkas

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Salt
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 20:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Salt »

Pakari kirjoitti:Tarkasta vielä tulppien kunto, eteenkin se että näkyykö päällisin puolin vaurioita. Foorumilla on ollut juttua myös siitä, että NGK on siirtänyt valmistusta Ranskaan ja joidenkin ranskalaisvalmisteiden kanssa on ollut ongelmia posliinin kanssa, että ovat halkeilleet ja aiheuttaneet missfireä ja ongelmia. Todennäköisesti koskee vain jotain tiettyä valmistuserää koska suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole ollut ongelmia Ranskassa tehtyjen tulppien kanssa.

Tilastollisesti katsottuna keskimäärin polttoainepumppu tulee vaihtoikäänsä n. 250tkm tienoilla. Isäukon femmaan vaihdoin ilmamassamittarin varotoimenpiteenä 150tkm huollossa vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan. Vaihdan myös omaani ilmamassamittarin kun sillä on 150tkm ajettu edellisen uusimisen jälkeen, en viitsi ottaa täystuhon riskiä 100 euron takia.

Mikäli imu- ja ahtovuotoja ei ole niin polttoainepumpun kuntoa voidaan arvioida vertaamalla sidinfon Amul arvoa.. Normaalisti amul tulisi olla jotain -500 ja 500 väliltä. Joissakin lähteissä mainitaan tiukemmat -400 ja 400 arvot mutta...

Itselläni on kaksi tulppaa hajonnut juuri tuollain. Tässä kuukauden sisään vaihtanut siis 2 kertaan tulpat muista syistä ja neljästä tulpasta yhdestä on ollut posliini halki. Heittää siis misfireä isoilla kierroksilla/suurella rasituksella.
-00 9-5 Aero Stw (talviKA)
-99 OG 9-3 3D WannabeViggen (kesäKA)
-86 9000 CC " Stage1+ (HA)
-04 9-5 Aero Aut.
-02 9-3 Cab Aut.
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Noniin delta-auton tiskiltä löyty uus ilmamassamittari suoraan mukaan. Laitoin paikoilleen tuossä töiden jälkeen ja kävin testilenkillä. Uskaltaskohan jo julistaa että vika tais korjaantua :) Ei siis ainakaan nyi eikä jupella enää.

Pari missfireä vielä anto mutta se saattaa johtua nyt siitä vanhasta kasetistakin. Pitää vielä sillä uudella motonetin kasetilla testata josko siinä ei mitään vikaa sitten ollukkaan.

Sidinfosta kun selailin niin muuta muutosta en huomannut kun että amul lukema joka oli ennen osan vaihtoa n. 100-200 Miinuksella oli nyt samanverran plussalla. Liekkö tuolla jotain vaikutusta tuohon asiaan vai mitä tarkoittaneen?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noniin

Se immun virhe vääristää Ad85 ja amulin lukemia. Ja toisinpäin, niistä voi päätellä immun mittaavan väärin jos muut osatekijät on kunnossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja juntti »

Tomi V kirjoitti:Ei siis ainakaan nyi eikä jupella enää.
Tässä ketjussa on tuo termi jupeltaa mainittu muutaman kerran. Mitähän se mahtaa tarkoittaa suomeksi sanottuna :?:
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Sanakirjasta:

Jupeltaa

- Jupeltaminen on vähän sama kuin sählääminen. Jos kisassa on jupeltanut niin ammunta ei oikein ole kulkenut ja on tehnyt typeriä virheitä pilvin pimein. Kovan harjoittelun jälkeen ammunta voi olla jupeltamista. 8O

Vai oisko jonkinlaista prötäämistä tarkoitettu.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Joo just tuota prötäämistä tarkoitin. Eli jää vähän niikun jupeltamaan tietyille kierroksille vaikka kaasupolkimen asennosta päätellen pitäs mennä ja lujaa :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ja taas tuli takapakkia. Eli vika ei korjaantunutkaan jäi taas prötäämään motarille reippaammin kiihdyttäessä. Täytyy varmaan laajentaa työkalu varastoa sen verran että saa nuo tulpat seuraavaksi tarkastettua.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Lisätäänpäs sen verran että missfirejä ei tullut eikä nakuttamaankaan lähteny. Pitäiskö tuo tulppien pätkiminen kuitenkin missfirenä näkyä?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsotko sidinfosta sylinterikohtaisia missfirejä (suodattamattomia) mis1-4 vai todellisia missfirejä eli parametria MISS ?

Kaikki sytytyshäiriöt näkyisivät sytytyskatkoksina ja kun niitä on liikaa tiettyä aikayksikköä kohti niin tällöin tulee myös vikakoodi. Trionicissa voi olla vikakoodi päällä vaikkei CE-valo mittaristossa ei palaisikaan. Mitä näyttä nErr (vikakoodien lukumäärä) ja fcod ?

Tuotoltaan heikentynyt bensapumppukin näkyisi sytytyskatkoksina kovemmassa vedossa.

Eihän tässä nyt vain olisi kuitenkin kyseessä luistoneston puuttuminen peliin? (Siitäkin huolimatta vaikkei pyörät löisikään tyhjää) Joissain softissa ESP puuttuu liian hanakkaasti ja virheellisesti matkantekoon... ESP:llä varustetun auton softa täytyy osata tehdä oikein jotta luistonesto ei ala kiusata. Itse taistelin tämän asian kanssa parinkin auton kanssa kunnes siihen löytyi lääkkeet softapäivityksellä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Oon kattonu siitä sylinteri kohtaisesta valikosta noita missfirejä. Se näyttää nollaa se toinen (miss) mutta eikös se nollaudukkin aina. NErr ja fcod on myöskin nollilla. Sillon kun alotin tään viestiketjun niin sillon tosiaan tuli noihin sylinteri kohtaisiin useampi kerrallaan mut se nyt hävis pois mutta auton käyttäytyminen on tosiaan nyt kun mainitsit niin kuin olisi luistonesto päällä.

Sillon kun softa laitettiin niin pelas kyllä pitkän aikaa hyvin että olisko tohon nyt yhtäkkiä voinu jotain häikkää tulla. Kait se olis alusta asti temppuillu vai?

Auttaakos se mitään jos ottaa sen napista pois päältä tuon luistoneston :D vai saako sitä ees kokonaan pois.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Koita ottaa ESP pois päältä napista, lähtee vain silloin kun vauhtia on alle 60kmh. Jos hyytymistä ei tapahdu ilman ESP:tä niin silloin voisi olla kyseessä juurikin tämä softaongelma ESP:n kanssa.

Se MISS näyttää aktiiviset ja kaikkien sylinterien todelliset sytytyskatkokset. Kuuluukin olla 0 silloin kun katkoksia ei tapahdu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Pitääpä kokeilla tuo vaihtoehto huomenna.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tuli nyt vielä sellanenkin kysymys mieleen kun en vielä osaa noita sidinfon juttuja puoliakaan tulkita oikein :) että millä tavalla tuo MISS ja nuo sylinteri kohtaiset missfiret eroaa toisistaan. Eli jos tuohon MISS kohtaan tulee joku lukema niin rekisteröityykö ne tuonne sylinteri kohtaisiin muistiin vai miten tuota oikein tulkitaan?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kutakuinkin noin se menee. Sylinterikohtaiset on suodattamatonta dataa käsittääkseni, niitä siis voi olla enemmän sitten.. sen vuoksi tärkempi on seurata sitä MISS sybmolia kuin tuijottaa montako sytytyskatkosta missäkin sylinterissä on.

Täällä jotain lisäinfoa noista symboleista:
http://saabinfo.se/general/opensid/?lang=en
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. Kiitosta. Tuollahan noita olikin selkeästi selitetty.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Vastaa Viestiin